In het kader van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ (goedgekeurd in september 2020) keurde de Vlaamse Regering op 26 februari 2020 het besluit over de 'Kopenhagensubsidie' goed. Met dit besluit kent de Vlaamse Regering aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten met betrekking tot fietsinfrastructuur. Vlaanderen zal bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Zo wil Vlaanderen bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten in de Vlaamse gemeenten.
Het bedrag van 150 miljoen euro dat beschikbaar is, wordt over de gemeenten verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Voor stad Antwerpen kwam dit initieel neer op een maximaal trekkingsrecht van 11.975.461,99 EUR. Omdat het maximale trekkingsrecht door veel gemeenten onvoldoende benut werd, besliste de Vlaamse Regering op 8 juli 2022 om enkele wijzigingen in de voorwaarden van de Kopenhagensubsidie door te voeren, onder andere:
Een door stad Antwerpen te organiseren projectstuurgroep zal voorafgaand bepalen of alle voorgestelde projecten ook daadwerkelijk in aanmerking komen voor subsidiëring binnen de Kopenhagensubsidie. In deze projectstuurgroep zijn stad Antwerpen, eventueel AG VESPA en Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, de Vlaamse overheid, en eventuele andere projectpartners aanwezig (Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, provincie Antwerpen, enzovoort).
Het college keurde in zitting van 11 februari 2022 (jaarnummer 1220) een eerste lijst infrastructuurprojecten goed.
Het college keurde in zitting van 20 juli 2022 (jaarnummer 6173) de tweede projectreeks goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de derde projectenlijst ter goedkeuring voor.
De eerste en tweede reeks projecten, goedgekeurd in het college, werd ondertussen besproken op de projectstuurgroepen van 27 april 2022, 10 mei 2022 en 6 juni 2022.
Al de voorgestelde projecten werden weerhouden en zullen door stad Antwerpen aangemeld worden in het digitaal loket van de Vlaamse overheid. De kostprijs van de projecten van de eerste projectreeks werden na goedkeuring door het college ook nog geactualiseerd omwille van prijsstijgingen.
Trekkingsrecht Stad Antwerpen | 11.975.461,99 EUR |
Totaal eerste projectenreeks | 9.664.435,00 EUR (inclusief 1.788.373 EUR bestemd voor projecten van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge) |
Totaal tweede projectenreeks | 705.878,37 EUR |
Restsaldo | 1.605.148,62 EUR |
Rekening houdend met de nieuwe voorwaarden voor de Kopenhagensubsidie, lijstte stad Antwerpen - in overleg met de districten en het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge - bijkomende fietsprojecten op om in een projectstuurgroep te bespreken en na goedkeuring in te dienen voor de Kopenhagensubsidie. Deze projectlijsten zijn als bijlage van dit besluit opgenomen.
Bij toekenning van een subsidie van de Vlaamse overheid, zullen de uitgaven en ontvangsten gekoppeld moeten worden aan een subsidiefiche. Dit kan pas na definitieve selectie van de projecten door de projectstuurgroep. Stad Antwerpen zal de projecten voor de stad, AG VESPA en de districten indienen en zal de subsidies ontvangen van Vlaanderen. Verkregen subsidies zullen terugvloeien naar de partij die de projectkost draagt (district, stad Antwerpen, AG VESPA). Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge kan zelf projecten ingeven in het digitaal loket van de Vlaamse overheid. Subsidies zullen ook rechtstreeks uitbetaald worden aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.
Aangezien het subsidieaandeel variabel zal zijn voor de ingediende projecten (33% of 50%, op basis van al dan niet overschrijding van het initiële trekkingsrecht), wordt voorgesteld de werkwijze van de Vlaamse overheid ook verder te trekken binnen de verdeling van de projectsubsidies. De datum van oplevering zal als criterium fungeren. Projecten opgeleverd vóór de overschrijding van het initiële trekkingsrecht zullen dan 33% subsidies ontvangen, projecten opgeleverd nadat het initiële trekkingsrecht overschreden is, ontvangen dan een subsidieaandeel van 50%.
Het college keurt de derde projectenlijst goed en beslist om de projecten, na goedkeuring in de projectstuurgroep, in te dienen voor de Kopenhagensubsidie.
Het college keurt het principe goed dat fietsprojecten die opgeleverd worden vóór de overschrijding van het initiële trekkingsrecht 33% subsidies ontvangen, en projecten die opgeleverd worden nadat het initiële trekkingsrecht overschreden is, een subsidieaandeel van 50% ontvangen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit/Modal shift
| Organiseren van een projectstuurgroep voor bespreking van de nog vast te leggen fietsprojecten.
|
SW/Mobiliteit/Modal shift
| Aanmelden fietsprojecten Kopenhagen in digitaal loket van de Vlaamse overheid
|