Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09766 - Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygiënische papierwaren -Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09766 - Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygiënische papierwaren -Bestek en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_09766 - Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygiënische papierwaren -Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst GAC_2018_00325 voor het leveren van hygiënische papierwaren verloopt op 07/01/2023. Om alle stadsdiensten te kunnen blijven voorzien van hygiënische papierwaren moet een nieuwe overeenkomst worden afgesloten. De looptijd van deze nieuwe raamovereenkomst wordt beperkt tot en met 30/09/2023, gelet op een voorgenomen gewijzigde aanpak van de aankoop van hygiënische producten, waaronder hygiënische papierwaren.  

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om de nieuwe raamovereenkomst voor hygiënische papierwaren via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking te plaatsen. Gelet op de nakende einddatum van de lopende raamovereenkomst en rekening houdend met de noodzaak om in de behoefte van hygiënische papierwaren te kunnen blijven voorzien, zal de termijn voor indiening van de offertes worden ingekort. 

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 4 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. Deze opdrachten hebben een gezamenlijke waarde van minstens 100.000 euro. Met gelijkaardige opdracht wordt bedoeld, leveringscontract waarin minstens 5 van de gevraagde papierwaren inbegrepen zijn. 

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. Prijs op een totaal van 80 punten; 

  1. Duurzaamheid op een totaal van 20 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1,  van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 215.000,00 EUR. 

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §4, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie, welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes in acht te nemen, een termijn voor ontvangst van de offertes van ten minste 10 dagen bepalen, te rekenen vanaf de verzenddatum van de uitnodiging tot indiening van een offerte. 

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname. 

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument. 

In toepassing van de artikelen 2,  en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur. 

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. 

Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.  

Deze uitgaven van hygiënische papierwaren worden verrekend op exploitatiekredieten. 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02549 voor  het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van hygiënische papierwaren goed en keurt eveneens goed dat: 

    a. hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven; 

    b. de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving 

Bedrag 

Boekingsadres 

Bestelbon 


 Het leveren van hygiënische papierwaren 

 

budgetplaatsdivers 

budgetpositie6141 

functiegebied:  divers 

subsidie: SUB_NR 

fondsINTERN 

begrotingsprogrammadivers 

budgetperiode: 2023 

 

 

met orderbons 


Bijlagen

  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_9.pdf
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_8.pdf
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_7.pdf
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_6.pdf
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_5.xlsx
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_4.jpg
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_3.docx
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_2.xls
  • 51_FI_Bestek GAC_2022_02549 - Raamovereenkomst voor het leveren van hygienische papierwaren - Bestek en procedure - Goedkeuring_bijlage_1.pdf