Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_08016 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08016 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring 2022_CBS_08016 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) (jaarnummer 218).

Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5797) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.

Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.

Argumentatie

MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  1. Begijnenvest 8;
  2. Bosduifstraat 1 (twee palen, vier plaatsen);
  3. Charles de Costerlaan 10;
  4. Charlottalei 14 (twee plaatsen);
  5. Desguinlei 214;
  6. Duboisstraat 56 (twee plaatsen);
  7. Frankrijklei 94 (twee plaatsen);
  8. Frederic Bruynseelslaan 12;
  9. Haantjeslei 191 (twee palen, vier plaatsen)
  10. Hessenplein 31 (twee plaatsen);
  11. Isabella Brantstraat 28;
  12. Karel Oomsstraat 44;
  13. Lambermontplaats 10 (twee plaatsen);
  14. Lange Leemstraat 122 (twee palen, drie plaatsen);
  15. Lange Van Ruusbroecstraat 15 (twee palen, drie plaatsen);
  16. Nachtegaalstraat 2;
  17. Oudeleeuwenrui 58;
  18. Salm-Salmstraat 5;
  19. Van Arteveldestraat 64 (twee plaatsen);
  20. Venezuelastraat 3;
  21. Zurenborgstraat 18;
  22. Van Maerlantstraat 51 (twee laadpalen, drie plaatsen).

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Charlottalei, Duboisstraat, Frankrijklei, Hessenplein, Lambermontplaats en Van Arteveldestraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht. In de Lange Leemstraat en Lange Van Ruusbroecstraat worden er twee laadpalen en drie plaatsen ingericht. In de Bosduifstraat en Haantjeslei worden er twee laadpalen en vier plaatsen ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Wegens een geplande heraanleg, wordt er geen laadpaal ingericht ter hoogte van Hanegraefstraat 5 (goedgekeurd door het college op 3 juni 2022, jaarnummer 4547).
Er worden twee laadpalen ingericht ter hoogte van de Lange Leemstraat 132 (twee laadpalen en drie plaatsen in totaal), was oorspronkelijk goedgekeurd met één (1) laadpaal (goedgekeurd door het college op 14 januari 2022, jaarnummer 315).
De laadpaal die oorspronkelijke werd voorzien in de Isabella Brantstraat 10 wordt verplaatst naar nr 28 (goedgekeurd door het college op 8 april 2022, jaarnummer 2899).
Uit bijkomend onderzoek blijkt dat er in de Van Maerlantstraat toch voldoende netstroom aanwezig is, waardoor er twee laadpalen en drie voorbehouden plaatsen ingericht worden ter hoogte van de Van Maerlantstraat 51.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 19 september 2022 (jaarnummer 114) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt onderstaande locaties goed:

District Antwerpen

  1. Begijnenvest 8;
  2. Bosduifstraat 1 (twee palen, vier plaatsen);
  3. Charles de Costerlaan 10;
  4. Charlottalei 14 (twee plaatsen);
  5. Desguinlei 214;
  6. Duboisstraat 56 (twee plaatsen);
  7. Frankrijklei 94 (twee plaatsen);
  8. Frederic Bruynseelslaan 12;
  9. Haantjeslei 191 (twee palen, vier plaatsen);
  10. Hessenplein 31 (twee plaatsen);
  11. Isabella Brantstraat 28;
  12. Karel Oomsstraat 44;
  13. Lambermontplaats 10 (twee plaatsen);
  14. Lange Leemstraat 122 (twee palen, drie plaatsen);
  15. Lange Van Ruusbroecstraat 15 (twee palen, drie plaatsen);
  16. Nachtegaalstraat 2;
  17. Oudeleeuwenrui 58;
  18. Salm-Salmstraat 5;
  19. Van Arteveldestraat 64 (twee plaatsen);
  20. Venezuelastraat 3;
  21. Zurenborgstraat 18;
  22. Van Maerlantstraat 51 (twee laadpalen, drie plaatsen).

Artikel 2

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', zoals goedgekeurd door het college op 8 juli 2022 (jaarnummer 5797).

Artikel 3

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220628 Begijnenvest EV 1 pl thv nr 8 1-1.pdf
  • 20220627_AN_Bosduifstraat EV 4 pl thv nr 1-5 1-1.pdf
  • 20220525_AN_Charlottalei EV thv nr 12-14 2 pl 1-1-.pdf
  • 20220713_AN_Desguinlei EV 1 pl thv nr 214 1-1.pdf
  • 20220622_AN_ Haantjeslei EV 4 pl tussen nr 183 -191.pdf
  • 20220622_AN_Isabella Brantstraat EV 1 pl thv nr 28.pdf
  • 20220713_AN_Karel Oomsstraat EV 1 pl thv nr 44 1-1.pdf
  • 20220622_AN_Lange Van Ruusbroecstraat EV 3 pl thv nr 17-13f 1-1.pdf
  • 20220713_AN_Lange Leemstraat 3 EV thv nr 132 .pdf
  • 20220504_AN_Zurenborgstraat EV 1 pl thv nr 14-18 1-1.pdf
  • Antwerpen_Zurenborsgstraat 18_ANTW.docx
  • 20220622 Frankrijklei EV 2 pl thv nr 94.pdf
  • 20220622 Hessenplein EV 2 pl thv nr 27 1-1.pdf
  • 20220713 Lambermontplaats. EV 2 pl thv nr 11pdf.pdf
  • 20220628 Oudeleeuwenrui EV 1 pl thv nr 58 1-1.pdf
  • 20220628 Salm-Salmstraat EV 1 pl thv nr 5.pdf
  • 20220629 Venezuelastraat EV 1 pl thv nr 3.pdf
  • 20220505_ANLO_CharlesdeCosterlnEV10.pdf
  • 20220505_ANLO_FredericBruynseelslnEV10.pdf
  • CharlesdeCosterlaan10.docx
  • Antwerpen_Zurenborsgstraat 18_ANTW.docx
  • 20220601_AN_Duboisstraat_EV_1-1.pdf
  • 20220601_AN_Nachtegaalstraat_EV_1-1.pdf
  • 20220601_AN_VanArteveldestraat_EV_1-1.pdf
  • 20220301_AN_Van_Maerlantstraat_EV_1-1.pdf
  • 202207xx_AN_AVR_laadpalen_artikel_nieuw.doc
  • 20220622_AN_laadpalen_samengevoegd.pdf