Op 24 april 2014 (jaarnummer 4437) nam het college kennis van de erkenning van Cambio als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 14 september 2018 (jaarnummer 8241) nam het college kennis van de erkenning van Poppy als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 3 december 2021 (jaarnummer 9675) nam het college kennis van de erkenning van Green Mobility als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement, behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 32; Voorstel locaties voorbehouden slimme autodeelplaatsen, bepaalt dat autodeeloganisaties suggesties kunnen doen om slimme autodeelplaatsen in te richten. De stad beslist echter over de uiteindelijke inrichting hiervan. Artikel 8; Werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties bepaalt dan weer de regels voor het parkeren van deelvoertuigen op de door de stad ingerichte slimme autodeelplaatsen.
Op 8 juli 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Green Mobility.
Op 20 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Poppy.
Op 27 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Cambio.
Op 9 juli 2022 was er een overleg met deze drie autodeelorganisaties om de eerste selectie van locaties te bespreken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu de geselecteerde locaties ter goedkeuring voor.
Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de voorstellen voor autodeellocaties van de drie erkende commerciële autodeelspelers geanalyseerd en op basis daarvan een eerste selectie gemaakt van locaties die voor meerdere spelers en stad Antwerpen interessant zijn. Aangezien in het nieuw autodeelreglement ook wordt ingezet op de elektrificatie van de autodeelvloot, voorziet stad Antwerpen op deze eerste locaties telkens een laadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens in combinatie met een aantal parkeerplaatsen voor deelwagens.
In samenspraak met de concessionaris voor laadpalen, Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902), werden de eerste locaties dan ook bepaald en terug gekoppeld met de sector.
De locaties waarover een consensus bestaat, worden nu voorgelegd om in te richten.
District Antwerpen
District Berchem
District Borgerhout
District Deurne
District Ekeren
District Merksem
District Wilrijk
Deze locaties worden als proef ingericht en ten vroegste na zes maanden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie worden deze locaties bestendigd.
Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling en evaluatie na 6 maanden voor de slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Ekeren' aan de Zuster Nathaliestraat.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Wilrijk, mits de proefopstelling na 6 maanden samen met het district Wilrijk wordt geëvalueerd.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in district Antwerpen', op voorwaarde dat de nodige breedte wordt gevrijwaard, de palen aan de boordsteen worden geplaatst. En dat de Frans Halsplein volgend jaar wordt heraangelegd, waardoor het niet zinnig is om nu een laadpaal te plaatsen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) neemt akte van de opmerkingen van het districtscollege Antwerpen en heeft hierbij volgende bemerkingen:
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Borgerhout' (inbegrepen alle bovenvermelde locaties) onder volgende voorwaarden :
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) neemt akte van de opmerkingen van het districtscollege Borgerhout en heeft hierbij volgende bemerkingen:
Het college keurt de proefopstelling 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur', in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
---|---|
SW/Communicatie en Participatie | alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK | in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit | bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O | aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |