Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08436 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne , Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08436 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne , Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_08436 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne , Ekeren, Merksem en Wilrijk. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur. Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 24 april 2014 (jaarnummer 4437) nam het college kennis van de erkenning van Cambio als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 14 september 2018 (jaarnummer 8241) nam het college kennis van de erkenning van Poppy als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 3 december 2021 (jaarnummer 9675) nam het college kennis van de erkenning van Green Mobility als autodeelorganisatie in Antwerpen.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement, behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 32; Voorstel locaties voorbehouden slimme autodeelplaatsen, bepaalt dat autodeeloganisaties suggesties kunnen doen om slimme autodeelplaatsen in te richten. De stad beslist echter over de uiteindelijke inrichting hiervan. Artikel 8; Werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties bepaalt dan weer de regels voor het parkeren van deelvoertuigen op de door de stad ingerichte slimme autodeelplaatsen. 

Op 8 juli 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Green Mobility.
Op 20 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Poppy.
Op 27 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Cambio.
Op 9 juli 2022 was er een overleg met deze drie autodeelorganisaties om de eerste selectie van locaties te bespreken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu de geselecteerde locaties ter goedkeuring voor.  

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de voorstellen voor autodeellocaties van de drie erkende commerciële autodeelspelers geanalyseerd en op basis daarvan een eerste selectie gemaakt van locaties die voor meerdere spelers en stad Antwerpen interessant zijn. Aangezien in het nieuw autodeelreglement ook wordt ingezet op de elektrificatie van de autodeelvloot, voorziet stad Antwerpen op deze eerste locaties telkens een laadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens in combinatie met een aantal parkeerplaatsen voor deelwagens.

In samenspraak met de concessionaris voor laadpalen, Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902), werden de eerste locaties dan ook bepaald en terug gekoppeld met de sector.

De locaties waarover een consensus bestaat, worden nu voorgelegd om in te richten.

District Antwerpen

  • Lambermontplaats 18
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Schermersstraat 28
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • twee autodeelplaatsen.
  • Lange Kievitstraat 57
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • De Pretstraat 16
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Van Schoonbekeplein 4 
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • één autodeelplaats;
    • de drie huidige Cambioplaatsen worden voorlopig behouden.
  • Filomenastraat 3 
    • de drie huidige Cambioplaatsen worden behouden;
    • één autodeelplaats;
    • twee elektrische autodeelplaatsen.
  • Waalsekaai 2 (pas voorzien na heraanleg)
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen (zullen na de twee elektrische deelplaatsen voorzien worden).
  • Maria-Theresialei (wordt voorzien in heraanleg)
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Frans Halsplein 
    • de twee huidige Cambioplaatsen worden behouden;
    • vier autodeelplaatsen.
      Aangezien het Frans Halsplein volgend jaar wordt heraangelegd, zal hier momenteel geen laadpaal worden geplaatst en worden hier vier extra gewone autodeelplaatsen voorzien (in plaats van twee autodeelplaatsen en twee elektrische autodeelplaatsen).

District Berchem

  • Vredestraat 110
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Prins Albertlei 13
    • twee particuliere laadplaatsen;
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.

District Borgerhout

  • Helmstraat 26
    • twee particuliere oplaadplaatsen;
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.
  • Collegelaan 36
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen;
    • één particuliere autodeelplaats blijft behouden. 
  • De Schans 2
    • de drie huidige Cambioplaatsen worden voorlopig behouden;
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen;
    • de twee huidige particuliere autodeelplaatsen worden verwijderd.
  • Koxplein 4-6 / De Winterstraat 7
    • Koxplein 4-6
      • Nu is er één laadpaal van Bluecorner met één voorbehouden plaats voor particulieren (deze wordt behouden).
        De nieuwe situatie wordt:
        • één plaats voor elektrisch laden particulieren;
        • één plaats voor elektrisch laden autodelen;
        • twee gewone autodeelplaatsen.
      • Total Belgium voorziet een extra laadpaal in De Winterstraat 7 met één voorbehouden plaats voor particulieren om ook aan die toegenomen vraag te voldoen (er was een extra plaats aan Koxplein gevraagd).

District Deurne

  • Gallifortlei 63
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.

District Ekeren

  • Zuster-Nathaliestraat 1
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • twee autodeelplaatsen.

District Merksem

  • Van Heybeeckestraat 9
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.

District Wilrijk

  • Michel Willemslaan 144
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.

Deze locaties worden als proef ingericht en ten vroegste na zes maanden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie worden deze locaties bestendigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Ekeren, advies van 11 oktober 2022 Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling en evaluatie na 6 maanden voor de slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Ekeren' aan de Zuster Nathaliestraat.

