Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_CBS_07354 - Bestek GAC_2022_02140. Raamovereenkomst voor het leveren van 360 ° camera, dode hoek sensor en witte ruis achteruitrij sensor met wisselstukkenovereenkomst voor 10 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07354 - Bestek GAC_2022_02140. Raamovereenkomst voor het leveren van 360 ° camera, dode hoek sensor en witte ruis achteruitrij sensor met wisselstukkenovereenkomst voor 10 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_07354 - Bestek GAC_2022_02140. Raamovereenkomst voor het leveren van 360 ° camera, dode hoek sensor en witte ruis achteruitrij sensor met wisselstukkenovereenkomst voor 10 jaar - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2021 zijn in de stad Antwerpen een aantal ongelukken met vrachtwagens voorgevallen met dodelijke afloop. De verhoging van de veiligheid werd door de stad Antwerpen aangepakt door specifieke opleidingen aan de chauffeurs maar ook hulpmiddelen die de veiligheid verhogen zullen nog nodig zijn. Daarom zal de stad Antwerpen ongeveer 80 voertuigen(vrachtwagens) uitrusten met een cameradetectie en signalisatie, om de chauffeur de nodige ondersteuning te bieden.

Om deze systemen op een vlotte en uniforme wijze te kunnen installeren, wil de bedrijfseenheid Stadsbeheer over een raamovereenkomst kunnen beschikken.  De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze opdracht openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2022_02140 uit te schrijven.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 200.000 euro (exclusief btw). 

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 40 punten;
  2. kwaliteit op een totaal van 50 punten;
  3. dienstverlening op een totaal van 5 punten;
  4. leveringstermijn op een totaal van 5 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Naast de aankoop van 360 graden camera's wordt ook in een wisselstukkenovereenkomst voorzien voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02140 voor raamovereenkomst voor het leveren van 360° camera, dode hoek sensor en witte ruis achteruitrij sensor met wisselstukken voor 10 jaar goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  •  de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
aankoop van de 360 graden camera's
  budgetplaats: divers
budgetpositie: 231, 241
functiegebied:divers
subsidie:SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500 en 2600
met orderbons
Wisselstukkenovereenkomst

budgetplaats: 5374000000
budgetpositie: 61413
functiegebied: 2WNS040107A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200,3300, 3400, 3500 en 3600
met orderbons

Bijlagen

  • 02140_20220411_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02140_inventaris.xls
  • 02140_20220428_bestek.pdf