Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07434 - District Antwerpen. Schuttershofstraat. Wegeniswerken. SWOU12290 - Definitief ontwerp. Aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07434 - District Antwerpen. Schuttershofstraat. Wegeniswerken. SWOU12290 - Definitief ontwerp. Aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2022_CBS_07434 - District Antwerpen. Schuttershofstraat. Wegeniswerken. SWOU12290 - Definitief ontwerp. Aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
Projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtscollege Antwerpen
8 februari 202193
MobiliteitsvoorwaardenGoedkeuring college26 februari 20211667
Voorontwerp
Goedkeuring  districtscollege Antwerpen
22 november 2021673
Infomoment bewoners
Digitale bevraging
januari - februari 2021---
Adviezen

Infomoment

ondernemers en retail vastgoedeigenaren

18 november 2021---
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
2 mei 2022---
Definitief ontwerpgoedkeuring districtscollege Antwerpen22 augustus 2022342

Het districtscollege keurde in zitting van 22 augustus 2022 (jaarnummer 342) het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Schuttershofstraat, district Antwerpen goed met en nam kennis van de aangepaste mobiliteitsvoorwaarden op voorwaarde dat er banken met rug- en armleuningen voorzien worden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

  • op de hoek met de Huidevettersstraat wordt er een verdwijnpaalinstallatie geïntegreerd in het ontwerp. De plaatsing van de verdwijnpaalinstallatie in de Schuttershofstraat maakt deel uit van de beleidsvisie om de winkelstraat te laten aansluiten bij het statuut ‘voetgangersgebied’ van onder andere de Wapper. De implementatie van dit statuut wordt in een latere fase, samen met de heraanleg van de Wapper en de Jodenstraat, uitgerold;
  • eveneens is er voor het Velo-station in de straat een alternatieve locatie buiten het projectgebied gevonden;
  • verder zijn vier parkeerplaatsen en drie mindervalideplaatsen niet opgenomen in het definitief ontwerp, om maximaal in te zetten op de verblijfskwaliteit en het ontwerp aan te passen naar het toekomstig voetgangersgebied. Voor de mindervalideplaatsen wordt er in de omgeving naar een nieuwe inrichting gezocht;
  • de aansluitingen met Hopland en met de Huidevettersstraat werden in samenspraak met Mobiliteit aangepast. De aansluiting met de Huidevettersstraat werd afgesteld op zowel de bestaande als de toekomstig ontworpen toestand. Ter hoogte van de Huidevettersstraat wordt extra ruimte voorzien zodat fietsers in beide richtingen comfortabel kunnen passeren;
  • er wordt gewerkt met verhoogde plantvakken in cortenstaal, waarin kwalitatieve onderbeplanting voorzien wordt op maaiveld. De verhoogde plantvakken bieden bescherming tegen platlopen van de beplanting welke zich samen met de bomen op een gelijkgronds maaiveld bevinden;
  • naast de 14 bestaande small bomen worden twee nieuwe large bomen voorzien. Het verplanten van de bestaande bomen wordt doorsproken met SB/Groen. Er worden drie ondergrondse boombunkers voorzien, waarin large bomen geplaatst (kunnen) worden;
  • ook de objectzones zijn verder uitgewerkt, zodat deze bijdragen aan de een eigen identiteit van de Schuttershofstraat en het creëren van een aangename verblijfplaats;
  • in het kader van het identiteitsproject voor de Schuttershofstraat is er in het definitief ontwerp, samen met de ondernemers in de straat, nagedacht over hoe deze in de straat verwezenlijkt kan worden (verslag in bijlage). Dit werd verder uitgewerkt in de vormgeving van de objectstroken (zitbanken en groen) en door in te zetten op de aanstraling van de historische gevels in de straat. Op de kop met de Huidevettersstraat word een zone gereserveerd waar er een nieuw identiteitsproject voorzien zal worden. Dit project zet in op het verwelkomen van bezoekers, het verhogen van de aantrekkingskracht en het versterken van de identiteit van de straat. Het identiteitsproject wordt het komende jaar uitgewerkt, en samen met de heraanleg gerealiseerd;
  • tot slot werd de keuze van materialisatie afgestemd op de naburige straten en toekomstige heraanleg projecten die grenzen aan de Schuttershofstraat. Er wordt gewerkt met graniet in mozaïekformaat. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf (er wordt een verdwijnpaal geplaatst zodat de straat occasioneel autovrij kan gemaakt worden);
  • snelheidsregime: 20km/u;
  • snelheidsremmers zijn nodig, er moet een as-verschuiving gecreëerd worden om het statuut van woonerf te kunnen afdwingen;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • rijrichting: enkelrichting naar Hopland;
  • fietsen tegen de rijrichting moet toegelaten kunnen worden.

