Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_GR_00490 - Cameratoezicht - Camera's Vlaams Verkeerscentrum in Jos en Jeanne Brabantstunnel. Gebruik - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 26/09/2022 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid

Verontschuldigd

Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Joris Giebens, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2022_GR_00490 - Cameratoezicht - Camera's Vlaams Verkeerscentrum in Jos en Jeanne Brabantstunnel. Gebruik - Goedkeuring 2022_GR_00490 - Cameratoezicht - Camera's Vlaams Verkeerscentrum in Jos en Jeanne Brabantstunnel. Gebruik - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 mei 2020 heeft Stad Antwerpen de Brabantstunnel in gebruik genomen onder het Operaplein (Jeanne en Jos Brabantsunnel). De Brabantstunnel bestaat uit twee tunnelkokers. Er is een ruime ondergrondse parking op 3 niveaus. In de tunnel rijdt het verkeer over één rijstrook. De toegelaten maximumsnelheid is 30km/u. Voertuigen die de tunnel willen inrijden mogen niet hoger zijn dan 2 meter 90.  Het Vlaams Verkeerscentrum plaatste 32 camera's voor de bewaking van de tunnel en het veilig gebruik ervan. De hoogte van alle voertuigen wordt automatisch digitaal gecontroleerd bij de tunnelmonden. Hoewel elke bestuurder van een te hoog voertuig meteen wordt verwittigd met een waarschuwingsboodschap op een scherm, zijn er toch bijzonder veel incidenten die voornamelijk gerelateerd zijn aan de hoogtebeperking.

Om de de veiligheid en de doorstroom van voertuigen bij incidenten te waarborgen is het oppportuun dat niet alleen de operatoren van het Vlaams verkeerscentrum gebruik kunnen maken van de camera’s, maar ook de tunnelcoördinator en tunneltoezichters van de stad Antwerpen. De tunnel is immers in beheer bij de stad Antwerpen. De afdeling Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid zal hiertoe aan de stad Antwerpen rechtstreeks toegang tot de camera’s in de tunnel verlenen. De stad Antwerpen dient zich hiervoor in regel te stellen met de Camerawet van 21 maart 2007.

In zijn functie als beheerder van de tunnel wordt de stad naast de Vlaamse overheid verwerkingsverantwoordelijke voor het gebruik van de 32 reeds geplaatste camera's. De camerabeelden hebben tot doel om bij incidenten onmiddellijk te kunnen ingrijpen. De beelden kunnen door de stad ook rechtstreeks als bewijs voor schadedossiers worden aangewend. Op die manier kan de afhandeling van de schadedossiers vlotter verlopen.

In toepassing van artikel 5 §2 van de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 (camerawet) wordt de beslissing tot het gebruik van één of meer vaste bewakingscamera's in een niet-besloten plaats genomen nadat de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt, een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt, te hebben geraadpleegd. Hoewel de camera's strikt genomen in de tunnelkokers zijn geplaatst en derhalve onder het regime van een besloten plaats vallen waar geen gemeenteraadsbesluit voor nodig is, is de tunnel in de Verkeerswetgeving een lokale autoweg waarvoor de bijzondere verkeersregels op de autowegen gelden. Het criterium van onderscheid tussen een niet-besloten plaats en een besloten plaats is de aanwezigheid van een omsluiting.  De omsluiting wordt door de camerawet gedefinieerd als een “duidelijke visuele afscheiding of aanduiding waardoor de plaatsen duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden”. Aangezien de grens tussen een niet-besloten plaats en een voor het publiek toegankelijke besloten plaats (elke visuele afscheiding volstaat, zoals bv. een bord, markering, een beperking voor toegang, …) niet altijd eenduidig te maken is en om discussies daaromtrent te vermijden, werd beslist om aan de gemeenteraad toch toestemming te vragen voor het gebruik van de cameralocaties ongeacht of dit niet-besloten of voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen betreffen. 

