Hoewel er binnen de bestuursmeerderheid geen akkoord is om ter hoogte van de Suikerrui en Het Steen over te gaan tot een ondertunneling van de Scheldekaaien, zou die er gelukkig toch komen. Wederom gaapt er een duidelijke kloof inzake stadsontwikkeling en mobiliteit tussen de N-VA enerzijds en de socialistische bestuurspartner anderzijds. (Schepen Tom Meeuws: "De kaaien als een expresweg, daar zijn we mordicus tegen. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Ik wil geen leugens vertellen: ik vind dat ons beleid rond mobiliteit en verkeersleefbaarheid faalt.")
Als autovriendelijke partij is het Vlaams Belang alvast verheugd dat de autovriendelijke visie het dit keer wél lijkt te halen van de autofobe groenlinkse visie - wat helaas niet het geval was bij de invoering van de LEZ en de omvorming van de Turnhoutsebaan tot fietsstraat.
Samen met de betreffende ondertunneling zouden er bovendien extra autoparkeerplaatsen en een fietsparking gecreëerd worden. Tezamen met de ruimte die bovengronds zal vrijkomen voor fietsers en voetgangers, juichen wij deze plannen toe - zij het in grote lijnen, want uiteraard hebben wij nog wel wat vragen:
- Is de beslissing tot ondertunneling van de Scheldekaaien definitief? Desgevallend: welk deel van het ontwerp is reeds definitief, welk deel niet?
- Welke inspraak kregen of krijgen de buurtbewoners, welke inspraak kreeg of krijgt de Antwerpenaar?
- Wanneer zullen de werken aanvangen, wanneer zullen ze voltooid zijn?
- Hoeveel extra ondergrondse parkeerplaatsen worden er gecreëerd? Hoeveel extra bovengronds oppervlak aan ruimte voor fietsers, voetgangers e.a. komt vrij dankzij de ondertunneling? Komt er ook een ondergrondse fietssnelweg voor doorgaand fietsverkeer? Verdwijnen de bovengrondse parkeerplaatsen naast Het Steen? Hoeveel groen zal er worden aangeplant op de vrijgekomen bovengrondse ruimte?
- Door wie heeft het stadsbestuur zich laten adviseren om tot dit ontwerp van ondertunneling te komen?
- Schepen Koen Kennis stelde dat Vooruit 'twijfels' heeft, terwijl coalitiepartner Vooruit zelf zegt ronduit tegen de ondertunneling te zijn. Wat is het nu?
Raadsleden Vanbesien, Van Rooy en Voeten houden hun interpellaties en raadslid Vanbesien licht zijn voorstel tot motie toe.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Vanbesien, Van Rooy en Voeten houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.