Het college besliste op 10 mei 2019 (jaarnummer 3912) principieel om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. De ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak.
Het college keurde op 29 november 2019 (jaarnummer 9782) de uitgangspunten van het A'REA UP-programma goed. Er werd een coördinatiegroep opgericht en drie taskforces. In de zomer van 2020 werd de werkwijze aangepast aan de coronamaatregelen. Via individuele interviews met de deelnemers uit de drie taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP-plan verder vorm.
De vaststellingen uit de gesprekken werden gebundeld in de procesnota, die werd goedgekeurd door de Onderwijsraad Antwerpen en door het college op 5 februari 2021 (jaarnummer 960). Samen met de goedkeuring van de procesnota gingen de stad, het onderwijs verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA) en hun partners het gezamenlijke engagement aan, met het uiteindelijke streefdoel dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.
Het college keurde op 18 juni 2021 (jaarnummer 4988) het A'REA UP-programma en de eerste actienota goed. Halfjaarlijks wordt over de stand van zaken gerapporteerd. Om het programma en de acties uit te voeren en bij te sturen wordt een actienota voor schooljaar 2022-2023 voorgesteld.
Het goedgekeurde A’REA UP-programma baseert zich op een vaste structuur van overkoepelende trajecten en onderling verbonden domeinen, waarbinnen acties worden opgezet.
Alle acties zijn gekoppeld aan domeinen en trajecten. In de actienota worden de verschillende acties opgenomen. Elke actie die in het programma A'REA UP opgenomen wordt, werd afgetoetst aan volgende criteria:
We verdelen de acties in drie categorieën:
Voor de lopende acties wordt de halfjaarlijkse rapportering toegevoegd in bijlage. Het voorbije jaar werden verschillende acties opgestart. Bij de start van het nieuwe schooljaar zijn er meer scholen betrokken in pilootprojecten van A'REA UP. Daarnaast werd ook een stap vooruit gezet met het dataprotocol met Vlaanderen, om dichter te komen tot een datagestuurd schoolbeleid.
Een eerste versie van de actienota schooljaar 2022-2023 werd besproken met het Vast Bureau van de Onderwijsraad Antwerpen.
Het college neemt kennis van de actienota van het programma A'REA UP voor schooljaar 2022-2023.
Het college neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering over het programma A'REA UP.