Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08327 - Omgevingsvergunning - OMV_2022108011. Bredabaan 645. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08327 - Omgevingsvergunning - OMV_2022108011. Bredabaan 645. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_08327 - Omgevingsvergunning - OMV_2022108011. Bredabaan 645. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022108011

Gegevens van de aanvrager:

NV JCDECAUX BILLBOARD BELGIUM met als adres Joseph Stevensstraat 7 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Bredabaan 645 te  2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 313F2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een aangelicht en roterend publiciteitspaneel op een wachtgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

12Relevante voorgeschiedenis

-          14/07/2022: voorwaardelijke vergunning (2022181) voor het aanbrengen van een spandoek met reclame op een gevel;

-          22/05/2015: vergunning (2015625) voor het hangen van een spandoek;

-          05/06/2014: vergunning (20135236) voor een publiciteitspaneel 36m²; (5 jaar geldig)

-          29/03/2013: weigering (20128159) voor na afbraak bouwen van een commerciële ruimte met 3 appartementen;

-          16/11/2012: Welstandscommissie;

-          14/09/2000: vergunning (20002491) voor het inrichten gelijkvloers tot tentoonstellingsruimte.

 

Vergunde toestand

-          onbebouwd hoekperceel ingericht als openbaar domein en voorzien van een groenzone.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van een roterend publiciteitsbord (vervallen vergunning) tegen de linkerwachtgevel;

 

Nieuwe toestand

-          (her)aanbrengen van een roterend publiciteitsbord op de linker wachtgevel van de woning op Bredabaan nummer 647.


Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een aangelicht en roterend publiciteitspaneel op een wachtgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

5 september 2022

3 oktober 2022

Ongunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

5 september 2022

15 september 2022

Geen bezwaar

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gemengd woongebied en industriegebied. De gebieden die als gemengd woon- en industriegebied zijn aangeduid, zijn bestemd voor wonen en voor de andere in artikel 5.1.0. van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. Bedoelde functies alsmede voor de instandhouding en de gerechtvaardigde uitbreiding van de bedrijven die er gevestigd zijn. Wanneer die bedrijven hun huidige bedrijfsactiviteit niet meer voortzetten en geen andere activiteiten die tot dezelfde bedrijfssector behoren, uitoefenen, krijgt het betrokken gebied uitsluitend en definitief de bestemming van woongebied.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit:
    De opgegeven afmetingen zijn niet eenduidig en de totale oppervlakte bedraagt respectievelijk 42,61 m² of 39,26 m², hetgeen meer is dan het toegelaten maximum van 36 m². Het bord blijft in één van de beide versies niet minstens 50 cm van de gevelranden verwijderd.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd op de hoek van de Bredabaan met de Oudebareellei, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door meergezinswoningen afgewisseld met handel.

De aanvraag omvat het plaatsen van niet- zaakgebonden publiciteit in de vorm van een aangelicht en roterend publiciteitspaneel.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de bestaande toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
 

De aanvraag omvat het plaatsen van roterende niet- zaakgebonden publiciteit. De hoogte bedraagt 3,49 m. Echter zijn er – in zake de lengte – tegenstrijdigheden in de plannen. Op het inplantingsplan heeft het bord een lengte 11,25 m tegenover 12,21 m op het gevelplan.

 

Indien de kleinste lengte wordt genomen, voldoet de aanvraag deels aan het artikel 32 van de bouwcode. Een oppervlakte van 39,26 m² is nog circa 3 m² groter dan toegelaten maar staat wel in verhouding tot de gevel. Tevens kan hierdoor wel de afstand van 50 cm tot de perceelsgrens en tot de voorgevel van het pand worden gehouden.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de lengte van het bord te beperken tot maximum 11,25 m en met een totaal oppervlakte van 39,26 m².

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap adviseert ongunstig met volgende beoordeling:

“… a. Schending van Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) – artikel 4.3.8. § 1

De vergunningsaanvraag heeft betrekking op een perceel dat getroffen wordt door de rooilijn.

Het gaat om het plaatsen van een reclameconstructie met bewegende lamellen. Het perceel waarop de constructie voorzien wordt ligt voor de rooilijn van de N1 en de N115. Dit wordt bepaald in het KB 25/02/1909 voor de N1 en het KB 21/10/1912 voor de N115.

Overeenkomstig artikel 4.3.8. § 1 (VCRO) is het verboden om een constructie in de zin van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, te bouwen of herbouwen op een stuk grond dat door een nog niet gerealiseerde rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, of om verbouwings- of uitbreidingswerken, andere dan stabiliteitswerken, aan een door een nog niet gerealiseerde rooilijn of een achteruitbouwstrook getroffen constructie uit te voeren.

