Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086665. Bollandusstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086665. Bollandusstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08295 - Omgevingsvergunning - OMV_2022086665. Bollandusstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022086665

Gegevens van de aanvrager:

de heer Maxim Vanhalme met als contactadres Blijde Inkomst 16 te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Bollandusstraat 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 2165R3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/03/2022: opname in het vergunningenregister (2020286) van wonen met complementaire recafunctie op de gelijkvloerse verdieping en twee woonentiteit(en), met uitsluiting van de dichtgemaakte raamopeningen en de mezzanine/tussenvloer. 

 

Vergunde/Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;
  • gelijkvloerse verdieping ingericht als complementaire functie bij de bovenliggende wooneenheid (huidige invulling: reca);

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing met 4 bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte circa 15,5 m;
  • volledig dicht gebouwd perceel;

-          gevelafwerking:

  • gevel in lichtkleurige bezetting;
  • betonnen gevelbanden;
  • arduinen plint en dorpels;
  • buitenschrijnwerk, pui en kroonlijst in hout;
  • smeedijzeren voetschraper en balustrade, kleur niet gekend.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • geschilderde arduinen plint;
  • pui en buitenschrijnwerk benedenverdieping in blauw geschilderd hout;
  • buitenschrijnwerk verdiepingen en kroonlijst in donkerbruin hout;
  • blauw geschilderde smeedijzeren voetschrapers en balustrade.

 

Nieuwe toestand

-          bouwvolume ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • zwart geschilderde houten pui (inclusief schrijnwerk behorende tot de pui), voordeur en kroonlijst;
  • buitenschrijnwerk (exclusief schrijnwerk pui) in wit geschilderd hout;
  • zwart geschilderde smeedijzeren voetschrapers en balustrade;
  • overige materialen conform vergunde toestand;

-          functie: mogelijke wijzigingen aan de functie, het aantal wooneenheden en de inrichting maken geen deel uit van de aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevels;

-          mogelijke wijzigingen aan de verdiepingen (intern), de functie, het aantal wooneenheden en het bouwvolume maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 juli 2022

20 juli 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 juli 2022

19 juli 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 juli 2022

26 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
De afwerking van de pui (inclusief schrijnwerk) en de kroonlijst in zwarte kleur is niet in harmonie met het referentiebeeld.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 22:
    De toegangsdeur tot de complementaire functie is onvoldoende breed. Deze dient na afwerking een minimale doorgangsbreedte van 90 cm te garanderen.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    De afwerking van de pui (inclusief schrijnwerk) en de kroonlijst in zwarte kleur is niet in harmonie met het referentiebeeld.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvrager wenst de voorgevel van een meergezinswoning met 2 zelfstandige wooneenheden en complementaire reca-functie op het gelijkvloers aan te passen. De indeling van het gebouw blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De wijzigingen aan de voorgevel werden ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zij geven volgend gunstig advies:

 

“Het wijzigen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel op de verdiepingen door nieuw houten buitenschrijnwerk dat het materiaalgebruik, indeling en profilering overneemt, is aanvaardbaar, gelet op de slechte staat van het schrijnwerk. Het schrijnwerk wordt in een zwarte kleur geschilderd, deze kleur is aanvaardbaar, het betreft een neutrale kleurstelling.

De houten pui blijft behouden en wordt zwart geschilderd, wat eveneens aanvaardbaar is. kleuronderzoek heeft uitgewezen dat ook zwart een voorkomende kleur was op dit type van houten puien.”

 

Het bovenvermelde advies wordt deels bijgetreden. De aanpassingen aan de voorgevel zijn in grote lijn aanvaardbaar. De voorgevel wordt opgeknapt en hersteld, wat de erfgoedwaarde van het gebouw ten goede komt. Het openmaken van de raamopeningen is positief voor de geveluitstraling en samen met het lichtkleurige buitenschrijnwerk op de verdiepingen en het restaureren van de blauwe hardstenen elementen, versterkt dit de erfgoeddwaarde van het hoekpand.

De aanvraag voorziet het schilderen van de houten winkelpui in een zwarte kleur. Enerzijds wordt opgemerkt dan een donkere puikleur niet kenmerkend is voor de omgeving (RUP, art. 2.1.2. en bouwcode, art. 6). Ook zorgt een zwarte kleur ervoor dat de rijke detaillering van de pui niet ten volle wordt ervaren. Een afwerking in een lichte kleurstelling is principieel wenselijk. Anderzijds is deze kleur vanuit erfgoedkundig oogpunt historisch correct en dan ook aanvaardbaar. Deze vaststelling primeert. Een afwijking op artikel 6 van de bouwcode en artikel 2.1.2 van het RUP binnenstad is aanvaardbaar.

Daarnaast leiden ook de overige gewenste gevelaanpassingen tot het versterken van de erfgoedwaarde en authenticiteit van de voorgevel. Deze inspanning wordt geapprecieerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De toegangsdeur naar de complementaire functie is onvoldoende breed conform de toegankelijkheidsverordening. Deze moet na afwerking minimaal 90 cm breed zijn. Omwille van de erfgoedwaarde van het gebouw, die ook versterkt wordt binnen deze aanvraag, is een smallere toegang naar de complementaire functie aanvaardbaar.

 

Aanpassingen aan de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. In voorwaarden wordt opgenomen om wijzigingen op de verdiepingen uit te sluiten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Alle werken, handelingen en wijzigingen op de verdiepingen (met uitzondering van de gevelwijzigingen) worden uitgesloten uit deze vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

8 juli 2022

Start openbaar onderzoek

19 juli 2022

Einde openbaar onderzoek

17 augustus 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 oktober 2022

Verslag GOA

3 oktober 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 juli 2022

17 augustus 2022

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd één bezwaarschrift ingediend. Voornamelijk handelend over.

 

  1. Het uitvoeren van vergunningsplichtige werken: In het gebouw zijn er op verschillende verdiepingen dragende wanden verwijderd en dragende elementen geplaatst. De aangeleverde plannen in de vergunning maken hier echter geen vermelding van. Hierdoor zijn er werken gebeurd in het gebouw zonder dat hiervoor een omgevingsvergunning werd bekomen. 

Beoordeling: Volgens de aangeleverde plannen wijzigt de indeling op de verdiepingen niet. Bovenal, de verdiepingen maken geen onderdeel uit van de aanvraag. Op basis van de aangeleverde foto’s in het bezwaar is inderdaad af te leiden dat er binnenmuren werden verplaatst. Indien dit dragende muren zijn, is deze ingreep omwille van ligging in CHE-gebied vergunningsplichtig. Omdat de aanvraag geen wijzigingen aanvraagt op de verdieping kan deze ingreep niet worden beoordeeld en zal er een bijkomende vergunning aangevraagd moeten worden. Het bezwaar is terecht maar onontvankelijk gezien de aanvraag enkel handelt over de voorgevel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Alle werken, handelingen en wijzigingen op de verdiepingen (met uitzondering van de gevelwijzigingen) worden uitgesloten uit deze vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.