Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08434 - Bestek GAC_2018_00240 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken). Perceel 1: zitmeubilair - Stopzetting - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08434 - Bestek GAC_2018_00240 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken). Perceel 1: zitmeubilair - Stopzetting - Goedkeuring 2022_CBS_08434 - Bestek GAC_2018_00240 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken). Perceel 1: zitmeubilair - Stopzetting - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 23 augustus 2019 (jaarnummer 6856) keurde het college  de gunning goed van ‘perceel 1: zitmeubilair’ van de raamovereenkomst GAC_2018_00240 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) goed aan de firma Creasfeer CommV, Kasteelstraat 11 A te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0826.747.430.

Op 31 juli 2022 geeft de firma Creasfeer CommV schriftelijk aan dat zij een prijsherziening zullen doorvoeren met ingang van 1 september 2022. De afgelopen maanden zouden de kosten namelijk exponentieel gestegen zijn, waardoor de kost voor de opdrachtnemer niet meer in verhouding staat tot de contractuele prijzen in deze raamovereenkomst. Creasfeer CommV vraagt overigens geen onderhandelingen over een herziening van de opdracht, maar stuurt de aanbestedende overheid de aangepaste prijzen enkel ter kennisgeving.

Argumentatie

In de schriftelijke kennisgeving door Creasfeer CommV, geeft de opdrachtnemer aan dat er een explosieve stijging tot 100% is van grondstoffen- en materiaalprijzen, zoals staal, schuim, kunststof en hout. Daarnaast is er, mede door de Oekraïnecrisis een stijging van de transport- en vrachtkosten tot 500%. De opgelegde prijsstijging is van die grootorde dat het voor de aanbestedende overheid niet realistisch is om deze prijsstijgingen te volgen, waardoor de aanbestedende overheid genoodzaakt is de raamovereenkomst GAC_2018_00240, voor perceel 1: zitmeubilair, te verbreken. De aanbestedende overheid zal bekijken welke alternatieven er zijn om haar behoefte aan zitmeubilair zowel op korte als lange termijn in te vullen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/9 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 kan de opdracht op vraag van de opdrachtnemer worden gewijzigd, voor zover de opdrachtnemer kan aantonen dat de herziening noodzakelijk is geworden door omstandigheden die redelijkerwijze niet voorzienbaar waren bij de indiening van zijn offerte, deze omstandigheden niet konden worden ontweken en de gevolgen ervan niet konden worden verholpen niettegenstaande hij al het nodige daartoe heeft gedaan. De wijziging kan bestaan uit hetzij een verlenging van de uitvoeringstermijn hetzij, wanneer er sprake is van een zeer belangrijk nadeel, een andere vorm van herziening of de verbreking van de opdracht. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de stopzetting van de raamovereenkomst GAC_2018_00240 van perceel 1 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de borgtocht van de raamovereenkomst GAC_2018_00240 van perceel 1 voor het leveren van divers kantoormeubilair (inclusief wisselstukken) wordt vrijgegeven.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.