Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09830 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077567. Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09830 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077567. Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Goedkeuring 2022_CBS_09830 - Omgevingsvergunning - OMV_2022077567. Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Berchem (Antwerpen) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:OMV_2022077567
Gegevens van de aanvrager:de heer Bart Verwerft met als adres Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Antwerpen en mevrouw Helena De Munck met als adres Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Antwerpen
Ligging van het project:

Leopold De Vriesstraat 25 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:afdeling 23 sectie C nr. 242W
Vergunningsplichten:Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 08/03/1939: toelating (1275#5291) voor het in opbouw zijnde huis met één verdiep verminderen (vervallen vergunning - niet uitgevoerd);
  • 01/02/1939: toelating (1275#5246) voor huis bouwen (vervallen vergunning – niet uitgevoerd);
  • 10/06/1938: toelating (1275#5031) voor huis bouwen.

Vergunde toestand

  • functie:
    • eengezinswoning;
  • bouwvolume:
    • hoofdbouw van 2,5 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing met een bouwdiepte van circa 9,91 m en een kroonlijsthoogte van circa 9,10 m;
    • achterbouw van 2 bouwlagen onder plat dak langs de rechter perceelsgrens tot een bouwdiepte van circa 15,44 m;
    • veranda van 1 bouwlaag onder plat dak langs de linker perceelsgrens tot een bouwdiepte van circa 13,54 m;
    • half ondergrondse garage langs de linkerzijde;
    • overdekt terras bovenop de half ondergrondse kelderverdieping tot een bouwdiepte van circa 16,80 m;
  • gevelafwerking:
    • voorgevel in een combinatie van bruine en geel-bruine gevelsteen op de verdiepingen en blauwe hardsteen voor de half ondergrondse verdieping;
    • dorpels en omlijsting van de voordeur in blauwe hardsteen;
    • mat verglaasde muurtegels tussen de ramen op de eerste verdieping;
    • buitenschrijnwerk in hout met smeedijzeren details in en rondom de poort en voordeur;
    • voortuinafsluiting in gevelsteen met een plint en deksteen in blauwe hardsteen en poortjes in smeedijzer;
  • inrichting:
    • oprit in helling naar de half ondergrondse garage langs de linker zijde en toegangspad tot voordeur langs de rechter zijde;
    • op een groenstrook langs de rechter perceelsgrens na is de volledige voortuin verhard.

Bestaande toestand

  • in overeenstemming met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
    • de terrasoverkapping die beperkt is tot de diepte van de achterbouw;
    • gewijzigde garagepoort;
    • geschilderde voordeur en ramen rondom de voordeur in een grijsblauwe kleur;
    • de voortuinafsluitingen en poortjes werden verwijderd.

Nieuwe toestand

  • functie:
    • eengezinswoning;
  • bouwvolume:
    • hoofdbouw van 3,5 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing met een kroonlijsthoogte van 11,01 m en een nokhoogte van 11,79 m;
    • de nieuwe daklaag heeft een bouwdiepte van 9,91 m langs de linker perceelsgrens en 8,62 m langs de rechter perceelsgrens;
    • achterbouw van 2 bouwlagen onder plat dak langs de rechter perceelsgrens tot een bouwdiepte van 15,48 m;
    • veranda van 1 bouwlaag onder plat dak langs de linker perceelsgrens tot een bouwdiepte van 13,54 m;
    • half ondergrondse garage langs de linkerzijde;
    • verdekt terras bovenop de half ondergrondse kelderverdieping tot een bouwdiepte van circa 16,80 m;
    • de terrasoverkapping is beperkt tot een diepte van 15,48 m;
  • gevelafwerking:
    • voorgevel in gele gevelsteen op de verdiepingen en blauwe hardsteen voor de half ondergrondse verdieping;
    • dorpels en omlijsting van de voordeur in blauwe hardsteen;
    • zwart verglaasde muurtegels tussen de ramen op de eerste verdieping;
    • nieuwe daklaag uitgevoerd in steenstrips of tegels in dezelfde kleur als de gevelsteen;
    • buitenschrijnwerk in bruin hout met smeedijzeren details in en rondom de voordeur;
    • garagepoort in grijsblauwe pvc;
    • lichtgrijze staalstructuur voor het inpandige terras in de voorgevel;
  • inrichting:
    • oprit in helling naar de half ondergrondse garage langs de linker zijde en toegangspad tot voordeur langs de rechter zijde;
    • op een groenstrook langs de rechter perceelsgrens na is de volledige voortuin verhard.

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van de hoofdbouw met een bijkomende bouwlaag;
  • regulariseren van de gewijzigde garagepoort;
  • wijzigen van de voorgevel;
  • wijzigen van de scheimuren.

Argumentatie

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.


Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
  • (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

    1. artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
      de scheimuren met de linker en de rechter aanpalende hebben ter hoogte van de nieuwe daklaag geen opstand van ten minste 0,30m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
    2. artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren:
      de zonnepanelen werden niet ingetekend op de snede. De panelen dienen geïntegreerd te worden in het dakvlak of zo dicht mogelijk tegen het dakvlak te worden geplaatst, het is niet duidelijk of dit het geval is.

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
    (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
    Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bestaand en vergund volume van 2 bouwlagen op een deels verzonken kelder wordt uitgebreid met een bijkomende bouwlaag.

Deze gevelwand in de Leopold De Vriesstraat wordt gekenmerkt door panden van 3 bouwlagen met plat dak op een half verzonken kelderverdieping. Hierdoor ontstaat een homogeen straatbeeld met een doorlopende kroonlijsthoogte. Het buurpand aan de linkerzijde vormt hierop een uitzondering omdat het 2 bouwlagen met mansardedak telt waardoor de nok iets hoger dan de kenmerkende kroonlijsthoogte komt te liggen.

De bijkomende bouwlaag zoekt een overgang te maken tussen het mansardedak en de kenmerkende bouwhoogte.

Enerzijds sluit de nieuwe kroonlijst van de uitbreiding aan op de dakrand van de rechterbuur waardoor de kenmerkende bouwhoogte in de straat gerespecteerd en verder doorgetrokken wordt.

Anderzijds verzacht het flauw hellend dak van het uitbreidingsvolume de aansluiting met het mansardedak van de linkerbuur.

Ook aan de achtergevel sluiten de nieuwe kroonlijsthoogtes aan op die van de buren. Door het bijkomend volume worden de scheimuren met zowel het linker- als rechterpand opgetrokken. Deze ophogingen zijn plaatselijk en beperkt en hebben daardoor geen negatieve invloed op de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

De bijkomende 3de bouwlaag is bijgevolg inpasbaar in het referentiekader van de straat.

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is weliswaar niet opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed maar wordt omwille van zijn architecturale kwaliteiten wel als inventariswaardig beschouwd waardoor alsnog het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg ingewonnen werd. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aanvraag omvat de uitbreiding van de woning met een bijkomende verdieping. Aan de straatzijde springt deze gedeeltelijk terug in functie van een inpandig terras. De nieuwe geveldelen worden uitgevoerd in een gele steenstrip of keramische tegel (cfr kleur bestaand metselwerk) en voorzien van ramen in hout natuurkleur. De nieuwe verdieping (ter hoogte van niveau +2) voorziet in een slaapkamer, dressing en badkamer met een terras aan voor- en achterzijde.

De bestaande voorgevel blijft ongewijzigd, met uitzondering van het decaperen van de houten inkomdeur waardoor de natuurlijke houtkleur terug zichtbaar wordt. Binnenin blijven de bestaande verdiepingen zo goed als ongewijzigd, behoudens de plaatsing van een nieuwe trap naar +2.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de uitbreiding van het gebouw. Het onderzoek naar gepaste detaillering en materialisatie werd nauwkeurig uitgevoerd en met respect voor de architecturale kwaliteiten van de oorspronkelijke woning. De inspanningen die worden geleverd om de inkomdeur opnieuw te ontdoen van de grijze schilderlaag, worden gewaardeerd.

De plaatsing van een aluminium garagepoort en de PVC-bekleding van de kroonlijst hebben een storende impact gehad op de oorspronkelijke verschijningsvorm van het pand. Gelet op de hoge architecturale waarde die aan het pand wordt toegeschreven, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg sterk ingezet op herstel van de authentieke voorgevel. Als voorwaarde wordt daarom opgelegd om de garagepoort uit te voeren in hout met een vierdeling en dit naar historisch model (zie oorspronkelijke bouwaanvraag). Verder wordt opgelegd om de kroonlijst te ontdoen van de PVC- bekleiding en deze te herstellen of te reconstrueren in hout natuurkleur.“


Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst monumentenzorg deels bijgetreden.

Daarom zal in de voorwaarden bij de vergunning opgelegd worden dat de kroonlijst ontdaan moet worden van de PVC- bekleiding en hersteld of in hout natuurkleur gereconstrueerd moet worden.

Het opleggen van het aanpassen van de garagepoort, ofschoon ze effectief tot een te belangrijke vervlakking van het gevelbeeld zorgt, zou echter te ver gaan.

Daarom zal ze enkel uitgesloten worden uit de vergunning.

Ook aan de achtergevel worden bestaande gevelmaterialen doorgetrokken in de bijkomende bouwlaag waardoor een harmonieus geheel ontstaat.

De materialisatie van de bijkomende bouwlaag is visueel inpasbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omdat er onvoldoende dakopstand voorzien wordt ter hoogte van het groendak achteraan met de buur (bouwcode, art. 34) worden voorwaarden opgelegd naar de brandweerstand ervan.

Het flauw hellend dak wordt voorzien van zonnepanelen. Deze werden echter niet op de snede ingetekend waardoor in voorwaarden wordt opgenomen dat de plaatsing moet voldoen aan artikel 36 uit de bouwcode.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.


Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. De garagepoort wordt uitgesloten uit de vergunning.  
  3. De kroonlijst moet ontdaan worden van de PVC-bekleiding en hersteld worden of  in hout natuurkleur gereconstrueerd worden.
  4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
  5. De zonnepanelen moeten conform artikel 36 uit de bouwcode geplaatst worden.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 september 2022

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2022

Verslag GOA

1 december 2022

naam GOA

Gerd Cryns


Bevraging aanpalenden

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Adviezen

Interne adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 oktober 2022

23 november 2022

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. De garagepoort wordt uitgesloten uit de vergunning.  
  3. De kroonlijst moet ontdaan worden van de PVC-bekleiding en hersteld worden of in hout natuurkleur gereconstrueerd worden.
  4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
  5. De zonnepanelen moeten conform artikel 36 uit de bouwcode geplaatst worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.