Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_CBS_07867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087892. Oudekerkstraat 29. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087892. Oudekerkstraat 29. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087892. Oudekerkstraat 29. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022087892

Gegevens van de aanvrager:

Comm.VA TATE met als contactadres Kruishofstraat 227 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudekerkstraat 29 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1770G8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

Op basis van het kadaster, dossierstukken en woonkaarten kan geconcludeerd worden dat onderstaande toestand voor 1979 aanwezig was op het perceel.

-          functie: een meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder mansardedak; 
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk circa 8 m en 10 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume circa 10 m met uitbreidingen op de gelijkvloerse en eerste verdieping tot circa 16 m (rechterzijde perceel);

-          gevelafwerking:

  • gevel in gele baksteen met detaillering in witte steen;
  • arduinen plint en dorpels;
  • houten buitenschrijnwerk en kroonlijst (kleur niet gekend);
  • mansarde afgewerkt met leien.

 

Bestaande toestand

-          meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • aan de linkerzijde van het perceel werd op de gelijkvloerse verdieping het bouwvolume uitgebreid tot circa 16 m. Bijkomstig werd over de volledige perceelsbreedte een afdak voorzien;
  • aantal bouwlagen, bouwhoogte en bouwdiepte eerste en tweede verdieping ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • bruin geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • ter hoogte van de eerste en tweede verdieping werden witte voorzetrolluiken geplaatst;
  • wit geschilderde houten kroonlijst;
  • overige materialen ongewijzigd.

 

Nieuwe toestand

-          eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse uitbouw tot een bouwdiepte van circa 16 m over de volledige breedte van het perceel;
  • overige bouwdiepte en -hoogte ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in zwart geschilderd hout;
  • overige materialen ongewijzigd.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het aantal wooneenheden van 2 naar 1;

-          uitbreiden van het bouwvolume:

-          ophogen van de scheidingsmuren;

-          doorvoeren van constructieve wijzigingen (intern, achtergevel en dak);

-          isoleren van de achtergevel en het dak van de uitbouw;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 augustus 2022

26 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

9 augustus 2022

23 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De plafondhoogte van de dakverdieping is onvoldoende hoog om deze in te richten als verblijfsruimte;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De eetplaats op de gelijkvloerse verdieping beschikt niet over voldoende rechtstreekse toevoer van licht en lucht;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Het is niet duidelijk of de RWA aangesloten wordt op de riolering. Indien dit het geval dient het pand voorzien te worden van een gescheiden rioolstelsel waarbij de aansluiting op de openbare riolering gebeurt conform de voorschriften van conform artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een geacht vergunde meergezinswoning om te vormen naar een eengezinswoning. De woonfunctie blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Een eengezinswoning is een geschiktere invulling voor het perceel en een verbetering voor de draagkracht ervan.

De aanpassingen aan het bouwvolume hebben betrekking op het verwijderen van een luifel zodat de volledige achtergevellijn gelijk komt te liggen met die van de bouwdiepte van de entresol. Deze aanpassing herstelt de heldere achterbouwlijn die kenmerkend is voor de omgeving. Intern gebeuren er sloopwerken die geen impact hebben op het bouwvolume. Een oude schouw verdwijnt, wat bijdraagt aan een kwalitatieve uitstraling.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het buitenschrijnwerk wordt overschilderd in een zwarte kleur. Deze ingreep is aanvaardbaar. De overige wijzigingen aan de gevels misdoen de bestaande uitstraling niet.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De daklaag is te laag om er een verblijfsruimte in te richten. De vrije hoogte is slechts 2,39 m in plaats van de vereiste 2,6 m. Een afwijking hierop is uitzonderlijk motiveerbaar omwille van:

-          het een eengezinswoning betreft met nog 2 andere ruime slaapkamers;

-          er voldoende daglichttoetreding is;

-          de slaapkamer zeer ruim is en zelfs voorzien wordt van eigen, ruime badkamer; en

-          de zolder reeds vergund was als verblijfsruimte.

 

De eetruimte op het gelijkvloerse ontvangt onvoldoende daglichttoetreding door haar centrale ligging in het gebouw. Ondanks de grote glasraampartij beneden en de ramen in de voorgevel zal de daglichttoetreding naar deze ruimte beperkt zijn. In bestaande toestand zorgde een dakkoepel voor toetreding van daglicht, wat wellicht naar woonkwaliteit beter is. Het staat de vergunninghouder vrij om alsnog een dakkoepel te voorzien en zo de lichttoetreding naar deze kamer te verbeteren.

Gelet op de inrichting als eengezinswoning en omdat de totale bouwdiepte (ca.16m) niet bijzonder diep is voor een rijwoning, is een afwijking op artikel 24 toelaatbaar.

 

Het is niet duidelijk of het gebouw voldoet aan artikel 40 van de bouwcode en een privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleiding voorziet. In voorwaarden wordt opgenomen om een rioolstelsel conform artikel 40 te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2022

Verslag GOA

22 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.