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 25 plaatsen in de bestaande toestand (inrichting als tijdelijk woonerf) naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand.
Door de inrichting van de straat als winkelwandelstraat is er gekozen om maximaal in te zetten op open ruimte en verblijfsruimte. Op lange termijn wordt er gestreefd naar een autovrij gebied.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans.
In de bestaande toestand zijn er 18 small bomen (type Amelanchier arborea ‘Robin Hill’ (krentenboompje). In de ontworpen toestand worden 14 van de bestaande bomen behouden en worden deze verplant. Bovendien worden deze aangevuld met twee nieuwe large bomen (type Fraxinus excelsior ‘Atlas’ en Fraxinus pennsylvanica ‘Zundert’).

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Schuttershofstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Schuttershofstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Inspraak

Het infomoment voor de handelaars en Retail vastgoedeigenaren ging door op 18 november 2021. Voor de bewoners van de Schuttershofstraat werd in januari 2022 een digitale bevraging uitgestuurd.

Opmerkingen:

  • Hoe wordt er rekening gehouden met zowel bestaande als toekomstige horecazaken? Zijn gevelterrassen mogelijk?
    Bestaande terrassen zijn opgenomen in het ontwerp, toekomstige terrassen zijn mogelijk in de objectzones en als gevelterras van 1m diep.
  • Er wordt gevraagd of de doorstroom gegarandeerd kan blijven, ook wanneer er bijvoorbeeld een verhuiswagen in de straat staat. Ook wordt er gevraagd of hoogtewerkers toegang hebben tot de wandelzones.
    Dit word onderzocht in het definitief ontwerp.
  • Enerzijds wordt er aangegeven dat er meer parkeerplaatsen nodig zijn voor bewoners, leveringen en verbouwingen. Wanneer de enkele parkeerplaatsen tijdelijk ingenomen worden voor verbouwingen of andere langdurige innames, is er geen plaats meer voor leveringen, parkeren,… Anderzijds wordt er aangegeven dat de 4 parkeerplaatsen die in het voorontwerp voorzien zijn weggelaten mogen worden zodat deze ingezet kunnen worden als vaste laad- en loszones.
    Dit word onderzocht in het definitief ontwerp.
  • Over de voorgestelde materialisatie wordt opnieuw gesuggereerd om te werken met grotere en kwalitatievere natuursteen. Hierop komt de reactie dat we een uniform straatbeeld willen hebben m.b.t. de ‘winkel- en woonerven’ t.a.v. de bezoeker.
    Dit word onderzocht in het definitief ontwerp.
  • Er wordt gevraagd om de groenvoorziening in de plantenzones van degelijk en kwalitatief groen te voorzien en dat ook goed wordt onderhouden.
    Dit word onderzocht in het definitief ontwerp.
  • Verder wordt er ook door de bewoners gevraagd naar een aangename winkel-wandelstraat waar ook verkeersveiligheid in acht genomen wordt.
    Dit word onderzocht in het definitief ontwerp.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/2400/5002500000/224/2ANT011101M01339/2AN090200.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

2 mei 2022

Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig met voorwaarden:

