Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_08018 - District Antwerpen. Dambruggestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08018 - District Antwerpen. Dambruggestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_08018 - District Antwerpen. Dambruggestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Dambruggestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 6 maart 2020 (jaarnummer 2233);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Antwerpen-Noord';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op vraag van de handelaars op het einde van de Dambruggestraat (ter hoogte van Spoor Noord) wordt er een nieuwe laad- en loszone ingericht. Onderzoek ter plaatse heeft tevens uitgewezen dat de laad- en loszone ter hoogte van de voormalige HUBO (van het nummer 106 tot en met het nummer 112) niet langer in gebruik is.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een laad- en loszone ter hoogte van nummers 345 tot en met 347. Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van een laad- en loszone mogelijk is;
  • het artikel met betrekking tot de laad- en loszone ter hoogte van nummer 106 tot en met 112 wordt verwijderd. 

De parkeerbalans neemt toe met vijf plaatsen van maandag tot vrijdag van 9.00u tot 17.00u, ter hoogte van nummer 106 tot en met 112.
De parkeerbalans neemt af met twee plaatsen van maandag tot vrijdag van 9.00u tot 11.00, ter hoogte van nummer 345 tot en met 347.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 20 juni 2022 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 19 september 2022 (jaarnummer 96) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat werd goedgekeurd in het college van 6 maart 2020 (jaarnummer 2233).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220607_NT_1-9.pdf
  • 20220607_NT_2-9.pdf
  • 20220607_NT_3-9.pdf
  • 20220607_NT_4-9.pdf
  • 20220607_NT_5-9.pdf
  • 20220607_NT_6-9.pdf
  • 20220607_NT_7-9.pdf
  • 20220607_NT_8-9.pdf
  • 20220607_NT_9-9.pdf
  • 20220602_artikels.pdf