Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_08010 - District Merksem. Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08010 - District Merksem. Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2022_CBS_08010 - District Merksem. Gasthuishoevestraat. Wegeniswerken. SWOU12237 - Concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

4 oktober 2021

 

Conceptgoedkeuring districtscollege15 september 2022245

Het district Merksem en water-link wensen de Gasthuishoevestraat te vernieuwen omwille van de verouderde staat van de riolering en de wegenis. 

Het districtscollege keurde op 15 september 2022 (jaarnummer 245) het concept voor de wegeniswerken in de Gasthuishoevestraat, district Merksem, goed.

Argumentatie

De straat krijgt een nieuw profiel:

  • In de huidige toestand is er enkel een voetpad aanwezig langs de woningen. Het conceptplan voorziet aan beide zijden en over de volledige lengte van de straat een voetpad. Hierdoor verhoogt de veiligheid en toegankelijkheid voor de vele voetgangers die deze route nemen. De straat is namelijk een belangrijke doorgang van en naar de tramhalte aan de voet van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug voor onder andere schoolgaande jeugd. Er zijn ook enkele sportclubs en een parking die ingezet wordt bij evenementen in het Sportpaleis. Op de plaatsen waar het voetpad nu te smal is, wordt dit verbreed.
  • Hoewel het een woonstraat is, ligt de straat deels in industriezone en zijn er dus ook enkele bedrijven gelegen. De huidige rijweg is te smal voor vrachtverkeer in combinatie met parkeren aan twee zijden. Het conceptplan voorziet een rijweg van 4,8m breed. Twee verkeersplateaus zorgen voor snelheidsremming.
  • In het concept worden zowel langse als haakse parkeerplaatsen voorzien. Ter hoogte van het buurtparkje (hoek met Van Veerlehofstraat) blijft het haakse parkeren behouden. Ter hoogte van het voetbalterrein en ter hoogte van de woningen komen langse parkeerplaatsen. In de parkeerstrook komen bomen.

Om het verlies aan parkeerplaatsen in de straat grotendeels te compenseren, wordt ook het terrein ter hoogte van de voetbalclub mee opgenomen in het project. De huidige parking wordt momenteel als private parking door de club gebruikt (concessie). Door dit terrein in te richten als (waterdoorlatende) parking en grotendeels publiek toegankelijk te maken (en deels uit de concessie te halen), kunnen er extra parkeerplaatsen voor de buurt worden voorzien. Een zevental plaatsen blijven beschikbaar voor de club en worden afgesloten met een omheining en poort. Om het verlies aan parkeerplaatsen voor de club te compenseren wordt de geplande pocketparking gelegen in de Carrettestraat aan de voetbalclub ter beschikking gesteld en toegevoegd aan hun sportconcessie. 

Tussen de parking en het naastliggende voetbalveld komt een groenstrook die, indien mogelijk, wordt ingezet om regenwater op te vangen/te laten infiltreren.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime: zone 30
  • snelheidsremming
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • parkeerorganisatie: combinatie van haaks en langsparkeren
  • rijrichting: enkelrichting naar de Bredabaan

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans in de straat zelf van 57 plaatsen in de bestaande toestand naar 34 in de nieuwe toestand, door de beperkte breedte van de straat en de aanleg van verkeersplateaus. De parking van de voetbalclub wordt eveneens aangelegd en grotendeels publiek toegankelijk gemaakt. Dit zorgt voor 21 extra publieke parkeerplaatsen, waardoor het totaal aantal parkeerplaatsen in de nieuwe toestand 55 wordt.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen 15 nieuwe bomen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Gasthuishoevestraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Gasthuishoevestraat is een lokale straat.


Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2200/2300/5072500000/224/2MER010102M01299/2ME090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar domein zitting van 4 oktober 2021 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het concept op voorwaarden dat:

  • in functie van het opschuiven van de grens tussen openbaar domein en buurtparkje, verdere afspraken worden gemaakt met het Sportpaleis, met het oog op een geoptimaliseerde parkeerbalans;
    • Het plan werd aangepast.
  • in afwachting van een mogelijke projectuitbreiding een aangepast concept wordt uitgewerkt rekening houdend met de verkeersveiligheid en zichtbaarheid van alle verkeersmodi;
    • Het plan werd aangepast.
  • de infiltratiecapaciteit van de ondergrond verder onderzocht wordt in overleg met water-link, in functie van een haalbaar infiltratie/bufferingskeuze en ontwerp;
    • Dit wordt meegenomen in een volgende fase.
  • de inrichting van het verkeersplateau wordt herbekeken, om foutief parkeergedrag te voorkomen;
    • Het plan werd aangepast.
  • onderzocht wordt of extra rustpunten in de straat haalbaar zijn;
    • In de straat zelf zijn er geen geschikte plekken hiervoor, maar er zijn voldoende rustplekken in het buurtparkje naast de sporthal.
  • in overleg met SB/Groen onderzocht wordt of groenslingers haalbaar zijn;
    • Dit kan enkel worden voorzien indien er ook interesse is bij de buurtbewoners. Dit zal blijken uit het nog in te plannen infomoment. 
  • door de inplanting van de bomen de zichtbaarheid op de voetgangers gegarandeerd blijft;
    • Hiermee is rekening gehouden.
  • in overleg met SB/GROEN de boomsoorten worden uitgeklaard.
    • De keuze wordt gemaakt in een volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01299 - SWOU12237 Gasthuishoevestraat (heraanleg Gasthuishoevestraat)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het concept (26 augustus 2022) voor de wegeniswerken in de Gasthuishoevestraat, district Merksem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
AG Vespa / Sporting A
Om na de uitvoering van de werken de sportconcessie van de voetbalclub aan te passen aan de nieuwe situatie. De huidige parking aan de Gasthuishoevestraat deels te verwijderen en de nieuwe pocketparking aan de Carretestraat toe te voegen en hiervoor het nodige hekwerk en poorten te voorzien.

Bijlagen

  • 20220826_12237_CO_BT_NT.pdf