Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07934 - Fondsen. Subsidiewerving - Oproep City of Things 2021. Deelname project Slimme stadsdistributie. Samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07934 - Fondsen. Subsidiewerving - Oproep City of Things 2021. Deelname project Slimme stadsdistributie. Samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2022_CBS_07934 - Fondsen. Subsidiewerving - Oproep City of Things 2021. Deelname project Slimme stadsdistributie. Samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) werd in juni 2021 de oproep City of Things 2021 opengesteld voor Vlaamse steden en gemeenten. Met deze oproep wil de Vlaamse overheid elke Vlaamse stad of gemeente de kans geven om smart city toepassingen te implementeren en op te schalen. 

De doelstelling van de oproep is verdere kennis- en competentieopbouw bij steden rond het thema smart city. Er wordt gezocht naar data-georiënteerde projecten en ideeën (IoT, open data) die gericht zijn op stedelijke of gemeentelijke uitdagingen. Naar het einde van het traject moeten de projecten kunnen overgaan tot aanbesteding en implementatie van gevalideerde oplossingen. Kennisoverdracht naar andere steden en gemeenten en samenwerking met partners is daarbij een belangrijk selectiecriterium. 

Er is tot 80% financiering via City of Things mogelijk. Projecten kunnen gedurende maximaal 30 maanden uitgevoerd worden. 

De stad Hasselt diende voor de oproep City of Things 2021 het projectvoorstel 'Slimme stadsdistributie' in. Dit project werd goedgekeurd. De totale projectkost bedraagt 896.336,75 euro, waarvan 80% via City of Things zal gefinancierd worden. De stad Hasselt wenst naast de stad Leuven ook de stad Antwerpen op te nemen als partner bij de uitvoering van het project. 

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (mobiliteit) stelt voor dat de stad Antwerpen mee instapt in het goedgekeurde City of Things-project 'Slimme stadsdistributie' van de stad Hasselt. 

Met het project 'Slimme stadsdistributie' zoekt de stad Hasselt een oplossing die de bereikbaarheid en toegang tot het centrum stuurt, beheert en controleert voor vervoerders, en op die manier uitvoering geeft aan het flankerend mobiliteitsbeleid uitgezet door de stad. Dit met het oog op een minimalisatie aan gemotoriseerde verplaatsingen in het (autoluwe) centrumgebied. Om dit te verwezenlijken wordt er een logistieke verkeersmanagement cockpit uitgewerkt voor de binnenstad van waaruit IoT-toepassingen worden aangestuurd, gebruikmakende van camera’s, toegangscontrole, sensoren op laad- en losplaatsen, etc. Gekoppeld aan deze cockpit wordt een dashboard opgericht waarbij vervoerders elke levering aan de desbetreffende zone registreren. Bij deze registratie worden diverse relevante parameters gecapteerd op basis waarvan het flankerend beleid wordt gehandhaafd. Dit resulteert in een compleet overzicht voor het beleid van elke logistieke verplaatsing binnen het stadscentrum, via een dynamisch dashboard.

Dit project wordt ingezet om de leefruimte en bereikbaarheid voor alle gebruikers (voetgangers, fietsers) van het stadscentrum te optimaliseren. Bijkomend kan het dashboard input geven aan een aantal spin-offproducten.

De afdeling Mobiliteit (Stadsontwikkeling) zal zetelen in de stuurgroep van het project, maar zonder effectief een testcase in Antwerpen te ontwikkelen. De rol van de stad Antwerpen houdt in dat de stad haar eerder in logistieke projecten opgedane ervaring en opgebouwde netwerk als input zal delen binnen de stuurgroep om het project mee te sturen en vorm te geven. De resultaten in verband met stakeholderbetrokkenheid, consolidatie, handhaving en dataverzameling zullen door stad Antwerpen meegenomen worden bij de opmaak en uitvoering van haar Sustainable Urban Logistics Plan (SULP).

Aangezien er geen testcase zal ontwikkeld worden, zal de stad Antwerpen verder ook geen andere kosten dragen in het kader van het project. 

De deelname van de stad Antwerpen aan het project 'Slimme stadsdistributie' wordt geregeld in een samenwerkingsovereenkomst, die ter ondertekening wordt voorgelegd. Deze overeenkomst treedt in werking op 1 oktober 2022 en loopt tot en met 1 april 2025.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven en ontvangsten in het kader van het gesubsidieerde project 'Slimme stadsdistributie' worden volledig gedragen door de projectpartners stad Hasselt en stad Leuven. 

De stad Antwerpen zal enkel meewerken aan het project (kennisuitwisseling, deelname aan overleg ...), zal geen deel van de cofinanciering opnemen en dus ook geen subsidie ontvangen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan het project 'Slimme stadsdistributie' in het kader van de oproep City of Things 2021 goed en ondertekent daartoe de samenwerkingsovereenkomst.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen