Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07896 - Omgevingsvergunning - OMV_2022099882. Jules Moretuslei 141-143. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07896 - Omgevingsvergunning - OMV_2022099882. Jules Moretuslei 141-143. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_07896 - Omgevingsvergunning - OMV_2022099882. Jules Moretuslei 141-143. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022099882

Gegevens van de aanvrager:

BVBA VLINVEST met als adres Kwikstaartlaan 21 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Jules Moretuslei 141-143 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nrs. 200N10 en 200L16

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning na sloop bestaande bebouwing

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          nummer 141:

  • 01/04/1993: vergunning (222#11157) voor verbouwing;

-          nummer 143:

  • 27/09/1927: toelating (238#1676) voor entresol;
  • 05/09/1927: toelating (238#1661) voor verandering.

 

Vergunde en Geacht vergunde toestand

-          141: garage met berging, zonder woonst;

-          143: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 aaneengesloten panden van 1 bouwlaag met zadeldak; 
  • variërende bouwdiepte (maximale bouwdiepte tot 15,5m);

-          gevelafwerking:

  • beigekleurig gecementeerde gevel;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting: 1 boom op circa 12m van de bebouwing.

 

Bestaande toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning;

  • 1 duplex drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa  132m² en een tuin van circa 88m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 60m² en een terras van 10m²;
  • 1 drieslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 117,5m² met een terras van 10m²;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte/hoogte:

-          kroonlijsthoogte op 9,6m;

-          bouwdiepte op alle bouwlagen 15m;

-          uitkragende terrassen op 2de en 3de bouwlaag tot 17m; 

-          gevelafwerking:

  • middengrijze gevelsteen;
  • antracietkleurig PVC buitenschrijnwerk;
  • antracietkleurig aluminium borstweringen;
  • blauwe hardstenen plint.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande bebouwing;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3; 

-          bouwen van een nieuw volume met gewijzigde bouwdiepte, -hoogte en gevels. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

11 augustus 2022

5 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

11 augustus 2022

26 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

11 augustus 2022

2 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

11 augustus 2022

15 september 2022

Voorwaardelijk gunstig 

Water-link

11 augustus 2022

26 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

11 augustus 2022

19 augustus 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

11 augustus 2022

6 september 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

11 augustus 2022

2 september 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

11 augustus 2022

16 augustus 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

11 augustus 2022

11 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de aanvraag genereert een behoefte van 11 fietsstalplaatsen en voorziet slechts 10 fietsstalplaatsen.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

de aanvraag genereert een behoefte van 3 plaatsen en slechts 1 inpandige parkeerplaats;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

Gevels die aan de openbare ruimte gelegen zijn, moeten op een zodanige diepte gefundeerd worden dat er geen verzakkingsgevaar bestaat bij wegwerkzaamheden. Hierbij geldt een diepte van minimaal 1,75 meter onder het straatpeil.  Er werd geen 1,75m diepe fundering opgetekend ter hoogte van de openbare ruimte;

  • artikel 38 Groendaken:

er wordt geen groendak voorzien. Er wordt een afwijking gevraagd voor een groendak omwille van de plaatsing van zonnepanelen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het slopen van twee kleine panden en het bouwen van een meergezinswoning. In de meergezinswoning worden 3 appartementen voorzien waarbij het gelijkvloers een duplex vormt met het voorste gedeelte van de eerste verdieping. Verder wordt er op de eerste verdieping nog een kleiner appartement voorzien en op de tweede verdieping een appartement over de volledige bouwlaag. Alle wooneenheden beschikken over een private buitenruimte aan de achterzijde van het gebouw.

