Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07861 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100222. Jonghelinckstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07861 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100222. Jonghelinckstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07861 - Omgevingsvergunning - OMV_2022100222. Jonghelinckstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022100222

Gegevens van de aanvrager:

Abdelkarim Zaroili met als adres Jonghelinckstraat 34 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Jonghelinckstraat 34 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1750Z17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/07/1967: vergunning (18#50236) voor een verbouwing;

Vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder hellend dak;
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk circa 8,35 en 12,55 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,20 m met op de benedenverdieping een uitbreiding tot circa 10,45 m;

-          gevelafwerking:

  • geverfde stenen gevel, kleur niet gekend;
  • arduinen plint en dorpels;
  • houten buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • perceel volledig dicht gebouwd op het gelijkvloers;
  • dakkapel aan de straatzijde;

-          gewijzigde gevelindeling (achtergevel);

-          gevelafwerking:

  • grijze gevelsteen;
  • arduinen plint en dorpels;
  • buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak;
  • verhoogde kroonlijsthoogte op circa 11,15 m;
  • bouwdiepte ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand;
  • verdiepte keldervloer.

-          gevelafwerking:

  • gevel in grijze crepi;
  • arduinen plint en dorpels;
  • buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het bouwvolume:

  • verwijderen van het hellend dak en het realiseren van een nieuwe bijkomende bouwlaag onder plat dak;
  • uitbreiden van de bouwdiepte ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;
  • ophogen van de scheidingsmuren;
  • uitdiepen van de volledige kelder;

-          isoleren van de voor- en achtergevels;

-          wijzigen van de gevelafwerking.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

9 augustus 2022

23 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

De kelder heeft een hoogte van slechts 2 m in plaats van de minimaal vereiste 2,20 m.

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De leefkeuken op de eerste verdieping beschikt noch over een voldoende grote toevoer van licht en lucht, noch over een rechtstreekse toetreding van zicht;
  • artikel 27 Open ruimte:
    Het volledige perceel werd dicht gebouwd;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    De wooneenheid beschikt niet langer over een buitenruimte;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Er werd onvoldoende informatie aangeleverd met betrekking tot de uitbreiding van de scheidingsmuren om na te kunnen gaan of deze voldoen aan de voorwaarden van dit artikel (enkelvoudig, ontkoppeld, dikte, materiaal, etc.);
  • artikel 38 Groendaken:
    Het nieuwe dak wordt niet aangelegd als groendak. Enkel de zone die ingenomen wordt door energieopwekkende systemen (bv. zonnepanelen) wordt hiervan vrijgesteld;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er wordt een nieuwe septische put voorzien. De nieuwe aansluiting met de openbare riolering gebeurt echter niet via een gescheiden rioolstelsel conform de voorschriften van dit artikel en artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een eengezinswoning uit te breiden en te verbouwen. De woonfunctie blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Aan de even zijde van de Jonghelinckstraat komen in hoofdzaak rijwoningen met 2 bouwlagen onder zadel- of mansardedak voor of rijwoningen met 3 bouwlagen. De bouwdiepte van het hoofdvolume is overal quasi uniform en bedraagt ca. 8 meter. Daarachter zijn er ondiepe gelijkvloerse uitbouwen met een koer die op sommige percelen onvergund werden dichtgebouwd.

 

Jonghelinckstraat 34 is een rijwoning met 2 bouwlagen onder zadeldak en is in overeenstemming met dit referentiebeeld. Ten opzichte van het vergunde plan uit 1967 wordt opgemerkt dat een koer achteraan werd bebouwd en betrokken bij de ‘leefkeuken’ van de woning. Voorliggende aanvraag wenst deze situatie te bestendigen. Tevens wordt het zadeldak op het hoofdgebouw vervangen door een volwaardige 3de bouwlaag.

 

Het bebouwen van de koer is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar omwille van de strijdigheid met verschillende voorschriften uit de bouwcode. Ten eerste neemt het aandeel bebouwde oppervlakte toe, wat strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. Dit artikel legt strikt op dat er steeds 20% open ruimte moet zijn op het maaiveld. Indien de koer niet wordt bebouwd ten opzichte van de laatst vergunde toestand is dit artikel niet van toepassing.

Ten tweede supprimeert de aanvraag de enige buitenruimte van de eengezinswoning. Dit is strijdig met artikel 28 van de bouwcode. Een mogelijkheid kan zijn om in de 3de  bouwlaag een buitenruimte te creëren zodat de woning alsnog een kwalitatieve private buitenruimte krijgt. Een gelijkvloerse koer in combinatie met een dakpatio kan zorgen voor de grootste kwaliteitswinst.

Ten derde ontvangt de leefkeuken achteraan onvoldoende licht en is er geen mogelijkheid om de keuken op een natuurlijke wijze te verluchten. Een dakkoepel zorgt wellicht voor toetreding van daglicht, maar een raam in een achtergevel of schuifraam zorgt voor controleerbare ventilatie en maakt uitzicht mogelijk. Een verticaal raam is een vereiste conform artikel 24 van de bouwcode.

