Terug
Gepubliceerd op 18/10/2022

2022_CBS_08356 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving Sport. Zwembad Plantin Moretus, Plantin en Moretuslei 343, 2140 Antwerpen - Renovatie inkomzone. Wijziging opdracht 2. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08356 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving Sport. Zwembad Plantin Moretus, Plantin en Moretuslei 343, 2140 Antwerpen - Renovatie inkomzone. Wijziging opdracht 2. Correctiebestelling - Goedkeuring 2022_CBS_08356 - Stedelijk patrimonium. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving Sport. Zwembad Plantin Moretus, Plantin en Moretuslei 343, 2140 Antwerpen - Renovatie inkomzone. Wijziging opdracht 2. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
goedkeuring bestek en procedurecollege18 december 202010563
goedkeuring gunningcollege2 april 202102717
goedkeuring wijziging opdrachtcollege10 juni 202204674


In zitting van 2 april 2021 (jaarnummer 02717) keurde het college de gunning goed voor de renovatie van de inkomzone van het zwembad Plantin Moretus voor een bedrag van 791.603,93 EUR, inclusief btw.

Argumentatie

Aanvullende opdracht (artikel 38/1 KB Uitvoering)

Verrekening/post
Motivatie
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Termijnverlenging
Verrekening 03Op vraag van de klant wordt er een nieuwe schuifdeur aan de inkom geplaatst.
13.246,24 EUR0
Verrekening 32Tijdens de uitvoering worden extra schilderwerken bij gevraagd  door de klant, onder andere in de traphallen naar de cafetaria.
5.899,96 EUR5
Verrekening cafetariaOp vraag van de klant wordt er in de cafetaria een nieuw werkblad voorzien. Hierbij wordt het oude deels afgebroken en dient alles terug aangewerkt en aangesloten te worden.

2.930,00 EUR3
Verrekening 34Er dienen stopcontacten geïnstalleerd te worden voor de voedingen van de A-kaart lezers.
Er komen extra drukknoppen op vraag van de klant zodat bepaalde verlichting apart kan bediend worden.

650,00 EUR1
Verrekening 42Er werden enkele zaken extra bijgevraagd aan de aannemer, zoals extra plinten, bekabeling voor een deurmagneet, een extra drukknop, bekleding van een zitbank tegen de zwemhal, extra zonwering in het bureel en het extra uitvlakken van de vloer.
416,00 EUR8.941,91 EUR0
Totaal

416,00 EUR31.668,11 EUR
9
Totaal inclusief btw

503,36 EUR38.318,41 EUR


Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/post
Motivatie
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Termijnverlenging
Verrekening 41Na een inbraakpoging dient de schade aan de tijdelijke container voor de cafetaria hersteld te worden.
488,83 EUR0
Totaal


488,83 EUR
0
Totaal inclusief btw


591,48 EUR


De minimus-regel (artikel 38/4 KB Uitvoering)

Verrekening/post
Motivatie
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Termijnverlenging
Verrekening 33
Werfinrichting voor de bijkomende uitvoeringstermijn van 64 werkdagen (uit dit besluit en vorig besluit 2022_CBS_04674), met daarbij 24 werkdagen voor het langer blijven staan van de tijdelijke bureelcontainers met trap en afsluitingen.
9.125,00 EUR0
Verrekening 35Herstellen van boorgaten en herlakken binnenzijde deurgeheel na wijziging type deurpomp.
1.332,37 EUR1
Verrekening 37Er dienen bijkomende deurmagneten voorzien te worden op de branddeuren zodat deze zelfsluitend zijn bij brand.450,00 EUR1.770,00 EUR0
Verrekening 38De CV-leidingen tgv de positie van de radiator achter de vluchtdeur van de sporthal moeten verlegd worden. Hierdoor dient er ook een herkeuring van de gas te komen.
941,39 EUR0
Verrekening 40Er dienen extra panieksluitingen te komen op de vluchtdeuren (hiaat in het bestek)
2.230,14 EUR0
Totaal

450,00 EUR
15.398,90 EUR
1
Totaal inclusief btw

544,50 EUR
18.632,67 EUR


Samenvatting

Hoger vermelde wijzigingen aan de opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd en kunnen als volgt worden samengevat:

Omschrijving
In min exclusief btw
In meer exclusief btw
Aanvullende opdrachten (art 38/1 AUR)416,00 EUR31.668,11 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR)
488,83 EUR
De minimus-regel (art 38/4 AUR)450,00 EUR15.398,90 EUR
Totaal
866,00 EUR47.555,84 EUR
21% btw
181,86 EUR9.986,73 EUR
Algemeen totaal
1.047,86 EUR57.542,57 EUR


Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 46.689,84 EUR + 9.804,87 EUR (21% btw) = 56.494,71 EUR + 4.570,42 EUR (prijsherziening voor deze meerkost vastgelegd op 8,09% volgens artikel 94 KB AUR) = 61.065,13 EUR inclusief btw.

