Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07436 - District Berchem. Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Voorontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07436 - District Berchem. Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Voorontwerp - Goedkeuring 2022_CBS_07436 - District Berchem. Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
principebeslissinggoedkeuring districtscollege Berchem28 maart 2018119
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem6 september 2021188
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college8 oktober 20217760
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein30 mei 2022
voorontwerpgoedkeuring districtscollege Berchem22 augustus 2022153

Het districtscollege keurde in zitting van 6 september 2021 (jaarnummer 188) de projectdefinitie en concept voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.

Het college keurde in zitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 7760) de projectdefinitie en concept en de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het districtscollege keurde in zitting van 22 augustus 2022 (jaarnummer 153) het voorontwerp voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp en legt dit voor ter goedkeuring.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en/of concept volgende wijzigingen aangebracht.

De projectscope is uitgebreid tot en met het kruispunt met de Jan De Graefstraat. Hierdoor kan de bestaande boom op het rondpunt volwaardig mee geïntegreerd worden in het project en krijgt het woonerf een logische aansluiting met de rest van de wijk. Het voorontwerp is de verdere uitwerking van het concept waarbij de conceptprofielen maatvast zijn uitgezet op plan. De belangrijkste wijzigingen en uitwerkingen ten opzichte van het concept zijn:

Spoorwegstraat:

  • door de uitbreiding van de projectscope kunnen de parkeerpockets vooraan in de straat gepositioneerd worden. Dit geeft meer ruimte aan de huidige parktoegang om zo het park uit te breiden en dieper in de wijk door te trekken;
  • de twee as-verschuivingen om het snelheidsregime van 20km/u te kunnen garanderen zijn verder uitgewerkt;
  • de trapconstructie in het verlengde van de tunnel is opgeschoven richting Prieel om zo de bestaande bomengroep maximaal te vrijwaren. Enkele treden kunnen als zittrede doorlopen om zo meer licht en openheid te creëren aan de tunnelingang;
  • het spoordomein moet toegankelijk blijven vanaf de Spoorwegstraat;
  • het grondverzet kan verwerkt worden in speelheuvels. Aangevuld met speelaanleidingen kan op deze manier de parksfeer doorgetrokken worden tot in het woonerf. 

Roderveldlaan:

  • op de hoek met de Berchemstadionstraat zijn aanpassingen gemaakt om de fietsoversteek te optimaliseren. Er is voor het gemotoriseerde verkeer echter nog steeds een conflictsituatie met de rechtdoor richting Mortsel. Verkeer dat die richting rijdt komt kop op kop met het middeneiland van de oversteekplaats. Mits uitbreiding van de projectgrens kan dit probleem ook worden aangepakt.

Het districtscollege Berchem keurde het concept goed op voorwaarde dat de uitwerking van het ontwerp geen negatieve invloed heeft op de bestaande natuurwaarden en dat er bovendien aandacht wordt besteed aan elektrisch laadinfrastructuur.:

  • door de ontharding komt er ruimte vrij voor meer groen en ruimte voor nieuwe bomen ten opzichte van de bestaande toestand. Bij de uitwerking van het de volgende fase zal in samenspraak met de groendienst bekeken worden hoe de invulling van het maaiveld maximaal kan bijdragen aan de versterking van de huidige natuurwaarden.;
  • het parkeren wordt in parkeerpockets georganiseerd wat toelaat deze in de toekomst eenvoudig uit te rusten met elektrische laadinfrastructuur. Bij de uitwerking van het definitief ontwerp zal de huidige noodzaak voor elektrische laadinfrastructuur en de mogelijkheid voor het aanbrengen van wachtbuizen in de nabijheid van de parkeerpockets in samenspraak met de dienst mobiliteit onderzocht worden.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 34 plaatsen in bestaande toestand naar 27 plaatsen in de nieuwe toestand.

De inpassing van de bochtverbreding op het kruispunt Jan De Graefstraat gaat ten koste van vier parkeerplaatsen en de nieuwe locatie voor de glasbol resulteert ook in een verlies van één parkeerplaats.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen circa 30 nieuwe bomen bij.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De heraanleg heeft geen invloed op het bestaande rioleringsstelsel. Dit blijft behouden. Er zal enkel lokaal ter hoogte van Roderveldlaan een aanpassing gebeuren aan de bestaande streng om de nieuwe fietshelling te kunnen realiseren.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

Roderveldlaan is een bovenlokale straat.

Spoorwegstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/2BER010201M01481/224/2300/2BE090200 voor het district Berchem en voor de stad op 5153000000/2LMS030102A00000/224/2200/2300/2400.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

30 mei 2022
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:

  • het kruispunt Roderveldlaan verder geoptimaliseerd wordt om zo de doorgang richting Mortsel samen met het tracé van de fietsoversteek te verbeteren;
  • de zichtbaarheid binnen het woonerf ter hoogte van de as-verschuivingen te garanderen;
  • de aansluitingen en materialisering van de fietspaden overal ingetekend worden conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • de zone aan de huidige inkom van het park compacter ingetekend wordt en de  toegang naar het spoordomein herleid wordt tot een minimum aan verharding;
  • het grondverzet beter in beeld wordt gebracht en onderzocht wordt hoe dit binnen het ontwerp kan verwerkt worden rekening houdend met droogteproblematiek op de ophogingen;
  • de (toekomstige) omvang van de bomen correct worden ingetekend op het plan;
  • bekeken wordt of de trapconstructie beperkt kan worden in functie van het behoud van de bestaande bomengroep en alsnog de lichttoegang en het ruimtelijk gevoel naar de tunnel te maximaliseren;
  • voldoende banken en fietsenstallingen worden voorzien in het woonerf;
  • de optimalisatie van de fietsoversteken verder uitgewerkt wordt om het kruispunt volledig conflictvrij te kunnen regelen;
  • de positionering van de verkeerslichten en de bestaande camera in samenspraak met SW/BO/VERKEERSLICHTEN verder geoptimaliseerd en afgestemd worden in functie van het bekomen van een conflictvrij kruispunt;
  • de parkeerbalans verder geoptimaliseerd wordt door bijkomende parkeerplaatsen te onderzoeken op de locatie waar nu de parkeerpockets voorzien zijn;
  • fietspad- en rijwegmarkeringen voorzien worden conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • onderzocht wordt of de projectscope uitgebreid kan worden met de bushalte stad-inwaarts, en deze verhoogd en integrale toegankelijk aangelegd wordt conform de inrichtingsprincipes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • onderzocht wordt of het aantal bomen en de vergroening in de Roderveldlaan nog verder gemaximalieerd kan worden door onder andere de centrale arcering op de Roderveldlaan aan te passen en zo de groenzone tussen de Fietsostrade en de rijweg te verbreden en te bekijken of er dan bijkomende bomen kunnen geplaatst worden.

De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein worden maximaal in de volgende fase verder uitgewerkt in samenspraak met de bevoegde diensten.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01481 - SWOU11341 Roderveldlaan, Spoorwegstraat (renovatie spoortunnel)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030102 - Heraanleg bovenlokale infrastructuren
2LMS030102M01481 - SWOU11341 Roderveldlaan, Spoorwegstraat (renovatie spoortunnel)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het voorontwerp (30 mei 2022) voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONTopdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
na de inspraakprocedure:
  • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp;
  • indien vereist archeologienota laten opmaken.
SW/Mobiliteitdraft signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20220513_11341_VO_BTOT_Roderveldlaan.pdf
  • 20220513_11341_VO_BTOT_Spoorwegstraat.pdf
  • 20220530_11341_VO_presentatie_COD.pdf