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden voldoende wooncomfort bieden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien drie bouwlagen onder een plat dak. De bouwdiepte wordt op alle bouwlagen voorzien op 15,00 meter. Op de verdieping is nog een terras aanwezig tot een bouwdiepte van 17,00 meter. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

 

In bestaande toestand bevindt er zich een boom op het perceel. In de nieuwe toestand wordt deze geveld zonder dat hier een reden voor is. De boom staat niet in het te bebouwen deel van het perceel en. het dossier bevat geen motivatie waarom de boom geveld zou moeten worden. De boom kan dus behouden blijven, dit wordt in voorwaarde opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt voorzien in een horizontaal metselwerk waarbij de plint en de zone tussen de raamopening en inkomdeur voorzien wordt in verticaal metselwerk. In deze zone worden brievenbussen en parlofoon ingewerkt. De voorgevel wordt afgewerkt met een kroonlijst die even ver uitsteekt als de kroonlijst bij de aanpalende panden. De materialisatie voor de voorgevel is voorzien in antraciet buitenschrijnwerk en middengrijs gevelmetselwerk. Het gevelplan bevat voldoende aandacht voor verhoudingen en detaillering en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De plannen voorzien geen 1,75 meter diepe fundering ter hoogte van de openbare ruimte. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode en zal bijgevolg als voorwaarde opgenomen worden.

 

Omwille van het plaatsen van zonnepanelen wordt er geen groendak voorzien. De zonnepanelen staan echter niet opgetekend op de plannen. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en het dak te voorzien van groendak, met uitzondering van het deel van het dak dat wordt ingenomen door zonnepanelen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De groendienst geeft een gunstig advies met voorwaarde dat de bestaande straatboom die zich voor de woning bevindt tijdens de werken voldoende beschermd wordt. Er mag geen materiaal worden gestockeerd onder de kruinzone van deze boom. Bij het plaatsen van een bouwkraan mag deze de boom niet raken. Bijkomende beschermingsmaatregelen zullen in voorwaarde opgenomen worden.

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Er worden 3 appartementen voorzien. 1 duplex over gelijkvloers en 1e verdiep met 4 slaapkamers, 1 appartement met één slaapkamer op het 1e verdiep en 1 appartement met 3 slaapkamers op 2e verdiep. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 x 1 = 3 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

De grootte van het perceel laten het bouwen van een ondergrondse parkeergarage niet toe. Het is niet wenselijk om in de voorgevel nog bijkomende poorten te voorzien voor bijkomende parkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Het openbaar domein moet worden aangepast. De garage verandert van linkerzijde naar de rechterzijde. De parkeerstrook is daar met ingelegde klinkers gearceerd. Deze arcering moet worden verwijderd. De lijnen van de parkeerstrook moet worden aangepast.

 

Fietsvoorzieningen:

De fietsparkeerbehoefte is 1 x (4+1) + 1 x (1+1) x 1 x (3+1) = 11 fietsstalplaatsen.

Er worden 10 plaatsen voorzien.

In voorwaarde zal opgenomen worden om 11 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het advies van Water-link in samenwerking met Aquafin strikt na te leven.

4. Te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode en een 1,75 meter diepe fundering ter hoogte van het openbaar domein te voorzien.

5 Te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en het dak te voorzien van groendak, met uitzondering van het deel van het dak dat wordt ingenomen door zonnepanelen.

6. 11 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

7. Voor de start van de werken contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud op het nummer 03 338 84 07 in functie van de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen aan het openbaar domein.

8. Maatregelen bij te behouden bomen:

- In het ontwerp van gebouwen en infrastructuur mogen wortels of kroon van te behouden bomen niet onaanvaardbaar beschadigd worden:

- Geen afgraving of verhoging van het bestaande maaiveld in de wortelzone;

- Geen graafwerken waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;

- Het bestaande doorwortelbaar volume van de bomen niet verminderen;

- Geen drastische snoei. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).