Districtscollege Wilrijk, advies van 3 oktober 2022 (jaarnummer 198) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Wilrijk, mits de proefopstelling na 6 maanden samen met het district Wilrijk wordt geëvalueerd.
 

Districtscollege Antwerpen, advies van 3 oktober 2022 (jaarnummer 470) Gunstig advies

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in district Antwerpen', op voorwaarde dat de nodige breedte wordt gevrijwaard, de palen aan de boordsteen worden geplaatst. En dat de Frans Halsplein volgend jaar wordt heraangelegd, waardoor het niet zinnig is om nu een laadpaal te plaatsen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) neemt akte van de opmerkingen van het districtscollege Antwerpen en heeft hierbij volgende bemerkingen:

  • de laadpaal wordt enkel in het voetpad geplaatst als er een minimale vrije doorgang is van 1,8m, waardoor er zeker niet minder dan 1,2m over blijft op het voetpad (laadpaal is 30cm breed) en we dus in overeenstemming blijven met het draaiboek waarbij een puntversmalling van 1,2m toegelaten is;
  • aangezien het Frans Halsplein volgend jaar wordt heraangelegd, zal hier momenteel geen laadpaal worden geplaatst en worden hier vier extra gewone autodeelplaatsen voorzien naast de twee bestaande Cambioplaatsen.
    Het signalisatieplan werd 
    aangepast. Na de heraanleg wordt de laadpaal met twee elektrische autodeelplaatsen voorzien.
Districtscollege Borgerhout, advies van 27 september 2022 (jaarnummer 210) Gunstig advies

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Borgerhout' (inbegrepen alle bovenvermelde locaties) onder volgende voorwaarden :

  • dat er in Borgerhout/Antwerpen net zoveel autodeelplaatsen worden ingericht als er deelauto’s zijn
  • dat de autodeelplaatsen beveiligd worden om foutparkeren tegen te gaan
  • dat er wordt gehandhaafd door de politie en GAS-ambtenaren wanneer niet- deelauto’s op de autodeelplaatsen staan of wanneer niet-elektrische auto’s langer dan nodig op de autodeelplaatsen staan voor elektrische auto’s.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) neemt akte van de opmerkingen van het districtscollege Borgerhout en heeft hierbij volgende bemerkingen:

  • het is niet de bedoeling van het stadsbestuur om voor iedere deelwagen een vaste parkeerplaats te voorzien. Gebruikers van deelwagens moeten de flexibiliteit hebben om hun deelwagen ook dichter bij hun bestemming te parkeren of op te halen. De autodeelhubs die door de stad gecreëerd worden, zorgen voor een goed basisnetwerk waarbij deelwagens geclusterd worden aangeboden. Dit netwerk zal bovendien verder worden uitgebreid op een datadriven wijze, dit wil zeggen dat er extra aanbod gecreëerd wordt waar er vraag naar is;
  • de autodeelplaatsen zullen niet beveiligd worden met anti-parkeerbeugels. Deze beugels zijn aanrijgevoelig, wat voor veel schade aan de wagen en de straat zorgt. Bovendien creëren ze een gevaarlijke situatie om deze naar boven / beneden te doen door de weggebruiker die op dat moment de wagen niet correct kan parkeren;
  • alle parkeerplaatsen, inclusief de autodeelplaatsen en de elektrische plaatsen worden gehandhaafd door de parkeerwachters. Indien er foutparkeerders op staan, zullen deze een GAS-boete ontvangen. Het gebruik van de autodeelplaatsen kan ook gemonitord worden aan de hand van de sensors.
Districtscollege Berchem, advies van 3 oktober 2022 (jaarnummer 182) Gunstig advies
Districtscollege Merksem, advies van 29 september 2022 (jaarnummer 255) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur', in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220715_Van_Heybeeckstraat_Me_Autodeelcluster.pdf
  • 20220915_BE_PrinsAlbertlei_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_thvnr13.pdf
  • 20220915_BE_Vredestraat_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_thvnr110.pdf
  • 20220914_Gallifortlei63 (1).pdf
  • 20220915_BO_Collegelaan_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_thvnr36plein.pdf
  • 20220915_BO_DeSchans_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_Parking.pdf
  • 20220915_BO_Helmstraat_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen_tegenovernr26.pdf
  • 20220922_BO_Koxplain_Plan1-1_SlimmeAutodeelplaatsen (1).pdf
  • 20220922_BO_DeWinterstraat_Plan1-1_SlAutodeelplaatsenElvoertuigCombiKoxplein (2).pdf
  • 20221005_autodelen_AN_samengevoegd.pdf
  • 20220718_Zuster_Nathaliestraat_EK_autodeelcluster (1).pdf
  • 20220725_WI_MichelWillemslaan_2EV4autodeel (1).pdf
  • 20220915_fase1_autodeellocaties_installaties_DEF.pdf