Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08322 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105232. Jos Craeybeckxlaan 23. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08322 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105232. Jos Craeybeckxlaan 23. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_08322 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105232. Jos Craeybeckxlaan 23. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022105232

Gegevens van de aanvrager:

Steffi Matthyssen met als adres Jos Craeybeckxlaan 23 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Jos Craeybeckxlaan 23 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 103N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/04/2022: voorwaardelijke vergunning (2021-31) voor het verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw en het behoud van een bebouwd restperceel (laatstgenoemde is het perceel waarop de huidige aanvraag betrekking heeft en betreffende is uitgesloten uit vermelde verkaveling);

-          23/02/1987: vergunning (871#3191) voor het verbreden van een garage, het optrekken van een tuinhuisje en het overdekken van een zwembad;

-          28/12/1973: vergunning (803#7437) voor het bouwen van een garage;

-          08/11/1967: vergunning (803#6695) voor het bouwen van een landhuis met garage.

 

Vergunde toestand

-          functie/bouwvolume:

  • vrijstaande eengezinswoning op een hoekperceel, bestaande uit 3 bovengrondse bouwlagen, waarvan de 2 bovenste zich in het hellende dak bevinden;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 2,50 m en de nokhoogte 9,17 m;
  • het gebouw heeft een gevelbreedte van 10,20 op 14 m;
  • aan de lange zijde bevindt zich telkens één dakuitsprong met een breedte van circa 9,20 m, met een hoogte van circa 5 m;

-          gevelafwerking:

  • de gevels zijn afgewerkt met rode baksteen en een donkere gevelplint, de dakbedekking bestaat uit grijze leien en het buitenschrijnwerk heeft een witte kleur;
  • aan voor- en rechtergevel bevindt zich telkens een terras met balustrades in wit metaalwerk;

-          inrichting:

  • het perceel heeft een oppervlakte van 565 m², waarvan 144 m² bebouwd is.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • de indeling van de ramen en de raamluiken is aangepast of verwijderd;
  • er werd een raamopening in voor- en achtergevel toegevoegd, ter hoogte van de zolder;
  • er werd een raamopening in de linker zijgevel, toegevoegd ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand (dus mits regularisatie van reeds uitgevoerde werken), uitgezonderd:

  • bouwvolume:
    • vergrote raamopening aan de achtergevel;
    • interne constructieve werken;
  • gevelafwerking:
    • vernieuwd buitenschrijnwerk (zwart aluminium);
  • inrichting:
    • op de noordelijke perceelgrens aan te planten beukenhaag (hoogte: 2 m);
    • tot fietsenberging omgevormde garage – in te richten buitenparkeerplaats (initiële oprit naar voormalige garage wordt daarbij behouden).

 

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van het toevoegen van bijkomende raamopeningen;

-          het vergroten van raamopeningen en wijzigingen aan het buitenschrijnwerk;

-          het doorvoeren van interne constructieve werken (waaronder het omvormen van de inpandige garage tot fietsenberging);

-          het planten van een beukenhaag op de perceelgrens.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 – Open ruimte: in voortuinen worden slechts de strikt noodzakelijke verhardingen, vereist voor het nemen van toegang tot het gebouw, toegelaten.

In deze wordt aan de zijde van Den Geer de inpandige garage gesupprimeerd maar blijft de initieel voorziene oprit in zijn geheel behouden, ook al bevindt de nieuw in te richten parkeerplaats zich ter hoogte van de rooilijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Er wordt een oprit behouden in de voortuin, maar de garage wordt als garage gesupprimeerd. De oprit leidt dus niet meer naar een autostalplaats. Aangezien de garage echter verandert in een ruime fietsenberging en de mogelijkheid bestaat om de wagen op de verharding naast de woning te stallen, kan een afwijking toegestaan worden.

We stellen echter vast dat er geen toegangspad naar de voordeur opgetekend wordt. Aangezien dat wel nodig zal zijn, kan er één aangelegd worden met een maximale breedte van 1,5 m conform artikel 27 van de bouwcode.

Dat artikel stelt ook dat verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan zijn, met een maximum van één derde van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m². We merken dat de oprit, zoals opgetekend, reeds ongeveer één derde van de totale oppervlakte van zij- en achtertuin beslaat. Aangezien er wellicht nog een pad naar de voordeur voorzien wordt (deels in de zijtuin), naast mogelijke andere verhardingen zoals een terras of een tuinberging, zal wellicht een deel van de bestaande oprit onthard moeten worden.

Daarom wordt er op gewezen dat de totale hoeveelheid verhardingen in de voor-, zij- en achtertuin voorzien moet worden in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter verbouwingswerken aan een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Er worden geen aanpassingen voorzien aan de vergunde volumetrie waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik zonder meer gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuw toe te passen materiaal, zwart aluminium buitenschrijnwerk, is zonder meer aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en visueel in overeenstemming met de rest van de bestaande constructie en zijn gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven en parkeren op eigen terrein mogelijk blijft.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

29 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 oktober 2022

Verslag GOA

3 oktober 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.