Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089063. Beatrijslaan 96. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089063. Beatrijslaan 96. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089063. Beatrijslaan 96. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022089063

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ronny Van Puyvelde met als contactadres Blueslaan 13 te 9190 Stekene

Ligging van het project:

Beatrijslaan 96 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 278D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een opslagcontainer

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          07/05/2012: vergunning (20116489) bouwen van een forensisch psychiatrisch centrum.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • forensisch psychiatrisch centrum;

-          bouwvolume:

  • 3 gebouwen achter een dubbele draadafsluiting;

-          gevelafwerking:

  • architectonisch beton met reliëfstructuur in grijsbruine tinten;
  • schrijnwerk in antracietkleurig staal.

 

Bestaande toestand

-          idem vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          opslagcontainer tegen zijgevel hoofdgebouw:

  • oppervlakte container circa 14,77 m²;
  • afwerking ongekend: gebeurt in samenwerking met patiënten, aangepast aan de moderne structuur van de gebouwen.


Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van opslagcontainer.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De container is niet in harmonie met de architectuur van het Forensisch Psychiatrisch Centrum.

  • Artikel10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

De inplanting en bouwhoogte zijn niet in harmonie met het bestaande volume van het Forensisch Psychiatrisch Centrum.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het betreft een container die louter voor opslag dient in functie van het milieutherapeutisch denken en werken met de patiënten van het Forensisch Psychiatrisch Centrum. Werk in en rond de tuin heeft namelijk een positieve werking op het genezingsproces van de patiënten en biedt hen de mogelijkheid om te groeien ten behoeve van een re-integratie in de maatschappij.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Een container is een omgevingsvreemde constructie in de zorgvuldig vormgegeven gebouwen van het Forensisch Psychiatrisch Centrum. Het centrum is een robuust gebouw met een minimale kroonlijsthoogte van 8,76 meter. Delen van het gebouw van het Forensisch Psychiatrisch Centrum zijn nog veel hoger. De container komt erg nietig over tegen dit gebouw op de achtergrond. Bovendien wordt de zuivere vormgeving van de hoofdconstructie verstoord. De aanvraag is bijgevolg in strijd met artikel 6 en 10 van de bouwcode.

 

Omgevingsvergunningen voor containerconstructies (bij sportinfrastructuur, bij zomerbars, etc.) worden hoogstens voor een afgebakende periode gunstig geadviseerd om verrommeling van het landschap tegen te gaan. De beoogde functie van de container als ondersteuning aan een therapiemethode kan desalniettemin geapprecieerd worden. Daarom wordt voor deze constructies een tijdelijk vergunning van 5 jaar geadviseerd. De tijdelijkheid moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Mits de inplanting een tijdelijk karakter krijgt, zijn de schaal en het ruimtegebruik in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. Mogelijks kan in combinatie met de serre gezocht worden naar een duurzamere inplanting voor een vrijstaande tuinberging.

 

Visueel-vormelijke elementen

De beschrijvende nota geeft aan dat de container zal worden bekleed “in samenwerking met de patiënten met een afwerking die past bij de structuur van het gebouw”. Er wordt geen materiaal gespecifieerd. Uit contact met de aanvrager blijkt dat dezelfde aanpak werd toegepast in het Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent. De container werd daar afgewerkt met horizontaal geplaatste houten latten. Het Forensisch Psychiatrisch Centrum van voorliggende aanvraag kent echter een sterke verticaliteit in de architectuur, met een gevel in architectonisch beton. Bijgevolg vraagt de bekleding van de container een vormgeving/aankleding die deze verticaliteit respecteert en waarbij gewerkt wordt met een kleurenpalet dat aansluit op dat van het hoofdvolume. Daardoor is een bekleding door bijvoorbeeld houten, verticale latten in natuurlijke kleur minder wenselijk.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Containers hebben standaardafmetingen en de interne hoogte van een container is minder dan 2,60 m wat impliceert dat de container niet als verblijfsruimte mag gebruikt worden (bouwcode, artikel 21). De beschrijvende nota en een telefoongesprek met de aanvrager bevestigen de functie van de container als opslagruimte. Om dit te onderstrepen kan dit als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

2. In de bekleding van de opslagcontainer moet een verticale belijning benadrukt worden en dient er gekozen te worden voor een kleurenpallet dat aansluit op dat van het hoofdgebouw.

3. De container mag niet als verblijfsruimte gebruikt worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2022

Verslag GOA

21 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

2. In de bekleding van de opslagcontainer moet een verticale belijning benadrukt worden en dient er gekozen te worden voor een kleurenpallet dat aansluit op dat van het hoofdgebouw.

3. De container mag niet als verblijfsruimte gebruikt worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.