Argumentatie

Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om gunstig advies  te verlenen voor het gebruik van 32 camera's in de Brabantstunnel op basis van volgende argumenten:

  • het gebruik van de camerabeelden in de Brabantstunnel heeft als primair doel het waarborgen van de veiligheid en de doorstroom na incidenten. Tegelijkertijd kunnen de beelden als bewijs door de stad zelf rechtstreeks geëxploiteerd worden (uiteraard met respect voor de geldende regelgeving);
  • de camera's worden gebruikt voor legitieme doeleinden overeenkomstig de camerawet van 21 maart 2007 meer bepaald om als tunnelcoördinator en -toezichter toezicht te kunnen houden bij incidenten en onmiddellijk te kunnen reageren, alsook om de beelden zelf te kunnen gebruiken bij de afhandeling van de schadedossiers (binnen de grenzen van wat wettelijk mogelijk is). Het beeldmateriaal is immers bij de stad ter beschikking voor navolgend onderzoek van incidenten;
  • in zijn functie als tunnelbeheerder is er effectief nood aan rechtstreeks permanent cameragebruik. Vandaag moet de stad via het Vlaamse verkeerscentrum beeldmateriaal opvragen, terwijl de stad tunnelbeheerder is. Dit proces is zeer arbeidsintensief en werkt contra-productief. Het stofferen van schadeclaims om het economisch verlies bij schade door derden te kunnen verhalen op de dader is nu eenmaal een taakstelling voor de stad Antwerpen. Om de werklast te illustreren kan worden meegegeven dat die voor de stad in 2021 het volgende inhield:
    • 66 tunnelsluitingen
    • 1468 alarmen van te hoge voertuigen, waarvan 1/2 de hoogtebalk raakt (= 734 maal €500 per interventie, excl. btw, inclusief gepresteerde uren = €367.000)
    • 14 keer de sprinklerinstallatie geraakt en geactiveerd. Deze moet iedere keer terug droog gespoten worden. Prijs per interventie €11.000 (excl. btw). = €154.000
    • er zijn ook enkele kabelgoten en camera’s aangereden, alsook pijl/kruisborden die de stad voorlopig gewoon niet herstelt omdat ze ’s anderendaags weer opnieuw worden aangereden (ca. €50.000 aan kosten).
    • het totaalbedrag betreft € 571.000,00 kosten in 2021, waarbij beelden als bewijs cruciaal zijn. Een efficiënt gebruik van beeldmateriaal, uiteraard met respect voor de aansprakelijkheidsregelgeving  is hierbij onontbeerlijk;
  • het efficiënt en snel kunnen verhalen van de kosten op de dader zal een zichtbaar effect hebben op lange termijn en recidivisten tot een minimum beperken;
  • cameratoezicht is ten slotte een nuttig hulpmiddel voor een gerichte en efficiënte inzet van personeel;
  • de wettelijke pictogrammen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is;
  • de korpschef van de politiezone verleent  positief advies.

Bijlage 1 bevat een overzicht van de locaties van de camera's.

Juridische grond

Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 (camerawet). 

Algemene Verordening Gegevensbescherming, in verband met de privacy-regels.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 5 §2 van de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 bepaalt dat de beslissing tot het plaatsen van één of meer vaste bewakingscamera's in een niet-besloten plaats wordt genomen nadat de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt te hebben geraadpleegd. 

Artikel 6§1 van de wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s van 21 maart 2007 bepaalt dat de beslissing tot het plaatsen van één of meer bewakingscamera's in een voor het publiek toegankelijke besloten plaats wordt genomen door de  verwerkingsverantwoordelijke.

Adviezen

Korpschef Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent een gunstig advies met betrekking tot het gebruik van 32 camera's in de Jos en Jeanne Brabantstunnel te 2000 Antwerpen in het kader van toezicht bij incidenten en de afhandeling van schadedossiers naar aanleiding van incidenten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Tunnel_32 cameras (26 AID cameras + 6 PTZ cameras).PNG