Er zijn 10 werkdagen termijnverlenging, deze kunnen goedgekeurd worden.
Voor verrekening 38 en 40 kan geen termijnverlenging goedgekeurd worden aangezien deze ingediend zijn na voorlopige oplevering.

Gezien de bijkomende  termijnverlenging, welke nu uitkomt op 5 april, heeft de aannemer voor zijn vorderingsstaat en bisstaat van april recht op de toen geldende prijsherziening (van 21,92 %) in plaats van de aangerekende 8,09% (gewogen index berekend volgens artikel 94 KB AUR).


Bedrag vorderingsstaat exclusief btwaangerekende prijsherziening 8,09%recht op prijsherziening van 21,92%
vorderingsstaat 1016.522,12 EUR1.336,64 EUR3.621,65 EUR2.285,01 EUR
vorderingsstaat 10 bis14.284,78 EUR1.155,64 EUR3.131,22 EUR1.975,58 EUR
Nog vast te leggen bedrag


4.260,59 EUR


Hiervoor dient 4.260,59 EUR + 894,72 EUR (21% btw)= 5.155,31 EUR bijkomend vastgelegd te worden.

“Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
 Het college keurde onder meer goed om  – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • Uitgaven exploitatie en investering, kleiner of gelijk aan € 5.500: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    1. De algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    2. De medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • Uitgaven exploitatie en investering, groter dan € 5.500: goedkeuring door het college na centraal visum.”

 


Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % of 10 % voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Artikel 94 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013  tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, bepaalt dat de prijs van de werken die tijdens een aan de aannemer te wijten periode van vertraging worden uitgevoerd, wordt op grond van de voor de aanbestede overheid meest voordelige berekeningsmethode als volgt vastgesteld:

  1. hetzij door de samenstellende factoren van de prijzen, die contractueel voor herziening zijn aangeduid, de waarden toe te kennen die gedurende de beschouwde periode van vertraging toepasselijk waren;
  2. hetzij door aan elk van die factoren een gemiddelde waarde toe te kennen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave bedraagt 66.220,44 EUR, inclusief btw, en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2022. Er is voldoende krediet beschikbaar.


Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:

Bestelbon
Vastgelegd exclusief 21% btw
Restsaldo
4005444199 (gunning)643.520,20 EUR6,06 EUR
4105059764 (wijziging opdracht)110.747,93 EUR0,00 EUR


Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050101 - Onderhoud en toegankelijkheid sportinfrastructuur
2BRS050101P09503 - renovatie_Inkomzone_Plant

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht 2 aan Coördinat-ed BV, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 47.555,84 EUR + 9.986,73 EUR (21% btw) = 57.542,57 EUR + 4.655,19 EUR (prijsherziening) = 62.197,76 EUR.

Artikel 3

Het college neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 866,00 EUR + 181,86 EUR (21% btw) = 1.047,86 EUR + 84,77 EUR (prijsherziening) = 1.132,63 EUR.

Artikel 4

Het college keurt de termijnverlenging van 10 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het college keurt de prijsherzieningen voor een bedrag van 4.260,59 EUR + 894,72 EUR (21% btw) = 5.155,31 EUR goed.

Artikel 6

Het college keurt de vastlegging en uitbetaling ten bedrage van 66.220,44 EUR, inclusief btw, aan Coördinat-ed BV, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656 goed.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
vastlegging krediet

Coördinat-ed BV
Frans Halsvest 51
2800 Mechelen

Ondernemingsnummer: 0451.296.656

Rekeningnummer: BE18 0011054864-65



66.220,44 EURbudgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2BRS050101P09503
subsidie:SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma:2SA070742
budgetperiode:2200
4105060478