Als laatste is het nieuwe platte dak niet als groendak aangelegd conform artikel 38 van de bouwcode. Nieuwe platte daken moeten als groendak aangelegd worden om bij piekneerslag hemelwater vast te houden. Zeker wanneer een perceel volledig bebouwd is, is de nood aan een groendak verplicht. Hieraan werd niet voldaan.

 

Bovenvermelde afwijkingen op artikel 24, 27, 28 en 38 vervallen indien de koer achteraan behouden zou blijven, conform de vergunning uit 1967. Daarom wordt het bebouwen van de koer uitgesloten zodat het bouwvolume en de woonkwaliteit op het gelijkvloerse aanvaardbaar blijft.

 

De aanvraag levert onvoldoende informatie aan met betrekking tot het uitbreiden van de scheidingsmuren. Er kan bijgevolg niet nagegaan worden of deze muren voldoen aan artikel 34 van de bouwcode. Daarom worden hierover voorwaarden opgelegd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het zadeldak vervangen door een volwaardige daklaag is aanvaardbaar. Het is begrijpelijk en zelfs een vereiste dat de vormgeving van de bestaande onderliggende geveldelen worden doorgetrokken naar boven. Na uitbreiding wordt de voorgevel geïsoleerd en bekleed met crépi. Het nieuwe geveldeel heeft een horizontale gevelopening, maar is qua formaat kleiner dan de raamopening van de eerste verdieping. Om het massieve gevelvlak tussen de eerste en nieuwe tweede verdieping te verminderen is het wenselijk dat de borstwering met ca. 10cm wordt verlaagd zodat de nieuwe raamopening een identiek formaat heeft als het huidige raam.

 

Het na- isoleren van de voorgevel en het bekleden ervan met grijze crépi zal zorgen voor een vervlakking van het straatbeeld.

Om vervlakking tegen te gaan, moet er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht worden besteed aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel. Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière-corps behouden te blijven, moeten de bestaande geveldetails (ornamenten, vensterbanken, plinten…) steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is en moet er gebruik worden gemaakt van onzichtbare hoekprofielen voor het pleisterwerk.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Indien voldaan is aan bovenvermelde voorwaarden, dan is het isoleren van de voorgevel aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Na het uitdiepen van de kleder is de vrije hoogte ervan nog steeds onvoldoende, conform artikel 21 van de bouwcode. De hoogte is slechts 2m in plaats van de vereiste 2,2m. Een afwijking is toelaatbaar omdat deze verdieping dient als kelder en het gebruik ten opzichte van de vergunde toestand ongewijzigd blijft.

 

Het nieuwe platte dak van de daklaag is niet aangelegd als groendak. In voorwaarden wordt opgenomen om het nieuwe platte dak als groendak aan te leggen.

 

De nieuwe aansluiting met het openbaar rioolstelsel gebeurt niet via een gescheiden rioolstelsel conform artikel 40 en 41 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om hieraan te voldoen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed en dit tussen het groendak en de scheidingswand.

2. De aansluitingen op het openbaar rioolstelsel aanbieden, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

3. De gevelopening van de nieuwe tweede verdieping aan de voorzijde verlagen met ca.10 cm zodat het formaat identiek is aan dat van de eerste verdieping.

4. De vergunde koer op het gelijkvloers dient behouden te blijven. Dit werd ter illustratie aangeduid op het plan. BA_BIJBOUWEN_P_N__01_NIEUWE PLANNIVEAU _01_ROOD.

5. Met betrekking tot het isoleren van de voorgevel worden volgende voorwaarden opgelegd:

-          de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter, voorbij de voorgevellijn;

-          de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

-          de afmetingen van de bestaande raamopeningen te behouden;

-          bestaande geveldetails (ornamenten, vensterbanken, plinten…) steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is;

-          de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

-          de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

6. Het platte dak van de nieuwe bouwlaag als groendak aanleggen, conform artikel 38 van de bouwcode.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2022

Verslag GOA

22 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed en dit tussen het groendak en de scheidingswand.

2. De aansluitingen op het openbaar rioolstelsel aanbieden, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

3. De gevelopening van de nieuwe tweede verdieping aan de voorzijde verlagen met ca.10 cm zodat het formaat identiek is aan dat van de eerste verdieping.

4. De vergunde koer op het gelijkvloers dient behouden te blijven. Dit werd ter illustratie aangeduid op het plan. BA_BIJBOUWEN_P_N__01_NIEUWE PLANNIVEAU _01_ROOD.

5. Met betrekking tot het isoleren van de voorgevel worden volgende voorwaarden opgelegd:

-          de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter, voorbij de voorgevellijn;

-          de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

-          de afmetingen van de bestaande raamopeningen te behouden;

-          bestaande geveldetails (ornamenten, vensterbanken, plinten…) steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is;

-          de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

-          de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

6. Het platte dak van de nieuwe bouwlaag als groendak aanleggen, conform artikel 38 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.