Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07279 - Omgevingsvergunning - OMV_2022050313. Berthoutstraat 45, Van Campenhoutstraat 51-53. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07279 - Omgevingsvergunning - OMV_2022050313. Berthoutstraat 45, Van Campenhoutstraat 51-53. District Berchem - Weigering 2022_CBS_07279 - Omgevingsvergunning - OMV_2022050313. Berthoutstraat 45, Van Campenhoutstraat 51-53. District Berchem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022050313

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Kristien Roelants met als contactadres Grote Beerstraat 67 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Berthoutstraat 45,  Van Campenhoutstraat 51-53 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie B nr. 35A51

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelsgelijkvloers met woning tot 3 studentenkamers met woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/09/2021: weigering (OMV_2020179546) voor verbouwen en uitbreiden met functiewijziging tot kantoor en meergezinswoning;

-          14/02/2020: weigering (OMV_2019151135) voor het verbouwen en uitbreiden van een pand met woning en café tot een meergezinswoning met 4 entiteiten en kantoorruimte;

-          22/03/2019: weigering (OMV_2018152890) voor het verbouwen en uitbreiden van een pand met woning en café tot een meergezinswoning met kantoorruimte;

-          28/09/2018: weigering (OMV_2018092472) voor het verbouwen van een handelsgelijkvloers met woning tot handelsgelijkvloers met meergezinwoning;

-          26/11/2010: vergunning (20105869) voor het verbouwen van 2 rijwoningen met handelsgelijkvloers.

 

Vergunde  toestand  

-          functie:

  • twee naast elkaar liggende panden met samengevoegd handelsgelijkvloers (reca) en een bovenliggende woning;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in besloten bebouwing met 2 bouwlagen onder plat dak;
  • afzonderlijke toegang dareca en wonen;

-          gevelafwerking:

  • geel/bruine gevelsteen met wit aluminium schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig met vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • gelijkvloers; 3 studentenkamers met een netto-vloeroppervlakte van respectievelijk circa 25, 17 en 14  m²;
  • verdieping: 1 twee-slaapkamerappartement met bureau;

-          bouwvolume:

  •  hoekpand met 2 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • aangepast schrijnwerk ter hoogte van de gemeenschappelijke ruimte;
  • geel/bruine gevelsteen met wit pvc schrijnwerk.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie naar 3 studentenkamer;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen gelijkvloerse voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

20 juli 2022

16 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

20 juli 2022

27 juli 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

20 juli 2022

5 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

20 juli 2022

2 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

20 juli 2022

26 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de gevel met behoud van de reca-toegang op de hoek is geen kenmerkende uitwerking voor de woonfuncties in de omgeving;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    • de fietsenberging in de kelder en de circulatie tot de fietsenberging heeft een hoogte van 1,80 m < 2,20 m;
    • de afvalberging in de kelder heeft een hoogte van 1,8 m < 2,2 m;
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:
    • het buitenschrijnwerk van kamer 3 heeft geen te openen raamgeheel;
    • de gemeenschappelijk keuken is onvoldoende voorzien van natuurlijke lichtinval;
  • Artikel 27 Open ruimte:
    voor de functiewijziging wordt er geen open ruimte van minimaal 20 % voorzien op het niveau van het maaiveld;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de fietsstalplaatsen zijn onvoldoende bereikbaar;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    de droogweerafvoer en de hemelwaterafvoer worden niet geheel gescheiden tot aan de straat voorzien;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluitingen van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    • er worden op twee verschillende plaatsen aansluitingen met het openbaar rioolstelsel voorzien;
    • de droogweerafvoer en de hemelwaterafvoer wordt niet geheel gescheiden tot aan de straat voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen in woongebied. In de Berthoutstraat en in de Van Campenhoutstraat zijn zowel eengezinswoningen als meergezinswoningen aanwezig. Tegen de voorgestelde functie met 3 studentenkamers en 1 twee-slaapkamerappartement geen bezwaar.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er wordt bij de uitwerking van het project onvoldoende rekening gehouden met de verordende voorschriften. De afwijkingen inzake de bouwcode vormen reeds voldoende grond om de aanvraag te weigeren.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De studentenkamers worden op het gelijkvloers voorzien en zijn allemaal enkelzijdig naar de straat georiënteerd. Bij de studentenkamer het dichtst bij het kruispunt wordt zelfs de vroegere cafédeur als raam behouden. Hierdoor zullen de studentenkamers over een onvoldoende privacy beschikken en wordt de leefkwaliteit gehinderd. Deze indeling is niet aanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De functie wordt gewijzigd zonder dat het bouwvolume van het pand gewijzigd worden. De functie wijzigt dus zonder dat er een voldoende open ruimte voorzien wordt. Dit heeft de hierboven vermelde enkelvoudige oriëntatie van de studentenkamers grenzend aan de straat tot gevolg.

 

Vanuit een stedenbouwkundige logica en goede ruimtelijke ordening zou verwacht worden dat de grootste entiteit zich op het gelijkvloers bevindt en de studentenkamers zich op de verdieping zouden bevinden. Indien de studentenkamers zich op de verdiepingen zouden bevinden zou de enkelvoudige oriëntatie minder problematisch zijn.

 

Visueel-vormelijke elementen

Met uitzondering van het schrijnwerk blijft het gevelontwerp ongewijzigd. Het nieuwe wit pvc schrijnwerk is voldoende inpasbaar in het gevelontwerp.

 

De cafétoegang op de hoek blijft behouden. Deze gevelopening was in harmonie met de reca-functie van het gelijkvloers. Bij functiewijziging dient deze gevelopening echter gewijzigd te worden naar een woongevel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 3 kamerwoningen.

 

Uitbreiding met 3 kamerwoningen met parkeernorm 0,15 = 3*0,15= 0,45 afgerond 0

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 ( = 0 – 0 ).

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er dienen voor deze verbouwing 3 overdekte, afsluitbare fietsenstallingen voorzien te worden. (1 per kamerwoning). Deze worden op de plannen ingetekend in de kelder die bereikbaar is via een trap met fietsgoot. De deuren die toegang geven tot de fietskelder moeten automatisch geopend kunnen worden.

 

Echter voorziet de kelder niet over een voldoende vrije hoogte. Ofwel dienen de fietsstalplaatsen gelijkvloers voorzien te worden. Ofwel dient de kelder uitgediept te worden tot een minimale hoogte van 2,2 meter.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

20 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 september 2022

Verslag GOA

29 augustus 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.