fase | actie | datum | jaarnummer |
principebeslissing | goedkeuring districtscollege Berchem | 28 maart 2018 | 119 |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Berchem | 6 september 2021 | 188 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 8 oktober 2021 | 7760 |
adviezen | coördinatieoverleg openbaar domein | 30 mei 2022 | |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege Berchem | 22 augustus 2022 | 153 |
Het districtscollege keurde in zitting van 6 september 2021 (jaarnummer 188) de projectdefinitie en concept voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.
Het college keurde in zitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 7760) de projectdefinitie en concept en de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het districtscollege keurde in zitting van 22 augustus 2022 (jaarnummer 153) het voorontwerp voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp en legt dit voor ter goedkeuring.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en/of concept volgende wijzigingen aangebracht.
De projectscope is uitgebreid tot en met het kruispunt met de Jan De Graefstraat. Hierdoor kan de bestaande boom op het rondpunt volwaardig mee geïntegreerd worden in het project en krijgt het woonerf een logische aansluiting met de rest van de wijk. Het voorontwerp is de verdere uitwerking van het concept waarbij de conceptprofielen maatvast zijn uitgezet op plan. De belangrijkste wijzigingen en uitwerkingen ten opzichte van het concept zijn:
Spoorwegstraat:
Roderveldlaan:
Het districtscollege Berchem keurde het concept goed op voorwaarde dat de uitwerking van het ontwerp geen negatieve invloed heeft op de bestaande natuurwaarden en dat er bovendien aandacht wordt besteed aan elektrisch laadinfrastructuur.:
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 34 plaatsen in bestaande toestand naar 27 plaatsen in de nieuwe toestand.
De inpassing van de bochtverbreding op het kruispunt Jan De Graefstraat gaat ten koste van vier parkeerplaatsen en de nieuwe locatie voor de glasbol resulteert ook in een verlies van één parkeerplaats.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen circa 30 nieuwe bomen bij.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De heraanleg heeft geen invloed op het bestaande rioleringsstelsel. Dit blijft behouden. Er zal enkel lokaal ter hoogte van Roderveldlaan een aanpassing gebeuren aan de bestaande streng om de nieuwe fietshelling te kunnen realiseren.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.Roderveldlaan is een bovenlokale straat.
Spoorwegstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/2BER010201M01481/224/2300/2BE090200 voor het district Berchem en voor de stad op 5153000000/2LMS030102A00000/224/2200/2300/2400.
30 mei 2022
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:
De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein worden maximaal in de volgende fase verder uitgewerkt in samenspraak met de bevoegde diensten.
Het college keurt het voorontwerp (30 mei 2022) voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie na de inspraakprocedure:
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |