Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07877 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100113. Fonteinstraat 65. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07877 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100113. Fonteinstraat 65. District Borgerhout - Goedkeuring 2022_CBS_07877 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100113. Fonteinstraat 65. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022100113

Gegevens van de aanvrager:

Eva en Bert Lyppens - Vandaele met als adres Fonteinstraat 65 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Fonteinstraat 65 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 296L4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen;
  • gelijkvloerse aanbouw tot een bouwdiepte van circa 16,5 m aan de rechterzijde en circa 13,2 m aan de linkerzijde;
  • achterbouw van 2 bouwlagen tot een bouwdiepte van circa 14,5 m onder plat dak aan de rechterzijde.

 

Huidige toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume van 2 bouwlagen met een mansardedak;
  • gelijkvloerse aanbouw tot een bouwdiepte van circa 16,5 m aan de rechterzijde en circa 13,2 m aan de linkerzijde;
  • achterbouw van 3 bouwlagen tot een bouwdiepte van circa 14,5 m onder licht hellend dak aan de rechterzijde;
  • bouwdiepte eerste en tweede verdieping circa 8,7 m aan de linker perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in roodbruin metselwerk met bruin en grijs aluminium en houten buitenschrijnwerk en een zinken dakafwerking;

-          inrichting:

  • gelijkvloerse terrasoverkapping tot een bouwdiepte van circa 16,8 meter;
  • 1 dakkoepel in de gelijkvloerse achterbouw ter hoogte van de linker perceelsgrens;
  • terras ter hoogte van de linker perceelgrens op de tweede verdieping.

 

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume van 2 bouwlagen met een mansardedak;
  • gelijkvloerse aanbouw tot een bouwdiepte van circa 14,5 m aan de rechterzijde en circa 13,2 m aan de linkerzijde;
  • achterbouw van 2 bouwlagen plus dakterras tot een bouwdiepte en circa 14,5 m aan de rechterzijde;
  • bouwdiepte eerste en tweede verdieping circa 8,7 m aan de linker perceelgrens;
  • interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • achterbouw in een lichtgrijze bepleistering met wit aluminium buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • gelijkvloerse gedeeltelijk open terrasoverkapping tot een bouwdiepte van circa 16,8 m;
  • 3 dakkoepels in de gelijkvloerse achterbouw ter hoogte van de linker perceelsgrens.

 

Inhoud van de aanvraag

-          gedeeltelijke sloop van de bestaande achterbouw en terrasoverkapping;

-          sloop van de terrasconstructie en veranda ter hoogte van de tweede verdieping;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          inrichten van een dakterras op de achterbouw;

-          voorzien van een nieuwe terrasoverkapping ter hoogte van het gelijkvloers;

-          aanpassen van de achtergevel in functie van de nieuwe interne indeling.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

10 augustus 2022

24 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    • Het talrijkst zijn achterbouwen van 2 bouwlagen hoog. Een achterbouw van drie bouwlagen is bijgevolg niet kenmerkend.
    • De kroonlijst tussen het hoofdvolume en de daklaag werd gesupprimeerd. Dit is niet kenmerkend;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte ne bouwdiepte:

Een achterbouw van drie bouwlagen hindert een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De hoogte van de keuken is beperkt tot 2,50 meter. De hoogte dient tenminste 2,60 meter te bedragen;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De slaapkamer op de tweede verdieping heeft onvoldoende voorzieningen voor daglicht en zicht. De licht-doorlatende oppervlakte dient minimum 1,9 m2 te bedragen eb bedraagt slechts 1 m2.
     

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De gelijkvloerse bouwdiepte aan de linkerzijde blijft behouden en wordt aan de rechterzijde beperkt tot een bouwdiepte van circa 14,5 meter. Achteraan wordt een open terrasoverkapping voorzien die aan de rechterzijde overdekt wordt met glas.

De bouwdiepte overschrijdt de gangbaar gehanteerde bouwdiepte in de nabije omgeving niet.

Het open karakter van de terrasoverkapping in combinatie met de open achtergevel en de dakkoepels in de achterbouw aan de linkerzijde laten voldoende licht en lucht in de gelijkvloerse leefruimtes toe.

 

Op de tweede verdieping wordt boven de achterbouw aan de rechterzijde een dakterras voorzien waarbij een vrijstaande scheidsmuur tot een hoogte van 8,33 meter wordt voorzien. Het verhogen van de scheidsmuur heeft een negatieve impact op de leefkwaliteit van het bouwblok en de lichttoetreding.

Zonder deze scheidsmuur is er sprake van een onaanvaardbare inkijk vanop het dakterras naar de rechter aanpalende toe. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

Bijgevolg wordt het terras op de tweede verdieping uitgesloten van de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanbouw wordt geïsoleerd en voorzien van lichtgrijs pleisterwerk met wit aluminium buitenschrijnwerk. Deze volwaardige achtergevel is niet storend voor de omgeving en is vanuit stedenbouwkundig oogpunt toelaatbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De hoogte van de keuken is beperkt tot 2,50 meter hoewel op het grondplan een vrije hoogte wordt aangegeven van 2,35 meter. Gezien het om een vergund geachte situatie gaat en gezien de vrije hoogte van de aangrenzende eetkamer circa 3,2 meter bedraagt, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan voor een vrije hoogte van 2,50 meter.

Gezien de tegenstrijdigheid op de plannen wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd een vrije hoogte van 2,50 meter in de keuken te voorzien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een vrije hoogte van minstens 2,50 meter in de keuken te voorzien.

2. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het dakterras op de tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.

3. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de voorgevel worden uitgesloten van de vergunning.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

10 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 oktober 2022

Verslag GOA

20 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een vrije hoogte van minstens 2,50 meter in de keuken te voorzien.

2. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het dakterras op de tweede verdieping worden uitgesloten van de vergunning.

3. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de voorgevel worden uitgesloten van de vergunning.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.