Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07429 - Kopenhagensubsidie fietsinfrastructuur - Derde projectenlijst - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07429 - Kopenhagensubsidie fietsinfrastructuur - Derde projectenlijst - Goedkeuring 2022_CBS_07429 - Kopenhagensubsidie fietsinfrastructuur - Derde projectenlijst - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

In het kader van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ (goedgekeurd in september 2020) keurde de Vlaamse Regering op 26 februari 2020 het besluit over de 'Kopenhagensubsidie' goed. Met dit besluit kent de Vlaamse Regering aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten met betrekking tot fietsinfrastructuur. Vlaanderen zal bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Zo wil Vlaanderen bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten in de Vlaamse gemeenten.

Het bedrag van 150 miljoen euro dat beschikbaar is, wordt over de gemeenten verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Voor stad Antwerpen kwam dit initieel neer op een maximaal trekkingsrecht van 11.975.461,99 EUR. Omdat het maximale trekkingsrecht door veel gemeenten onvoldoende benut werd, besliste de Vlaamse Regering op 8 juli 2022 om enkele wijzigingen in de voorwaarden van de Kopenhagensubsidie door te voeren, onder andere:

  • het maximum trekkingsrecht per gemeente vervalt.
    Voor investeringsprojecten boven het initiële trekkingsrecht, zal Vlaanderen 50% in plaats van 33% subsidiëren. De bijkomende subsidie voor dat gedeelte van de investeringen dat het trekkingsrecht doet overschrijden, bedraagt de helft van het  eigen aandeel in de kostprijs van de investeringsprojecten en is beperkt tot maximaal 15 miljoen euro per gemeente. Ook hier geldt dat de projecten van autonome gemeentebedrijven en havenbedrijven worden geconsolideerd onder het trekkingsrecht van de gemeente;
  • de uiterlijke aanmeldingsdatum in het digitaal loket van de Vlaamse overheid verschuift van 30 september 2022 naar 15 oktober 2022. Met deze aanvraag laat stad Antwerpen weten voor welke projecten en voor welk bedrag ze wenst in te tekenen op deze subsidielijn. Een vergunning voor het project is op dat moment nog niet nodig, wel een zo exact mogelijke kostenraming. De projectsubsidies worden berekend op basis van deze ingediende kostenraming.

Een door stad Antwerpen te organiseren projectstuurgroep zal voorafgaand bepalen of alle voorgestelde projecten ook daadwerkelijk in aanmerking komen voor subsidiëring binnen de Kopenhagensubsidie. In deze projectstuurgroep zijn stad Antwerpen, eventueel AG VESPA en Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, de Vlaamse overheid, en eventuele andere projectpartners aanwezig (Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, provincie Antwerpen, enzovoort).
Het college keurde in zitting van 11 februari 2022 (jaarnummer 1220) een eerste lijst infrastructuurprojecten goed.
Het college keurde in zitting van 20 juli  2022 (jaarnummer 6173) de tweede projectreeks goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de derde projectenlijst ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De eerste en tweede reeks projecten, goedgekeurd in het college, werd ondertussen besproken op de projectstuurgroepen van 27 april 2022, 10 mei 2022 en 6 juni 2022.
Al de voorgestelde projecten werden weerhouden en zullen door stad Antwerpen aangemeld worden in het digitaal loket van de Vlaamse overheid. De kostprijs van de projecten van de eerste projectreeks werden na goedkeuring door het college ook nog geactualiseerd omwille van prijsstijgingen.

Trekkingsrecht Stad Antwerpen11.975.461,99 EUR
Totaal eerste projectenreeks 9.664.435,00 EUR (inclusief 1.788.373 EUR bestemd voor projecten van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge) 
Totaal tweede projectenreeks705.878,37 EUR
Restsaldo1.605.148,62 EUR


Rekening houdend met de nieuwe voorwaarden voor de Kopenhagensubsidie, lijstte stad Antwerpen  - in overleg met de districten en het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge - bijkomende fietsprojecten op om in een projectstuurgroep te bespreken en na goedkeuring in te dienen voor de Kopenhagensubsidie. Deze projectlijsten zijn als bijlage van dit besluit opgenomen.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij toekenning van een subsidie van de Vlaamse overheid, zullen de uitgaven en ontvangsten gekoppeld moeten worden aan een subsidiefiche. Dit kan pas na definitieve selectie van de projecten door de projectstuurgroep. Stad Antwerpen zal de projecten voor de stad, AG VESPA en de districten indienen en zal de subsidies ontvangen van Vlaanderen. Verkregen subsidies zullen terugvloeien naar de partij die de projectkost draagt (district, stad Antwerpen, AG VESPA). Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kan zelf projecten ingeven in het digitaal loket van de Vlaamse overheid. Subsidies zullen ook rechtstreeks uitbetaald worden aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.

Aangezien het subsidieaandeel variabel zal zijn voor de ingediende projecten (33% of 50%, op basis van al dan niet overschrijding van het initiële trekkingsrecht), wordt voorgesteld de werkwijze van de Vlaamse overheid ook verder te trekken binnen de verdeling van de projectsubsidies. De datum van oplevering zal als criterium fungeren. Projecten opgeleverd vóór de overschrijding van het initiële trekkingsrecht zullen dan 33% subsidies ontvangen, projecten opgeleverd nadat het initiële trekkingsrecht overschreden is, ontvangen dan een subsidieaandeel van 50%.


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de derde projectenlijst goed en beslist om de projecten, na goedkeuring in de projectstuurgroep, in te dienen voor de Kopenhagensubsidie.

Artikel 2

Het college keurt het principe goed dat fietsprojecten die opgeleverd worden vóór de overschrijding van het initiële trekkingsrecht  33% subsidies ontvangen, en projecten die opgeleverd worden nadat het initiële trekkingsrecht overschreden is, een subsidieaandeel van 50% ontvangen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/Mobiliteit/Modal shift
Organiseren van een projectstuurgroep voor bespreking van de nog vast te leggen fietsprojecten.
SW/Mobiliteit/Modal shift
Aanmelden fietsprojecten Kopenhagen in digitaal loket van de Vlaamse overheid

Bijlagen

  • Bijlage 1_Kopenhagensubsidie_ Bovenlokaal_Districten_20220909.docx
  • Bijlage 2_Kopenhagensubsidie_Projecten Havenbedrijf1.1_20220909.docx