Artikel 4.3.8. § 1 (VCRO) voorziet de mogelijkheid om een afwijking toe te staan op dit principiële bouwverbod op voorwaarde dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit.

Het Agentschap Wegen en Verkeer wenst in dit dossier het principiële bouwverbod gehandhaafd te zien en adviseert daarom ongunstig. Gelet op dit ongunstig advies moet de vergunning geweigerd worden.

 

b. Schending van het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2002 betreffende het toekennen van vergunningen, het vaststellen en innen van retributies voor het private gebruik van het openbaar domein van de wegen, de waterwegen en hun aanhorigheden, de zeewering en de dijken

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de intentie om het perceel 11423B0313/00F002 te onteigenen om de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker te verbeteren door de aanleg van een fietspad.

Art. 2 van dit besluit bepaalt dat voor ingebruiknemingen van het domeingoed vooraf een domeinvergunning verkregen moet worden van de domeinbeheerder. De aangevraagde constructie zal zich na de onteigening op het openbare domein van de gewestweg bevinden. Dit is niet toegelaten zonder een domeinvergunning ervoor te bekomen van het Agentschap.

 

Dergelijke domeinvergunning kan niet toegestaan worden omdat het gevraagde niet verenigbaar is met het beleid inzake het beheer van het domeingoed zodat het Agentschap Wegen en Verkeer de domeinvergunning zou moeten weigeren. Ook de omgevingsvergunning moet dus geweigerd worden. …

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt deels gevolgd. De publiciteit kan op eenvoudige wijze verwijderd worden wanneer de rooilijn gerealiseerd zou worden. Dit zal in voorwaarde opgenomen worden.

 

Tevens is het bekomen van een domeinvergunning geen stedenbouwkundig aspect maar betreft een onderlinge zakelijke afspraak tussen beide partijen.

 

Verder gaat het advies als volgt:

… a. Onwenselijkheid omwille van het veilig en vlot verkeer: ontoelaatbare afleiding (storend)

Het is de bevoegdheid van het Agentschap om te allen tijde het veilig en vlot verkeer te waarborgen. De verkeersveiligheid is dus een doelstelling en zorgplicht van het beleidsveld van het Agentschap die met zorgvuldigheid nagestreefd moeten worden.

De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende reden: ontoelaatbare afleiding bestuurders.

Publiciteitsinrichtingen langs de wegen hebben net het doel om de aandacht van de weggebruiker te trekken waardoor deze afgeleid wordt. Hoe groot deze afleiding is en de impact ervan op de verkeersveiligheid, hangt af van de specifieke kenmerken van de publiciteitsinrichting en de locatie.

Een te groot risico voor de verkeersveiligheid moeten vermeden worden. Elke aanvraag moet dus zorgvuldig getoetst worden.

Het Agentschap komt na dergelijke toetsing tot het besluit dat de aangevraagde publiciteitsinrichting ontoelaatbaar is.

De aanvraag betreft namelijk een publiciteitsinrichting die geplaatst wordt op een multimodaal kruispunt. Vlak bij dit kruispunt is een halte van het openbaar vervoer in gebruik. Dit brengt extra kruisingen van de gewestweg door voetgangers met zich mee. In de onmiddellijke omgeving werden tijdens de periode 2014-2019 in totaal 17 ongevallen geregistreerd. Deze factoren zorgen ervoor dat het publiciteitsmiddel een dermate dominant en storend effect heeft in het straatbeeld dat het de automobilisten te sterk afleidt zodat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. De aanvraag moet dus geweigerd worden.

 

Besluit:

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer ONGUNSTIG betreffende voorliggende aanvraag. “

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt inzake dit punt niet gevolgd.

 

De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag voor het plaatsen van een aangelicht en roterend publiciteitspaneel op een wachtgevel.

 

Verder betreft de aanvraag geen LED-scherm of bewegende beelden op een scherm, maar een publiciteitsbord uit roterend lamellen met een totaal oppervlakte van 39,26 m² een minimum aan verlichting. De publiciteit kan als niet hinderlijk worden beschouwd. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaak-gebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De lengte van het publiciteitspaneel blijft beperkt tot maximum 11,25 m.

2. De totale oppervlakte van het publiciteitspaneel blijft beperkt tot maximum 39,26 m².

3. Bij realisatie van de ontworpen rooilijn moet de publiciteit door de aanvrager verwijderd worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

5 september 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 november 2022

Verslag GOA

7 oktober 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De lengte van het publiciteitspaneel blijft beperkt tot maximum 11,25 m.

2. De totale oppervlakte van het publiciteitspaneel blijft beperkt tot maximum 39,26 m².

3. Bij realisatie van de ontworpen rooilijn moet de publiciteit door de aanvrager verwijderd worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.