Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_CBS_08302 - Omgevingsvergunning - OMV_2022107174. Noorderlaan 75, Vosseschijnstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08302 - Omgevingsvergunning - OMV_2022107174. Noorderlaan 75, Vosseschijnstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08302 - Omgevingsvergunning - OMV_2022107174. Noorderlaan 75, Vosseschijnstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022107174

Gegevens van de aanvrager:

NV WILLY DEPAGE NV met als contactadres 's Gravenwezelsteenweg 59 te 2110 Wijnegem

Ligging van het project:

Noorderlaan 75, Vosseschijnstraat ZN te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 1541/4 en 1569C2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van een brandweg en het regulariseren van een portiersloge

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/04/2021: vergunning (OMV_2021001637) voor het verbouwen en exploiteren van een inrichting voor de inspectie van aangevoerde auto's met wasplaats en carrosseriewerkplaats;

-          28/08/2020: vergunning (OMV_2020073484) voor het bouwen van een autohelling aan een bestaand industriegebouw;

-          25/10/2018: vergunning deputatie na weigering college (OMV_2018038297) voor het herinrichten van de voortuinstrook;

-          13/10/2009: vergunning (3264#2519) voor het regulariseren van de centrale brandweerkazerne (toegangsweg brandweer);

-          03/02/2003: overtreding (200378) voor het oprichten, instandhouden en gebruiken van 2 verlichte publiciteitspanelen niettegenstaande weigering AN5/2002/B/0521 dd 18/12/2002;

-          20/11/2002: vergunning (86#20222) voor het bouwen van autohellingen in een bestaande industriehal. (vergunning vervallen);

-          06/01/1994: vergunning (86#931084) voor het uitbreiden van een magazijn – 20/07/1993;

-          02/05/1980: vergunning (18#60738) voor uitbreidingen plant II.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • vrijstaand bedrijfsgebouw;
  • vrijstaande portiersloge aan zijde Vosseschijnstraat;

-          bouwvolume portiersloge:

  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • oppervlakte circa 221,40 m²;
  • hoogte circa 3,80 m;

-          gevelafwerking portiersloge:

  • antracietgrijze gevelplaten in aluminium en aluminium buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • toegangsweg (gemeenschappelijk met brandweer) van circa 8 m breed in betonverharding;
  • privé parking van brandweer van circa 1.600 m² in steenslagverharding en betonverharding.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd inplanting van portiersloge.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • vrijstaand bedrijfsgebouw;
  • vrijstaande portiersloge aan zijde Vosseschijnstraat;

-          bouwvolume portiersloge:

  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • oppervlakte circa 221,40 m²;
  • hoogte circa 3,80 m;

-          gevelafwerking:

  • dorpels in grijze arduin, plint in grijze beton, grijze sandwichpanelen in staal, witte deuren in aluminium en zwartgrijs buitenschrijnwerk in aluminium;

-          inrichting:

  • toegangsweg (gemeenschappelijk met brandweer) van circa 15,10 m breed in betonverharding;
  • privé parking van brandweer van circa 1.450 m² in steenslagverharding en betonverharding.


Inhoud van de aanvraag

-          verbreden en heraanleggen van de toegangsweg;

-          heraanleggen van de private parking van de brandweer;

-          wijzigen van de portiersloge;

-          wijzigen van de verharding rond de portiersloge.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

