Terug
Gepubliceerd op 05/10/2022

2022_CBS_07933 - Fondsen. Eurodesk - Deelname LIFE-projectvoorstel 'CityTRAQ'. Partnerschapsovereenkomst - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07933 - Fondsen. Eurodesk - Deelname LIFE-projectvoorstel 'CityTRAQ'. Partnerschapsovereenkomst - Goedkeuring 2022_CBS_07933 - Fondsen. Eurodesk - Deelname LIFE-projectvoorstel 'CityTRAQ'. Partnerschapsovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 26 november 2021 (jaarnummer 9317) keurde het college de deelname van de stad Antwerpen goed aan het subsidieproject CityTRAQ, dat ingediend werd bij LIFE, het Europese subsidieprogramma voor de beleidsdoelstellingen klimaat en leefmilieu. Het projectvoorstel werd op 17 mei 2022 goedgekeurd door de Europese Commissie.

CityTRAQ staat voor TRaffic model for better Air Quality policies in cities (vrij vertaald: Verkeersmodel voor een verbeterd stedelijk beleid inzake luchtkwaliteit). Het project zet in op de impact van luchtverontreiniging op de gezondheid, vooral in steden. Er zal een model ontworpen worden om het effect van bepaalde beleidsmaatregelen op de evolutie van de luchtkwaliteit in steden beter in kaart te brengen. Het project steunt daarbij op verschillende pijlers:

  • een high resolution rekenmodel voor verkeersstromen (zelf geen onderdeel van CityTRAQ), dat op basis van luchtkwaliteitsmetingen, uitstootberekeningen en meetgegevens over verkeersintensiteiten en voertuigcategorieën toelaat om verkeersstromen te modelleren en betere luchtkwaliteitskaarten te ontwikkelen;
  • 2 scenariotools: een voor luchtkwaliteit en een voor verkeersstromen (gebaseerd op het high resolution rekenmodel), die de impact op de luchtkwaliteit binnen afgebakende beleidsscenario’s modelleren tot op straatniveau en zo effectieve luchtkwaliteitsmaatregelen in kaart brengen;
  • een lokaal draagvlak opbouwen voor luchtkwaliteitsmaatregelen en opschaling van resultaten naar Europese steden.

De stad Antwerpen zal metingen opzetten met luchtkwaliteitssensoren en NO2-passieve samplers en voor zwaar verkeer via floating car data. Met die gegevens zullen SW/K&L en SW/Mobiliteit de mobiliteits- en luchtkwaliteitsbeleidsplanning actualiseren en verbeteren.

De Vlaamse Milieumaatschappij is trekker van het project. Naast de stad Antwerpen zijn ook de stad Gent en de stad Brugge pilootsteden. Het project duurt 4 jaar..

Argumentatie

SW/K&L en SW/Mobiliteit bevestigen dat het project nauw aansluit bij de ambities van de stad in het kader van het Klimaatplan 2030 (gemeenteraad 14 december 2020, jaarnummer 775). Daarin bevestigt de stad haar ambitie om de stedelijke CO2-emissies terug te dringen met meer dan 50% tegen 2030, en om de stad te wapenen tegen de effecten van de klimaatverandering. Het project ondersteunt ook het engagement van de stad in het saneringsplan luchtkwaliteit voor de agglomeratie Antwerpen zoals geformuleerd in de bijlage bij het Vlaamse luchtbeleidsplan 2030 (college 19 januari 2018, jaarnummer 498). De Europese richtlijn 2008/50/EG wijst op de noodzaak om verontreiniging en hinder te verminderen tot niveaus waarbij de schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid, en voor kwetsbare bevolkingsgroepen in het bijzonder, zo klein mogelijk zijn.

Voor projecten waarvoor in het kader van het LIFE-programma subsidie wordt verleend, dient een subsidieovereenkomst (Grant Agreement) tussen de Europese Commissie en de consortiumpartners te worden afgesloten. In die overeenkomst staan alle financiële en juridische voorwaarden waaraan moet worden voldaan om een EU-subsidie te ontvangen. De overeenkomst omvat door de Europese Commissie opgelegde standaardclausules aangevuld met bepalingen uit het projectvoorstel, zoals informatie over het budget. De subsidieovereenkomst werd goedgekeurd tussen CINEA (het European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) en hoofdpartner VMM. Nadien worden de partners gevraagd hun akkoord met die overeenkomst te bevestigen. Beide stappen verlopen volledig digitaal in het online LIFE-portaal.

Afspraken tussen de partners in het consortium worden opgenomen in een partnerschapsovereenkomst (Partnership  Agreement). Dat document is gebaseerd op een standaardovereenkomst en omvat afspraken over betaling, aansprakelijkheid, intellectuele eigendom en licenties. De overeenkomst treedt in werking nadat alle partners de overeenkomst ondertekend hebben. 

Het college wordt gevraagd om de partnerschapsovereenkomst goed te keuren en ter goedkeuring te ondertekenen.

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Algemene financiële opmerkingen

Het totale budget voor dit project is 2.097.664,38 euro. Het aandeel van de stad Antwerpen is 292.110,00 euro, waarvan 60% of 175.266,00 euro door LIFE wordt gesubsidieerd. De stedelijke cofinanciering bedraagt 116.844,00 euro.

Het projectbudget bestaat uit 178.000,00 euro personeelskosten, 2.500,00 euro reiskosten, 60.000,00 euro materiaalkosten, 32.500,00 euro diensten en 19.110,00 euro indirecte kosten voor overhead.

Het project zal worden gecoördineerd door SW/K&L, dat ook het merendeel van de projectactiviteiten op zich neemt. SW/Mobiliteit is verantwoordelijk voor de projectactiviteiten in het kader van de mobiliteitstellingen. De voorziene personeelsinzet vanuit de stad is 0,8 VTE gedurende de looptijd van het project (4 jaar), waarvan 21 maanden vanuit SW/K&L en 3 maanden vanuit SW/Mobiliteit. De projectactiviteiten sluiten aan bij de reguliere werking en worden door het bestaande personeelskader opgenomen. Het projectbudget is voorzien op de volgende boekingsadressen voor de jaren 2023-2026 en zal worden gekoppeld aan subsidiefiche SBT11352:

5152500000/613/2LMS020301A00000/2SA020350

5152500000/231/2LMS020301A00000/2SA020350

5152500000/74090300/2LMS020301A00000/2SA020350

5152500000/74050300/2LMS020301A00000/2SA020350

5152500000/150300/2LMS020301A00000/2SA020350

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS02 - Leefmilieu
2LMS0201 - Antwerpen wordt een klimaatneutrale stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist de partnerschapsovereenkomst voor het LIFE-projectvoorstel CityTRAQ goed te keuren en te ondertekenen. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.