Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2022129368 |
Gegevens van de aanvrager: | Smulders Projects Belgium |
Gegevens van de exploitant: | 0865525060 met als contactadres Leo Bosschartlaan 20 te Hoboken - District Antwerpen |
Ligging van het project: | Leo Bosschartlaan 20 te Hoboken - District (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | 37afdeling Antwerpen / 2de afdeling Hoboken, sectie C, nrs. 3S, 3K, 3V, 3W |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundig handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Verbouwen en/of uitbreiden zonder functiewijziging en zonder wijziging van aantal woongelegenheden |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningenSectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Minimale hoogte van ruimten (art.21):
Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (art.24):
Groendak (art.38):
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het regulariseren en uitbreiden van kantoorruimte horende bij een industriële site. De voorgestelde werkzaamheden werden ook gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst business en bedrijvigheid. Er kan bijgevolg worden vastgesteld dat de aanvraag functioneel inpasbaar is in dit industriegebied.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft betrekking op het plaatsen van kantoorruimte horende bij een industriële site. De schaalgrootte van de uitbreiding is beperkt in het grotere geheel van de site. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van deze kantoorruimte worden uitgevoerd in een blauwe gevelbekleding conform het hoofdvolume van de industriële hal. Dit materiaalgebruik is visueel inpasbaar in dit industriegebied.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits opvolging van de voorgestelde voorwaarde voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen. “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding. Er komt een kantoorgebouw over 3 verdiepingen bij. Deze wordt deels in de hal en deels uitspringend voorzien. Het kantoor breidt uit met 5,20 meter x 26,60 m x 3 verdiepingen = 414,96m². De parkeerbehoefte voor kantoor is 4,14.96m²/100m² x 1,55 = 6,43 afgerond 6 parkeerplaatsen. De industriehal neemt af met 2,55m x 26.60 = 60,83m². Daarmee verminderd de parkeerbehoefte met 67,83m²/100m² x 1,35 = 0,92 afgerond 1 parkeerplaats De werkelijke parkeerbehoefte is 5” |
De plannen voorzien in geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5. Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 5 plaatsen. |
Fietsvoorziening:
“Voor de uitbreiding zijn (414,96m – 67,83m) x 1,25 = 4,34 afgerond 4 bijkomende stalplaatsen nodig.”
Dit wordt mee opgenomen in de voorwaard.
Advies van het college
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies te verlenen.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 25/10/2022 |
Start openbaar onderzoek | 10/11/2022 |
Einde openbaar onderzoek | 11/12/2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 14/12/2022 |
Onderzoek
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
10 november 2022 | 9 december 2022 | Nvt. | Nvt. | Nvt. | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Wegens een cyberaanval op de stad Antwerpen werd het openbaar onderzoek geschaad en konden eventuele analoog ingediende bezwaarschriften niet meer worden verwerkt.
Gelieve ook rekening te houden met het feit dat de stad Antwerpen nog niet in de mogelijkheid is om onmiddellijk een nieuw openbaar onderzoek op te starten
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.