29 augustus 2022

16 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

29 augustus 2022

13 september 2022

Gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen

29 augustus 2022

3 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

29 augustus 2022

26 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

29 augustus 2022

Geen tijdig advies ontvangenGeen tijdig advies ontvangen

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

29 augustus 2022

6 september 2022

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij

29 augustus 2022

1 september 2022

Geen advies

Vlaamse Milieumaatschappij/ Advies lucht – stedenbouwkundig aspect

29 augustus 2022

30 augustus 2022

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 augustus 2022

9 september 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 augustus 2022

8 september 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

29 augustus 2022

19 september 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

29 augustus 2022

20 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP contactzone Noorderlaan, goedgekeurd op 14 december 2020. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6: overdruk - bouwvrije strook, artikel 4:  zone voor bedrijf (be2) en artikel 1:  zone voor gemengde functies (ge1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • Er wordt een afwijking gevraagd op het voorzien van een infiltratievoorziening voor de oppervlakte van de brandweg;
  • Er wordt een afwijking gevraagd op het voorzien van een infiltratievoorziening voor de nieuwe verharding rond de portiersloge.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 27 Parkeerplaatsen: er is geen aangepaste parkeerplaats voorzien aan de portiersloge en op de privé parking van de brandweer worden geen 3 voorbehouden parkeerplaatsen voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het project heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of overstromingsgebied, zodat in alle redelijk kan geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De vergunde activiteiten die kaderen binnen de gemengde bedrijvigheid blijven behouden en blijven verenigbaar met het geldende RUP.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft een aanpassing van de ontsluiting naar de Vosseschijnstraat. In een eerdere aanvraag voor de grondige reconversie van de site maakte de ontsluiting voor het vrachtverkeer via de Vosseschijnstraat gebruik van de bestaande ontsluiting naar de aanpalende brandweerkazerne. Deze ontsluiting is uniek toegewezen aan de brandweer(kazerne) in functie van interventies in de haven. De ontsluiting kan dubbel gebruikt worden maar stilstaand vrachtverkeer op deze ontsluitingsweg is verboden. In de voorwaarden bij de vergunning werd opgelegd dat de aanvrager de nodige operationele en infrastructurele maatregelen diende op te nemen ten einde de opstelling van wachtend vrachtverkeer op de gedeelde toegangsweg te voorkomen.

Voorliggende aanvraag omvat aanpassingen aan de vergunde toestand om aan deze voorwaarde tegemoet te komen. De ontsluitingsweg wordt verbreed en wordt opgesplitst zodat de brandweerwagens een unieke voorbehouden doorrijstrook hebben om naar de kazerne te rijden. Deze ingreep wordt gunstig beoordeeld. De verbreding komt ten goede aan de interventiemogelijkheden voor de brandweer en dus de veiligheid in de haven. De verbreding kan vanuit het aspect veiligheid gunstig beoordeeld worden.

 

De brandweg/toegangsweg naar het perceel wordt verbreed. Hiervoor is een aanpassing aan het aangrenzende fietspad met boordsteen noodzakelijk. Ook dienen een verlichtingspaal en een markeringsbord voor de spoorwegovergang verplaatst te worden. De aanvraag werd daarom voorgelegd aan de stedelijke dienst publieke ruimte. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies en vragen om “de noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein en de openbare verlichting in overleg met de betrokken stadsdiensten te doen” en geven aan dat “alle aanpassingen en verplaatsingen geschieden op kosten van de aanvrager”. Dit advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.

 

De verbreding van de ontsluitingsweg zal ook aanpassingen vergen aan de aanwezige overweg. In het advies van Infrabel worden hiervoor voorwaarden opgenomen. Het advies van Infrabel wordt integraal aan de vergunning gekoppeld en moet strikt nageleefd worden.

 

De oppervlakte van de bijkomende verharding zal op natuurlijke wijze afvloeien en infiltreren in de naastliggende groene zones. Dit is in strijd met de bepalingen van de verordening hemelwater. Er zou immers een infiltratievoorziening moeten aangelegd worden. Er wordt een motivatienota toegevoegd om af te wijken van de verordening. De afwijking kan bijgetreden worden. De groene zone is geen gebruiksgroen en er zijn geen ondergrondse constructies aanwezig die de infiltratie van het regenwater kunnen belemmeren. Het is bijgevolg zelfs aangewezen dat het regenwater direct in de bodem kan infiltreren.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat beperkte wijzigingen in ruimtegebruik ten opzichte van de vergunde toestand. Het verbreden van de ontsluitingsweg brengt bijkomende verharding met zich mee. De toename van de verharde oppervlakte is beperkt en kan aanvaard worden. Om de toegangsweg te verbreden wordt de inplanting van de portiersloge gewijzigd. De bebouwde oppervlakte van de portiersloge blijft nagenoeg dezelfde. Deze wijziging kan gunstig geadviseerd worden.

Het verbreden van de ontsluitingsweg heeft ook tot gevolg dat de parking in open lucht voor personenwagens van de brandweer moet aangepast worden waardoor een strook parkeerplaatsen komt te vervallen. Een herinrichting van de groenzone zorgt ervoor dat het bestaande aanbod van 49 parkeerplaatsen kan behouden blijven.

Het ruimtegebruik van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bekleding van de gevels van de portiersloge wijzigt van een volledige uitvoering in beton naar een betonnen plint met stalen sandwichpanelen. Deze wijziging is beperkt en blijft visueel-vormelijke inpasbaar in de industriële omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Infrabel zijn strikt na te leven.

3. De noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein en de openbare verlichting moeten besproken worden met de betrokken stadsdiensten.

4. De aanpassingen en verplaatsingen aan het openbaar domein gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

29 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 oktober 2022

Verslag GOA

7 oktober 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Infrabel zijn strikt na te leven.

3. De noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein en de openbare verlichting moeten besproken worden met de betrokken stadsdiensten.

4. De aanpassingen en verplaatsingen aan het openbaar domein gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.