- Bij werken in de omgeving van te behouden bomen moeten zowel wortels, als stam, als kroon beschermd worden:

- Is er voldoende ruimte rond de boom, inclusief de volledige wortelzone, dan wordt de wortelzone volledig afgesloten met een niet verplaatsbare afsluiting. De grootte van de wortelzone is even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m. In de volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)

- Er is onvoldoende ruimte rond de boom om de werken te kunnen uitvoeren, dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat genomen worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt/bewerkt worden zonder dat er schade berokkend wordt:

• Het gebruiken van rijplaten om bodemverdichting door machines te voorkomen.

• Het stockeren enkel voorbehouden voor licht materieel, op rijplaten.

• Het voorzien van een beluchtings- en bevloeiingssysteem onder rijplaten als deze langer dan drie weken in een groot deel (meer dan 20 %)  van de wortelzone komen te liggen.

• Het handmatig uitvoeren van graafwerken tot op minstens 1m uit de stam.

• Het afkasten van de stam, incl. de bredere stamvoet. Tussen de boom en de afkasting moet een schokdemper worden voorzien.

• Het preventief snoeien van lichte takken om aanrijschade te voorkomen.

• Het afbakenen  van dikke ( diameter groter dan dan 8 cm)  laaghangende takken om  aanrijschade te voorkomen.

9. Volgende bijkomende beschermingsmaatregelen zijn altijd van toepassing:

- Het geven van water aan alle bomen die in de invloedssfeer van een droogzuiging staan. 

- Het voorzien van een voldoende hoge bouwkraan om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen. De kraan met last mag de top van een boom niet raken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

11 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

19 augustus 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 oktober 2022

Verslag GOA

20 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden. 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het advies van Water-link in samenwerking met Aquafin strikt na te leven.

4. Te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode en een 1,75 meter diepe fundering ter hoogte van het openbaar domein te voorzien.

5 Te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en het dak te voorzien van groendak, met uitzondering van het deel van het dak dat wordt ingenomen door zonnepanelen.

6. 11 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

7. Voor de start van de werken contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud op het nummer 03 338 84 07 in functie van de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen aan het openbaar domein.

8. Maatregelen bij te behouden bomen:

- In het ontwerp van gebouwen en infrastructuur mogen wortels of kroon van te behouden bomen niet onaanvaardbaar beschadigd worden:

- Geen afgraving of verhoging van het bestaande maaiveld in de wortelzone;

- Geen graafwerken waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;

- Het bestaande doorwortelbaar volume van de bomen niet verminderen;

- Geen drastische snoei. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).

- Bij werken in de omgeving van te behouden bomen moeten zowel wortels, als stam, als kroon beschermd worden:

- Is er voldoende ruimte rond de boom, inclusief de volledige wortelzone, dan wordt de wortelzone volledig afgesloten met een niet verplaatsbare afsluiting. De grootte van de wortelzone is even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m. In de volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)

- Er is onvoldoende ruimte rond de boom om de werken te kunnen uitvoeren, dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat genomen worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt/bewerkt worden zonder dat er schade berokkend wordt:

• Het gebruiken van rijplaten om bodemverdichting door machines te voorkomen.

• Het stockeren enkel voorbehouden voor licht materieel, op rijplaten.

• Het voorzien van een beluchtings- en bevloeiingssysteem onder rijplaten als deze langer dan drie weken in een groot deel (meer dan 20 %)  van de wortelzone komen te liggen.

• Het handmatig uitvoeren van graafwerken tot op minstens 1m uit de stam.

• Het afkasten van de stam, incl. de bredere stamvoet. Tussen de boom en de afkasting moet een schokdemper worden voorzien.

• Het preventief snoeien van lichte takken om aanrijschade te voorkomen.

• Het afbakenen  van dikke ( diameter groter dan dan 8 cm)  laaghangende takken om  aanrijschade te voorkomen.

9. Volgende bijkomende beschermingsmaatregelen zijn altijd van toepassing:

- Het geven van water aan alle bomen die in de invloedssfeer van een droogzuiging staan.

- Het voorzien van een voldoende hoge bouwkraan om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen. De kraan met last mag de top van een boom niet raken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.