Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_07295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022072360. Jules Moretuslei 402-402A. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022072360. Jules Moretuslei 402-402A. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_07295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022072360. Jules Moretuslei 402-402A. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022072360

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Jules Moretuslei 402 - 402A te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 166F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie detailhandel naar dienstverlening op het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/05/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022024928) voor het plaatsen van publiciteitsinrichting;

-          14/10/2005: vergunning (544#347) voor het plaatsen van een nieuwe RF-wand en plaatsen van nieuwe ramen in de voorgevel.

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsgelijkvloers;
  • bovengelegen woongelegenheid;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • volledige perceel bebouwd op gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers:

-          hoofdzakelijk beglaasd;

-          houten lattenstructuur aan weerszijde van het buitenschrijnwerk;

-          plint in blauwe hardsteen;

-          houten buitenschrijnwerk;

  • verdieping:

-          donkere bepleistering;

-          grijs aluminium buitenschrijnwerk;

-          parement en schrijnwerk;

  • aparte toegang voor de  bovenliggende woongelegenheid.

Huidige toestand

-          handelspand en inkom naar bovenliggende wooneenheid op gelijkvloerse verdieping;

-          besloten bebouwing van 2 bouwlagen onder hellend dak met een kroonlijsthoogte van circa 6,6m en een gevelbreedte van 10,19m;

-          de voorgevel is op de gelijkvloerse verdieping hoofdzakelijk beglaasd met houten buitenschrijnwerk en verder afgewerkt met een houten gevelbekleding, op de verdieping is de voorgevel afgewerkt met een donkere bepleistering.

Gewenste toestand

-          wijzigen van de functie handel naar deels dienstverlening en deels berging;

-          zaakgebonden publicatie in de vorm van een sticker ter hoogte van de toegangsdeur en aanpalend linker raam:

  • de sticker heeft een lengte van 1m en een hoogte van 0,35m;
  • de sticker wordt op een hoogte van 1,15m t.o.v. het voetpad gekleefd;
  • de sticker houdt een afstand van 4,77m t.o.v. de linker perceelgrens en 4,17m t.o.v. van de rechter perceelgrens;

-          zaakgebonden verlichte publicatie in hetzelfde vlak van de voorgevel:

  • het reclamebord heeft een lengte van 3m en een hoogte van 0,35m;
  • het reclamebord wordt op een hoogte van 3,77m t.o.v. het voetpad geplaatst;
  • het reclamebord houdt een afstand van 4,28m t.o.v. de linker perceelgrens en 2,91m t.o.v. de rechter perceelgrens;
  • het reclamebord zal langs binnen (indirecte verlichting) uitgelicht worden door middel van LED-verlichting en worden aangestuurd met een tijdsschakeling zodat deze ’s nachts uitgeschakeld worden;

-          zaakgebonden verlichte publicatie haaks op de voorgevel:

  • het reclamebord heeft een lengte van 0,09m en een hoogte van 0,35m;
  • het reclamebord steekt 0,6m uit het gevelvlak;
  • het reclamebord wordt op een hoogte van 3,77m t.o.v. het voetpad geplaatst;
  • het reclamebord houdt een afstand van 9,42m t.o.v. de linker perceelgrens en 0,68m t.o.v. de rechter perceelgrens;
  • het reclamebord zal langs binnen (indirecte verlichting) uitgelicht worden door middel van LED-verlichting en worden aangestuurd met een tijdsschakeling zodat deze ’s nachts uitgeschakeld worden.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie;

-          plaatsen van publiciteit.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

25 juli 2022

9 augustus 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

25 juli 2022

1 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 juli 2022

3 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

25 juli 2022

3 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone b voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de wijziging van een winkelpand gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Wilrijk van handel naar dienstverlening.

Deze functie hoort thuis in winkelgebied, dus wordt gunstig advies gegeven voor de functiewijziging.

 

“Batopin” neemt echter enkel de eerste meters van het gelijkvloers in. De achterliggende ruimte is ingetekend als berging. In de aanvraag is het niet duidelijk wat er in deze ruimte opgeborgen zal worden en waarom deze toegankelijk is via de inkomhal voor de woonfunctie. Ook bevindt er zich, volgens de laatst gekende vergunning, in de achterste ruimte een lift naar de eerste verdieping. Door de aanpassingen zal deze eerste verdieping dus ook niet bereikbaar zijn en leegstaan.

 

Omwille van deze onduidelijkheden is er 17/08/2022 contact geweest met de aanvrager. Via mail is volgend gecommuniceerd: ‘De achterste zone zal in wezen geen berging zijn, maar gewoon een restruimte. Een lift is er inderdaad niet. Het appartement (duplex) is bereikbaar via de trap in de inkomhal links van ons pand.’ Het onderbenut laten en dus de leegstand van een groot deel van het gelijkvloers is geen wenselijke evolutie. Er moet gezocht worden naar een gepaste invulling van het resterende deel. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het voorzien van een buurtfietsenstalling of een andere (semi)publieke functie. Hiervoor zal de planschikking echter herbekeken moeten worden. Bijgevolg zullen alle handelingen, werken en wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de dienstverlening en de wijzigingen aan de wooneenheden worden uitgesloten van vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanbrengen van publiciteit. De aanvraag voorziet een logo boven de inkomdeur van 3,00 op 0,35 meter en een haaks logo met een diepte van 0,60 meter en een hoogte van 0,30 meter. De gebruikte kleuren zijn zwart, wit en geel zoals voorzien in de huisstijl van de nieuwe functie. De gewenste publiciteit is in verhouding en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Een pand met een handelsfunctie van circa 141 m² (publiektoegankelijk) wordt gewijzigd naar de functie dienstverlening.

Gezien de ligging van het pand in het centrum en de beperkte grootte van de ruimte wordt er voor deze functie geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De functiewijziging genereert geen parkeerbehoefte.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de dienstverlening en de wijzigingen aan de wooneenheden worden uitgesloten van vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

25 juli 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 september 2022

Verslag GOA

31 augustus 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen met betrekking tot de inrichting van de dienstverlening en de wijzigingen aan de wooneenheden worden uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.