Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_08017 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08017 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_08017 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Boudewijnsstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 3 oktober 2014 (jaarnummer 10137);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college nam op 24 oktober 2014 (jaarnummer 10787) kennis van het verslag van de werkvergadering van 10 september 2014 over de afbouw verkeerslichten.
Het college keurde op 15 mei 2020 (jaarnummer 4342) de proefopstelling "maatregelen tegen foutparkeerders op hoeken" goed.
Het college keurde op 7 mei 2021 (jaarnummer 3757) de proefopstelling goed om de problematiek in verband met het laden en lossen ter hoogte van het administratief gebouw 'Den Bell' en het woonzorgcentrum op te lossen. De verkeerspolitie evalueerde deze proefopstelling gunstig op 11 maart 2022. Op het 'districtsoverleg openbaar domein' van 1 april 2022 werd deze proefsopstelling ook gunstig geadviseerd. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de proefopstelling te bestendigen.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • het laden en lossen wordt onbeperkt toegelaten op de verhoogde inrichting, langs de zijde van 'Den Bell'. Hierdoor zijn leveranciers niet langer in overtreding (artikel 2);
  • de laad- en loszone ter hoogte van het woonzorgcentrum, op de hoek van de Solvynsstraat, wordt opgeschoven en vergroot tot aan de verhoogde inrichting.
    Hierdoor is er voldoende plaats voor grotere vrachtwagens en komt de laadklep ter hoogte van hun poort (artikel 3).
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats, van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 24 mei 2022 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 19 september 2022 (jaarnummer 97) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boudewijnsstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 oktober 2014 (jaarnummer 10137).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.