Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08301 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087015. Nationalestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08301 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087015. Nationalestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08301 - Omgevingsvergunning - OMV_2022087015. Nationalestraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022087015

Gegevens van de aanvrager:

NV Daoust met als adres Galerij van de Louizapoort 203 bus 5 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Nationalestraat 6 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 2006A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van detailhandel naar dienstverlening, plaatsen van zaak-gebonden publiciteitsinrichtingen en het beperkt wijziging van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          23/09/2016: vergunning (20161420) voor het verbouwen van een eerste verdieping van een appartementsgebouw;

-          23/12/2015: vergunning (20152534) voor het plaatsen van zonnetenten en publiciteit haaks en vlak op de gevel;

-          07/03/2014: vergunning (20136289) voor het wijzigen van de functie van een kantoor naar 8 appartementen;

-          04/08/2006: vergunning (20062151) voor het verbouwen van een winkelpand.

 

Vergunde toestand

 

-          functie:

  • gemengd gebouw met commerciĆ«le ruimtes op de gelijkvloerse verdieping en appartementen op de verdiepingen.
  • Nationalestraat 6: handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping.

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw in besloten bebouwing van 6 bovengrondse bouwlagen met een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
  • de gelijkvloerse handelsruimte werd gescheiden van de eerste verdieping in 2016, de verticale circulatie werd gesupprimeerd;

-          gevelafwerking:

  • blauwe hardstenen gevelplint (kolommen);
  • houten horizontale beplanking tussen de gelijkvloerse en eerste verdieping over de volledige breedte van het gebouw.

 

Nieuwe toestand

 

-          functie Nationalestraat 6: kantoor/diensten/vrije beroepen:

  • functie diensten (jobcenter) op de gelijkvloerse verdieping.
  • personeelsruimte (verblijfsfunctie) op de kelderverdieping;
  • kleedruimte (verblijfsfunctie) op de kelderverdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel conform de vergunde toestand;
  • zaakgebonden publiciteit:

-          vlak op gevel: sandwichpaneel van 1,30 m hoog en 4,85 m breed met opliggend opschrift;

-          haakse reclame (0,60 m van linker perceelgrens, 0,60 m hoog en 0,15 m dikte);

-          bestickering op de ramen.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de functie van detailhandel naar dienstverlening op de gelijkvloerse verdieping;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-         alle andere handelingen, werken en wijzigingen behoudens deze aan het gelijkvloers van de Nationalestraat 6, maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 september 2022

9 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 september 2022

12 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 september 2022

29 september 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

2 september 2022

26 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

Een verblijfsruimte moet een interne hoogte van 2,60 m hebben. Dit kan niet nagekeken worden want de snede AA snijdt niet door het gedeelte van de kelder dat als verblijfsruimte wordt ingevuld voor het personeel.

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

1. Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht.

2. Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

Een handelsruimte valt hier niet onder, maar een kantoor/bureelruimte valt wel onder de definitie van een verblijfsruimte conform de bouwcode en dient dus te voldoen aan dit artikel. De personeelsruimte (keuken) bevindt zich in de kelder en voldoet bijgevolg ook niet aan dit artikel.

  • Artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:

In CHE-gebied, binnen een straal van 50 m van beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters. De witte opliggende losse letters worden voorzien op een rozekleurig sandwichpaneel met volgende dimensionering: 1,30 m hoog en 4,85 m en voldoet niet aan dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De functiewijziging van detailhandel naar diensten is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie detailhandel naar dienstverlening op de gelijkvloerse en eerste verdieping van een pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”

 

Visueel-vormelijke elementen cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag is volgens RUP Binnenstad gelegen in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde (CHE). Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is gedeeltelijk gunstig:

 

“Het pand is gelegen in CHE-gebied en binnen een straal van 50 m van een aantal beschermde monumenten. Conform artikel 33 van de bouwcode kan de publiciteit op de gevel uitsluitend bestaan uit losse letters. De gevelplaat boven de inkomdeur kan om die reden niet gunstig geadviseerd worden. Verder zijn er vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaren tegen de geplande ingrepen.”

 

Het felroze/rode paneel (485 cm x 130 cm) met witte letters ‘logo 1’ is in strijd met artikel 33 van de bouwcode, dat stelt dat in CHE-gebied of binnen een straal van 50 m van beschermde monumenten de publiciteit enkel mag bestaan uit losse letters op het gevelvlak. Dit paneel wordt dan ook uit de vergunning uitgesloten. De publiciteit moet bestaan uit losse letters die rechtstreeks op de gevel worden geplaatst, zoals ook de andere handelszaken in hetzelfde gebouw hebben gedaan.

Het dwarse ‘logo 2’ voldoet wel aan de voorschriften van de bouwcode.

 

De bestickering op de ramen mag volgens artikel 33 van de bouwcode maximaal de helft van de beglazing bedekken, en moet op een discrete en sobere manier worden geplaatst. Publiciteit mag geen afbreuk doen aan de globale beeldkwaliteit van een straat en moet dus om evidente reden beperkt en discreet blijven in omvang en uitstraling. De voorgestelde layout is erg druk en rommelig en doet afbreuk aan het straatbeeld van deze uitzonderlijke locatie. De bestickering wordt daarom in voorwaarden aangepast tot het strikt noodzakelijke in functie van een sober en esthetisch kwalitatief gevelbeeld waarbij de vitrines hun functie kunnen vervullen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

In de kelder wordt een personeelsruimte voorzien zonder ramen. Volgens het plan heeft deze ruimte een vrije hoogte van 3,05 m. Deze hoogte valt niet af te lezen op de doorsnede. In elk geval is deze verblijfsruimte strijdig met artikel 24 van de bouwcode dat bepaalt dat iedere verblijfsruimte een raam moet hebben van minimum 10% van de totale vloeroppervlakte van die ruimte. De kelder heeft op geen enkele manier daglicht en mag niet gebruikt worden als verblijfsruimte voor het personeel. De personeelsruimte wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De personeelsruimte in de kelder wordt uit de vergunning uitgesloten.

3. Het publiciteitspaneel ‘logo 1’ moet worden weggelaten.

De publiciteit ‘logo 1’ moet in losse letters rechtstreeks op de gevel worden aangebracht conform artikel 33 van de bouwcode.

4. De bestickering op de ramen, ‘logo 3, 4 en 5’, wordt aangepast zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

2 september 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 november 2022

Verslag GOA

7 oktober 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De personeelsruimte in de kelder wordt uit de vergunning uitgesloten.

3. Het publiciteitspaneel ‘logo 1’ moet worden weggelaten.

De publiciteit ‘logo 1’ moet in losse letters rechtstreeks op de gevel worden aangebracht conform artikel 33 van de bouwcode.

4. De bestickering op de ramen, ‘logo 3, 4 en 5’, wordt aangepast zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.