Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07283 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086015. Monnikenhofstraat 187. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07283 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086015. Monnikenhofstraat 187. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_07283 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086015. Monnikenhofstraat 187. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022086015

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Mieke Dons met als contactadres Putsebaan 146 te 2040 Zandvliet - Antwerpen

Ligging van het project:

Monnikenhofstraat 187 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 111E2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel, het bouwvolume en het dak van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          05/04/1974: vergunning (18#56523) voor het bouwen van een woning.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • open bebouwing van 1 bouwlaag met een zadeldak in 2 richtingen waarvan het voorste gedeelte horizontaal met de straat;
  • hoofdgebouw van circa 8 m op 15 m;
  • nokhoogte hoofdgebouw van circa 5,80 m;
  • bijgebouw met plat dak tegen de linker perceelgrens van circa 4 m op 9,5 m;
  • bouwhoogte bijgebouw van circa 3 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel in rode gevelsteen met onderaan een plint in donkere gevelsteen;
  • geschilderde ramen in hout;
  • voorgevel met 3 ramen en betonnen omkadering;

-          inrichting: oprit naar garage.

 

Bestaande toestand

 

conform de vergunde toestand uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • bijgebouw tegen de linker perceelgrens van circa 4 m op 6 m;
  • naast het bijgebouw werd een carport gezet van circa 3 m op 5,5 m;

-          inrichting:

  • verbrede oprit naar garage;
  • pad langs de woning.

 

Nieuwe toestand

 

conform de vergunde toestand uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • het bestaande dak wordt gesloopt;
  • nieuw, verhoogd zadeldak over het volledige gebouw loodrecht op de straat;
  • hoofdgebouw van circa 8,30 m op 15,30 m door het isolatiepakket;
  • nokhoogte van circa 8,35 m door het ophogen van het dak;
  • bijgebouw (garage) van circa 4 m op 8,5 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte bepleistering met zwart aluminium schrijnwerk;
  • 1 deuropening in de voorgevel in plaats van 3 raamopeningen;
  • nieuwe raamopening in de voorgevel op de eerste verdieping;
  • andere gevels: conform de voorgevel met gewijzigde gevelopeningen;
  • gevels bijgebouw: afgewerkt naar analogie van het hoofdgebouw;

-          inrichting:

  • gedeeltelijke sloop van de bestaande verhardingen;
  • nieuw terras van circa 35 m².

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen en vervangen van het dak;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          heraanleg van de buitenruimte;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    De afwerking van de gevels in witte crepi is niet in harmonie met het straatbeeld dat voornamelijk uit bakstenen gevels bestaat.

Ook een quasi volledig gesloten voorgevel is vreemd in de omgeving.

  • Artikel 12 Levendige plint:
    Door het verwijderen van de ramen aan de straatzijde, ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping, is er geen levendige plint aanwezig.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De voorgestelde werken omvatten het verbouwen van een eengezinswoning. De functionele inpasbaarheid in de omgeving blijft gegarandeerd.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag omvat werken aan de woning zelf en daarnaast ook aan de garage grenzend aan de linker perceelsgrens.

 

De werken aan de woning omvatten het verbouwen en herindelen van het gelijkvloers van de woning en het voorzien van een volledig nieuw dak met een steilere helling en een nok parallel aan de zijgevels. Hierdoor verandert de voorgevel in een puntgevel. Onder dit nieuwe dak worden drie slaapkamers en een badkamer ingericht. De ruimtes onder het dak worden voorzien van voldoende dakramen en/of ramen in de puntgevels van de voor- en achtergevel.

Bijkomend worden de gevels van de woning in zijn totaliteit voorzien van isolatie en een nieuwe afwerking in bepleistering.

Naast de werken aan de woning wordt nog een carport naast de bestaande garage verwijderd, inclusief de onderliggende verharding, en wordt de bestaande garage uitgebreid met een volume met een diepte van 2,50 m. Dit nieuwe volume, dat de totale bouwdiepte van de garage verhoogt van 5,90 m naar 8,40 meter wordt bestemd als berging.

