Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022078494 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bart Palmers met als contactadres Hoevensebaan 48 te 2950 Kapellen |
Eigenaars: | de heer Dominik Kurek-Trzeciak met als adres Oudstrijderslei 22 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en mevrouw Helena Palczynska met als adres Oudstrijderslei 22 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Oudstrijderslei 22 te 2180 Ekeren (Antwerpen), Oudstrijderslei 22 te 2180 Antwerpen en Oudstrijderslei 22 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 33 sectie H nr. 614Y4 |
Vergunningsplichten: | Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een grond in twee loten voor eengezinswoningen en het slopen van bestaande constructies |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 09/11/1937: toelating (802#4083) voor het bouwen van een garage en een kippenhok;
- 20/03/1934: toelating (802#3416) voor het bouwen van een bergplaats.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
Huidige toestand
- conform vergunde toestand, met bijkomende omgevingsinformatie:
Gewenste toestand
- functie: 2 nieuwe eengezinswoningen;
- sloop van een bestaande eengezinswoning en constructies op het terrein;
- verkavelen van een terrein in 2 loten voor woningbouw;
- laatstgenoemde op minimum 5 m van de voorgevelbouwlijn, met een bouwdiepte van maximum 7 m en maximale hoogte van 3,50 m;
- voor beide woningen:
- lot 2:
- tuinzone:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande constructies, waaronder de bestaande eengezinswoning;
- verkavelen van een perceel in 2 loten, voor telkens 1 eengezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 augustus 2022 | 26 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 9 augustus 2022 | 17 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 9 augustus 2022 | 6 september 2022 | Gunstig |
PROXIMUS/ Proximus | 9 augustus 2022 | 25 augustus 2022 | Geen advies |
TELENET/ Omgevingsloket Telenet | 9 augustus 2022 | 23 augustus 2022 | Gunstig |
Water-link | 9 augustus 2022 | 26 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 augustus 2022 | Geen tijdig advies gegeven |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 9 augustus 2022 | 10 augustus 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 augustus 2022 | 18 augustus 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt deels in een overstromingsgevoelig gebied. Als gevolg van het project worden er geen significante negatieve effecten op het watersysteem verwacht. Het project wordt bijgevolg gunstig geadviseerd en is in overeenstemming met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid.
Gezien het risico beperkt is tot het gevraagde project, dient de eigenaar zelf alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om eventuele waterschade te voorkomen.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod:
Niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het verkavelen van een perceel in 2 loten, telkens voor het optrekken van 1 eengezinswoning, en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde ordeningsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorgestelde volumetrie, gelijkvloers tot maximaal 17 m, op eerste verdieping tot maximaal 13 m en met een dakbasis van 9 m voor het hellende dak, is zonder meer ruimtelijk aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en is in overeenstemming met wat doorgaans als richtlijn wordt gehanteerd voor dergelijke woonvorm. Bovendien is betreffende maatvoering reeds voorkomend in de onmiddellijke omgeving en er bijgevolg correct op afgestemd.
Ten slotte zorgt de opeenvolging van rijbebouwing enerzijds (lot 1) en een halfopen typologie anderzijds (lot 2) ervoor dat ook hier op een correcte wijze voor ruimtelijke inpassing wordt gezorgd: er wordt zo aangesloten op de scheidsmuur links en rechts wordt een overgang gemaakt door een deels vrije zijtuinstrook. Het in laatstgenoemde optrekken van een gelijkvloers volume onder plat dak doet geen afbreuk aan de eerder vermelde inpassing.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Bodemreliëf
Er is geen sprake van wijzigingen aan het bestaande terreinreliëf waardoor het advies dienaangaande eenduidig gunstig is.
Mobiliteitsimpact
Door de voorziene maatvoering wordt het op een ruimtelijk correcte wijze stallen van een voertuig op eigen terrein voor beide loten gegarandeerd, inclusief het respecteren van de richtlijnen van artikel 12 van de Antwerpse bouwcode inzake het voorzien van een levendige plint.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er dient, in navolging van de beschouwing van het mobiliteitsaspect, te worden geconstateerd dat er zich op het openbare domein ter hoogte van lot 1 zowel een boom als een verlichtingspaal bevinden en dat de toegang naar een inpandige garage hierdoor bemoeilijkt wordt, tenzij de nodige aanpassingen aan het openbare domein worden uitgevoerd. Betreffende is een afweging die dient gemaakt te worden tijdens de procedure tot omgevingsvergunning voor bebouwing op lot 1 en de eventueel bijhorende kosten daarvan zijn ten laste van de aanvrager in kwestie.
De aanvraag omvat ook het rooien van 1 berk. Op basis van deze aanvraag tot verkaveling is niet met zekerheid op te maken dat deze boom effectief gerooid zal moeten worden. Enkel een concrete omgevingsvergunningsaanvraag kan die zekerheid bieden. Daarom wordt het rooien van de berk, in navolging van het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen, uitgesloten uit de vergunning, zoals aangegeven op de plannen “_ROOD”.
Verenigbaarheid met het ruimtelijk uitvoeringsplan
De voorgestelde opdeling en nieuwe percelering is geheel in overeenstemming met de uitgangspunten van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan, dit omwille van het behoud van de schaal van zowel gronden als bebouwing, die zonder meer overeenstemt met de meerderheid van de bestaande bebouwing.
Er wordt dan ook geoordeeld dat er eenduidig sprake is van een correcte verenigbaarheid met het plan in kwestie.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. Voor de plaatsing van zonnepanelen en technische inrichtingen dient te worden voldaan aan de richtlijnen dienaangaande uit de Antwerpse bouwcode.
2. De kosten die het gevolg zijn van mogelijks vereiste aanpassingen aan het openbare domein, ten gevolge van een concrete invulling van een toekomstige aanvraag tot omgevingsvergunning op lot 1 zijn op dat moment ten laste van de aanvrager van die omgevingsvergunning.
3. De berk die aangeduid staat als te rooien maar buiten de bouwzone valt, dient behouden te blijven, zoals aangeduid op de plannen “_ROOD”.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 juni 2022 |
Volledig- en ontvankelijk | 9 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 oktober 2022 |
Verslag GOA | 16 september 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.
Voorwaarden
1. Voor de plaatsing van zonnepanelen en technische inrichtingen dient te worden voldaan aan de richtlijnen dienaangaande uit de Antwerpse bouwcode.
2. De kosten die het gevolg zijn van mogelijks vereiste aanpassingen aan het openbare domein, ten gevolge van een concrete invulling van een toekomstige aanvraag tot omgevingsvergunning op lot 1 zijn op dat moment ten laste van de aanvrager van die omgevingsvergunning.
3. De berk die aangeduid staat als te rooien maar buiten de bouwzone valt, dient behouden te blijven, zoals aangeduid op de plannen “_ROOD”.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.