Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08299 - Omgevingsvergunning - OMV_2022096925. Liane Bruylantslaan 31-33 en Kielzoglaan 24. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08299 - Omgevingsvergunning - OMV_2022096925. Liane Bruylantslaan 31-33 en Kielzoglaan 24. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08299 - Omgevingsvergunning - OMV_2022096925. Liane Bruylantslaan 31-33 en Kielzoglaan 24. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022096925

Gegevens van de aanvrager:

NV REGATTA-L.O. met als contactadres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Liane Bruylantslaan 31-33 en Kielzoglaan 24 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 204X31

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen met functiewijziging naar wonen en met wijziging van het aantal

woongelegenheden naar 8 (wijk 4/kavel W4.37)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/12/2019: vergunning met voorwaarden (20192587) bouwen van een meergezinswoning en exploitatie van een inpandige distributiecabine (wijk 4/kavel W4.37).

-          23/10/2015: vergunning (201511) verkavelen van gronden in 171 kavels voor 297 wooneenheden en de aanleg van nieuwe wegen voor het project ‘Regatta’ (wijk 3, 4 en 5).

 

Vergunde toestand

-          functie: gemengd hoekgebouw;

  • op het gelijkvloers een praktijkruimte (kantoor/vrije beroepen);
  • 7 eenslaapkamerappartementen:

-          1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 61 m²;

-          3 eenslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 64 m²;

-          3 eenslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 65 m²;

-          gemiddelde netto-vloeroppervlakte van 64 m²;

-          bouwvolume: 4 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • alle platte daken zijn groendaken.

 

Bestaande toestand

-          nieuwe wijk “Regatta” waarvan de wegenis werd opgeleverd;

-          de werken in navolging van de laatste vergunning zijn aangevat.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • de gelijkvloerse praktijkruimte wordt omgevormd tot 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 55,8 m² en een inpandig terras van 7,2 m²;
  • gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle woningen 63 m²;

-          gevelafwerking:

  • wijziging van enkele opengaande raamdelen;
  • kroonlijst in betonkleurig aluminium in plaats van beton;
  • plint in beton of blauwe hardsteen;
  • opschrift “W4.37” boven de inkomdeur.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van kantoor/vrije beroepen naar wonen;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 7 naar 8;

-          doorvoeren van interne constructieve wijzigingen;

-          wijzigen van de straatgevels.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

22 augustus 2022

19 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 augustus 2022

29 augustus 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 augustus 2022

30 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

22 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

22 augustus 2022

6 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen w (bestemmingszone wijk) en zone voor openbare wegenis ow.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 201511, goedgekeurd op 23 oktober 2015, meer bepaald in lot(en) W4.37.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 21: het is onduidelijk of de afmetingen van de liftkoker voldoende groot zijn om er een lift van het type 2 in te voorzien, zoals omschreven in de EN 81-70.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De functie van meergezinswoning wijzigt niet en blijft inpasbaar in wijk 4 en de ruimere omgeving van Regatta.

 

Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst OS/BI.  Voor de functiewijziging van kantoor naar woning wordt ongunstig advies gegeven.

“Bij herhaling worden alle niet woonfuncties omgevormd naar woningen waardoor het ganse gebied een monofunctionele woonzone wordt zonder ook maar enige vorm van verweving. Dit is in tegenspraak met de beleidsnota ruimtelijke economie waar het net de bedoeling is om meer verweving te krijgen in het woonweefsel.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies niet gevolgd. In vorige vergunning werd opgelegd om de gelijkvloerse woning om te vormen tot een kantoorruimte. Deze was een gevolg vanuit een gebrek aan voldoende fietsenstallingen en niet vanuit een absolute noodzaak om kantoren te voorzien. Aangezien er nog geen kantoor is en of de werken nog niet werden uitgevoerd wordt er ook geen kantoorruimte gesupprimeerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De aanvraag betreft een wijziging aan vergunning 20192587. Deze vergunning was een aanvraag voor een meergezinswoning met 8 wooneenheden.

In de voorwaarden werd opgelegd dat 1 wooneenheid op het gelijkvloers als praktijkruimte ingericht moest worden.

 

De parkeerbehoefte werd echter wel berekend op de aanvraag (zonder de wijzigingen door de opgelegde voorwaarde). De parkeerbehoefte van de vorige aanvraag was 10 voor de 8 wooneenheden.

 

In deze aanvraag wordt de praktijkruimte opnieuw de 8ste wooneenheid.

De parkeerbehoefte blijft dus ongewijzigd.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

De fietsenberging werd aangepast tov de vorige vergunning.

Er werden 16 fietsenstallingen op eigen terrein opgelegd.

Deze worden voorzien in deze aanvraag.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden.

 

De gemiddelde netto vloeroppervlakte van de woningen bedraagt na toevoeging van de extra woonentiteit slechts 63m². De wijk Regatta voorziet echter op grotere schaal in diverse woonentiteiten, variërend van eengezinswoningen tot diverse typologieën van meergezinswoningen. Het concept van een woningmix is verankerd in een globale inrichtingsstudie en geldende verkavelingsvergunning (201511). Hierin wordt de vloer-terrein index en de minimale woningdichtheid van dit gebied vastgelegd per bouwblok (of ‘wijk’). De gemiddelde woningoppervlakte moet daarom bekeken worden op schaal van het grotere bouwblok. De aanvraag kan op basis van deze visie gunstig geadviseerd worden wat betreft de woninggroottes.

 

Er wordt opgemerkt dat de woningoppervlakte van de bijkomende woonentiteit kwantitatief beschouwd, niet in verhouding staat met het aantal slaapkamers en dus met het aantal potentiële bewoners. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Het appartement is 56m². Uit de praktijk blijkt dat dit doorgaans een te kleine oppervlakte is voor een eenslaapkamerappartement en wordt geadviseerd om dit als studio in te richten. Omwille van de heldere planschikking is de architect er in geslaagd om een comfortabele woning in te richten op een compacte footprint. De woning voldoet aan de minimale woonkwaliteitseisen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels blijven, behoudens een kleine aanpassing aan het inkomportaal, ongewijzigd. De toegang tot de meergezinswoning werd iets dieper in het bouwvolume voorzien (nis) waardoor het brievenbussengeheel op een meer zorgvuldige wijze kon worden geïntegreerd en er beschutting ontstaat bij het betreden van de meergezinswoning. Dit komt het binnenkomen van het gebouw en bij uitbreiding, de welstand van het gebouw ten goede. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan er ingestemd worden met de visuele en vormelijke wijzigingen van het voorliggende project.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Zoals in vorige aanvraag reeds opgemerkt is het nog steeds onduidelijk of de liftkoker voldoende ruim is om een lift van het type 2 in te voorzien, zoals omschreven in de EN 81-70. Als voorwaarde bij vergunning werd om die reden opgelegd dat er moet voldaan worden aan de bepalingen van artikel 21 uit de verordening toegankelijkheid. Deze voorwaarde wordt overgenomen.

 

Mits voldaan aan de opgestelde voorwaarden voldoet de voorliggende aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot en is de aanvraag vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.  De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2.  Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten      opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De lift dient qua afmetingen te voldoen aan artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

22 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 oktober 2022

Verslag GOA

3 oktober 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.  De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. 

2.  Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3.  De lift dient qua afmetingen te voldoen aan artikel 21 van de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.