  • de aangepaste mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd;
    Dit werd opgenomen in het besluit.
  • de uitwerking en detaillering van de objectzones en materialisatie verder onderzocht wordt naar uitvoeringsplan en besproken wordt met SW/PR/structureel onderhoud;
    Dit wordt besproken en uitgewerkt naar uitvoeringsplan.
  • de aansluiting met de Huidevettersstraat en de locatie van de verdwijnpalen en bijhorende installatie wordt herbekeken in functie van een maximale doorgang voor fietsers en voetgangers;
    De exacte locatie en voorzieningen voor de verdwijnpaalinstallatie worden besproken met de dienst mobiliteit en cameratoepassingen en uitgewerkt op het uitvoeringplan
  • de maatvoering van het type profiel wordt toegepast in het centrale segment;
    Dit werd reeds aangepast in het definitief ontwerp.
  • de locatie van de verdwijnpaalinstallatie en bijkomende voorzieningen in samenspraak met SW/VERKEER/cameratoepassingen en SW/MOB wordt onderzocht;
    De exacte locatie en voorzieningen voor de verdwijnpaalinstallatie worden besproken met de dienst mobiliteit en cameratoepassingen en uitgewerkt op het uitvoeringplan.
  • het ontwerp en detaillering van de verhoogde plantvakken verder uitgewerkt worden in overleg met SW/B&O/straatmeubilair & objecten en SB/Groen;
    Dit wordt verder onderzocht en aangepast naar het uitvoeringsplan.
  • de materialisering (o.a. de afboordingen en voegopvullingen) en uitwerking van de objectzones in overleg met SW/PR verder gedetailleerd worden in functie van het toekomstig beheer;
    Dit wordt besproken en uitgewerkt naar uitvoeringsplan.
  • de detaillering van de boombunkers en de doorwortelbare ruimte in overleg met SW/PR en SB/Groen verder gedetailleerd worden in functie van het toekomstig beheer;
    Dit wordt besproken en uitgewerkt op het uitvoeringsplan.
  • de detaillering van de aansluiting met Hopland/Wapper in overleg met SW/PR/structureel onderhoud verder uitgewerkt wordt;
    Dit werd reeds uitgewerkt in het definitief ontwerp en wordt verder besproken naar uitvoeringsplan.
  • de kolken worden ingetekend op het ontwerp in overleg met SW/PR;
    Dit werd reeds uitgewerkt in het definitief ontwerp.
  • bekekenen wordt waar banken met arm- en rugleuning voorzien kunnen worden;
    Dit wordt aangepast op het uitvoeringsplan.
  • onderzocht wordt waar speelaanleidingen gewenst zijn en/of ruimtelijk voorzien kunnen worden in de Schuttershofstraat;
    Dit wordt onderzocht naar het uitvoeringsplan.
  • de bochtstralen in functie van bereikbaarheid brandweer nagekeken worden en op plan verduidelijkt worden;
    Dit werd reeds aangepast op het definitief ontwerp.
  • de verplaatsing van het velo-station opgenomen en verder uitgewerkt wordt in samenspraak met SW/B&O/straatmeubilair & objecten;
    Dit wordt uitgewerkt in het uitvoeringsplan.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0111 - Strategisch Programma: Wandelstad
2ANT011101 - Wandelstad
2ANT011101M01339 - SWOU12290 Schuttershofstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het definitief ontwerp van 18 juli 2022 voor wegeniswerken in de Schuttershofstraat district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de aangepaste mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220502_12290_DO_presentatie_COD.pdf
  • 20220510_12290_verslag_bewonersenquete_DO.pdf
  • 20211118_12290_Verslag_VO_Infomoment.pdf
  • 20211202_12290_Identiteitsproject_Workshop_verslag.pdf
  • 20211012_Slaagkansen_verplanten_bomen_Schuttershofstraat.pdf
  • 20220210_12290_Signalisatieplan_20220209_Schuttershofstraat_1-2.pdf
  • 20220210_12290_Signalisatieplan_20220209_Schuttershofstraat_2-2.pdf
  • 20220617_12290_DO_NUTS.pdf
  • 20220617_12290_DO_Profielen.pdf
  • 20220718_12290_BT_NT_DO.pdf