Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07873 - Omgevingsvergunning - OMV_2022097213. Troyentenhoflaan 43. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07873 - Omgevingsvergunning - OMV_2022097213. Troyentenhoflaan 43. District Berchem - Goedkeuring 2022_CBS_07873 - Omgevingsvergunning - OMV_2022097213. Troyentenhoflaan 43. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022097213

Gegevens van de aanvrager:

de heer Wai Pang met als adres Bredabaan 1289 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Troyentenhoflaan 43 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 244W2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/05/1933: toelating (1275#2169) voor het bouwen van een huis.

Vergunde toestand  

-          functie: meergezinswoning;

  • gelijkvloers: wonen, gemeenschappelijke ruimtes;
  • bovenliggende verdiepingen:

-          2 appartementen eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 69 m²;

  • aan de achterkant van de woning is een inpandige garage voorzien. 

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansardedak; 
  • bouwdiepte: 14,50 meter;
  • kroonlijshoogte: 6,85 meter en nokhoogte: 10 meter;
  • voortuin van 67 
  • achtertuin van 73 m²;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine parement steen met grijs bepleisterde banden als sierelementen;
  • buitenschrijnwerk deels uitgevoerd in hout, wit geschilderd en deels in witte PVC;
  • dakgoten in witte PVC;

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning;
  • 3 appartementen, 1 per bouwlaag;

-          1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 59 m²;

-          2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 81 m²;

-          bouwvolume:

  • aanbouw rechts achteraan van 3 bouwlagen met plat dak aan gebouw;
  • bouwdiepte aanbouw bedraagt circa 6,50 meter;
  • de bouwhoogte van de aanbouw bedraagt circa 9 meter.

-          gevelafwerking:

  • de gevelmaterialen van de uitbouw zijn dezelfde als de gevelmaterialen van het hoofdgebouw.

-          inrichting:

  • de garage is gesupprimeerd ten koste van een appartement op het gelijkvloers perceel.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning;

-          1 tweeslaapkamerduplexappartement op het gelijkvloers en de 1ste verdieping met een netto vloeroppervlakte van circa 141 

-          1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 79 m²;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansardedak; 
  • aanbouw van 3 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte 14,50 meter;
  • bouwdiepte aanbouw: 6,50 meter;
  • bouwhoogte aanbouw: 9 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de zijgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 augustus 2022

2 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 augustus 2022

30 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 augustus 2022

18 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 augustus 2022

7 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: de garage is gesupprimeerd. Het gebouw heeft geen autostaanplaats meer.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

De bestaande toestand van het pand wijkt af van de vergunde toestand.

De zijgevel werd over 3 bouwlagen met een volume van 1,91 m op 6,50 m uitgebreid om de woonentiteiten van meer comfort te voorzien.

Op het gelijkvloers achteraan werd de overdekte koer eveneens bij het volume ingenomen waardoor de inpandige garage kwam te vervallen.

De aanvraag voorziet voornamelijk interne werkzaamheden waarbij een duplexappartement op de eerste 2 bouwlagen en een appartement in de bovenliggende bouwlaag voorzien wordt.

Het aantal vergunde woonentiteiten op het perceel blijft bijgevolg ongewijzigd. 

Door de vrijstaande ligging hebben de beperkte uitbreidingen ook geen impact op de schaal en de bouwdichtheid en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Met een roodbruine bakstenen gevel, decoratieve gecementeerde banden, wit buitenschrijnwerk en leien dak integreert het bestaande pand zich in de omgeving. Het oorspronkelijke houten buitenschrijnwerk werd echter eerder al vervangen door wit PVC buitenschrijnwerk.

De interne wijzigingen vertalen zich ook in het wijzigen van enkele raamopeningen in deze gevels. Zo voorziet de aanvraag onder andere in een dubbelhoog raam ter hoogte van de spiltrap van de duplex en een ruime raamopening achteraan die aansluit op de tuin.

De beeldbepalende voorgevel blijft ongewijzigd maar de achtergevel en het uitspringende deel van de zijgevel worden na-geïsoleerd en voorzien van een afwerking in witte crepi; nieuwe ramen worden eveneens in wit PVC buitenschrijnwerk uitgevoerd.

Deze afwerking vormt een sterk contrast met de rest van de baksteengevel. Omdat dit deel echter beperkt zichtbaar is vanaf de straatzijde en op ca. 19,50 m ten opzichte van de voorperceelsgrens ligt, kan hier een gunstig advies voor verleend worden en zijn de beoogde afwerking en materiaalgebruik inpasbaar in het referentiebeeld.

 

Het pand is niet gelegen in een zone die werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en is niet opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Vanwege het beeldbepalend karakter van het pand werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit gunstig advies, dat vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt bijgetreden, laat zich als volgt lezen:

 

“De aanvraag heeft betrekking op een vrijstaande meergezinswoning, gelegen in de Troyentenhoflaan binnen de wijk Ruitenburg. De straat, vernoemd naar het voormalig kasteel "Troyente", werd aangelegd tussen 1913 en 1925.  De straat omvat typische interbellumbebouwing met vooral aan noordzijde verschillende cottagehuizen, waaronder het nummer 43. Het pand zelf heeft geen erfgoedstatuut. Aangevraagde werken betreffen de verbouwing van de meergezinswoning. De geplande ingrepen doen geen afbreuk aan het beeldbepalende karakter van het pand of de erfgoedwaarde van de straat waarin het gelegen is. De stedelijke dienst monumentenzorg heeft dan ook geen bezwaar tegen de aangevraagde wijzigingen.“

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het vervallen van de inpandige garage geeft aanleiding om de verharding hiernaar om te vormen tot groenzone wat het gebruiksgenot van de bewoners van de gelijkvloerse duplex ten goede komt.   

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.  

 

Ten opzichte van de vergunde toestand is er 1 parkeerplaats verdwenen. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. Deze verdwenen parkeerplaats wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag. Het gelijkvloers waar achteraan, in de vergunde situatie, een garage met inrit gevestigd was, wordt nu betrokken bij de woning op de 1ste verdieping waardoor er een ruime duplexwoning ontstaat met een tuin. Deze ingreep verhoogt het wooncomfort dermate dat het supprimeren van de garage gunstig kan beoordeeld worden. 

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.



 Fietsvoorzieningen:

In principe dienen er geen fietsstalplaatsen voorzien te worden, conform artikel 29 van de bouwcode. Links achteraan wordt toch een berging voorzien, wat een gunstig effect heeft op de woonkwaliteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

8 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2022

Verslag GOA

19 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.