 

Zoals aangehaald wordt het gelijkvloers volledig verbouwd. Hierbij wordt de indeling zodanig aangepast dat de leefruimtes, in bestaande toestand gesitueerd aan de straatzijde, verplaatst worden naar de tuinzijde. De inkompartij en dus ook de voordeur wordt verplaatst van de zijgevel naar de voorgevel. De originele leefruimte aan de straatzijde wordt aan de rechterzijde van de nieuwe centrale inkomdeur bestemd als slaapkamer, links ervan worden een kleine badkamer en toilet voorzien.

 

Hoewel de voorgestelde werken de connectie van de nieuwe leefruimtes met de achtertuin verbeteren, hebben ze helaas een nadelige invloed op de verschijningsvorm van de voorgevel en de leesbaarheid ervan. De originele, ruim beglaasde voorgevel, wordt in deze aanvraag herleid tot een volledig gesloten gevel waarin op het gelijkvloers enkel een voordeur aanwezig is en op de eerste verdieping, in de puntgevel onder het nieuwe zadeldak, één raam waarachter zich een nieuwe slaapkamer situeert. Dit resulteert in een voornamelijk gesloten gevel die niet beantwoordt aan artikel 12 van de bouwcode en geen regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat toelaat. Het uitgesproken gesloten karakter van de nieuwe, aangepaste voorgevel is vreemd in het straatbeeld, wat in strijd is met artikel 6 van de bouwcode. 

Om het sociaal contact met de straat te bevorderen en een meer open karakter in de voorgevel te krijgen, wordt voorgesteld om het raam in de slaapkamer die zich links achter de voorgevel bevindt, te verplaatsen van de zijgevel naar de voorgevel. Dit wordt als voorwaarde opgenomen en in rood aangeduid op de plannen.


Het voorstel om de carport te verwijderen, inclusief de verharding, en de bestaande garage uit te breiden met een berging kan gunstig beoordeeld kunnen worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgestelde verbouwingwerken houden eveneens het aanpassen van de gevels van de woning en de garage in. Alle gevels, zowel de bestaande als de nieuwe delen, worden voorzien van isolatie en afgewerkt met een witte bepleistering

 

Wanneer we de omgeving bekijken, werden de panden in de directe omgeving, net zoals het pand in deze aanvraag, opgetrokken in metselwerk in een kleur variërend van rood tot roodbruin. Bepleistering komt in de naaste omgeving verder niet voor aan deze zijde van de straat. Aan de overzijde van de straat komt bepleistering wel voor, zij het bij een reeks identieke woningen, waardoor deze woningen als één samenhangend geheel beschouwd worden en op die manier geen precedent vormen om de bepleistering in voorliggende aanvraag toe te kunnen staan. Dit in beschouwing genomen voldoen de gevelwerken niet aan artikel 6 van de bouwcode aangaande harmonie en draagkracht. Immers, in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Het niet voorkomen van bepleistering in de omgeving aan deze zijde van de straat maakt dat de voorgestelde bepleistering niet in harmonie is met de omgeving. 


Om de nieuwe gevel in harmonie te brengen met de bestaande omgeving wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt dan ook voorgesteld om de gevelbepleistering te vervangen door steenstrips in een kleur aansluitend bij de in de omgeving voorkomend kleuren. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen. 

Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. 

Ook deze ingrepen zullen een voorwaarde bij de vergunning vormen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De voorgestelde werken beogen een verbetering van de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning. Hieraan wordt voldaan door het gelijkvloers her in te richten en bruikbare verblijfsruimtes te voorzien onder het nieuwe zadeldak.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. Het raam in de slaapkamer op het gelijkvloers vooraan rechts moet verplaatst worden van de zijgevel naar de voorgevel zoals in rood aangeduid op het plan.
  3. De gevraagde gevelbepleistering is te vervangen door steenstrips in een kleur aansluitend bij de in de omgeving voorkomend kleuren. Gevelisolatie en steenstrips hebben samen een totale dikte van 14 cm. Bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) moeten behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

25 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 september 2022

Verslag GOA

30 augustus 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. Het raam in de slaapkamer op het gelijkvloers vooraan rechts moet verplaatst worden van de zijgevel naar de voorgevel zoals in rood aangeduid op het plan.
  3. De gevraagde gevelbepleistering is te vervangen door steenstrips in een kleur aansluitend bij de in de omgeving voorkomend kleuren. Gevelisolatie en steenstrips hebben samen een totale dikte van 14 cm. Bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) moeten behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.