Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09741 - Dienstverleningsovereenkomst - Management recharge tussen stad Antwerpen en AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen. Ondertekening - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 16/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09741 - Dienstverleningsovereenkomst - Management recharge tussen stad Antwerpen en AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen. Ondertekening - Bekrachtiging 2022_CBS_09741 - Dienstverleningsovereenkomst - Management recharge tussen stad Antwerpen en AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen. Ondertekening - Bekrachtiging

Motivering

Aanleiding en context

Toen de gemeenteraad op 16 december 2019 (jaarnummer 738) de beheersovereenkomst voor 2020 – 2025 vernieuwde, werd het autonoom gemeentebedrijf Mobiliteit en Parkeren Antwerpen door het schepencollege bevestigd in haar opdracht. Daarbij wordt een belangrijke nadruk gelegd op de fiscale optimalisatie die het AG kan uitoefenen. De relatie met de stad Antwerpen werd benadrukt door de functionele inkanteling van het AG als deel van de stedelijke organisatie van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling. 

Argumentatie

De aansturing van het AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen wordt opgenomen vanuit het directieteam van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling van de stad Antwerpen. Gezien deze medewerkers een management rol hebben voor beide entiteiten én zij medewerkers aansturen van zowel de stad, als van het AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen bijdraagt aan de loonkost van deze managers.  

Het doel van deze dienstverleningsovereenkomst is om de facturatie door de stad Antwerpen van de loonkost van de medewerkers die de taken uitvoeren voor MPA, zijnde de algemeen directeur van het AG en de afdelingshoofden die een operationele afdeling uit het organogram van MPA leiden, aan AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen te formaliseren.  

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 3° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financiële beheer.  

Algemene financiƫle opmerkingen

De stad vordert de loonkosten voor de geleverde prestaties van de medewerkers terug van MPA. De loonkosten van de medewerkers komen rechtstreeks uit de payroll. De terugvorderingen zijn volledig en transparant op te volgen via dit digitale randpakket. Voor dit specifieke geval zal er vooraf geen verkooporder aangemaakt worden.  

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen, met ingang van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025. 

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving 

Bedrag 

Boekingsadres 

Bestelbon 


Terugvordering loonkost AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen
Grote Markt 1, 2000 Antwerpen 
Ondnr.: BE0267396039 
IBAN: BE21 0013 7916 5703 

 

Geraamd op 400.000,00 EUR op jaarbasis 


Budgetplaats: 5153500000 
Budgetpositie: 74632 
Functiegebied: 2LMS019901A00000 
Subsidie: Sub_nr 
Begrotingsprogramma: 2SA020200 
Budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500 

 

Niet van toepassing