Terug
Gepubliceerd op 26/09/2022

2022_CBS_07692 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089469. Grijsdijk 53. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07692 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089469. Grijsdijk 53. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_07692 - Omgevingsvergunning - OMV_2022089469. Grijsdijk 53. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022089469

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hannes De Lamper met als adres Grijsdijk 53 te 2170 Merksem (Antwerpen) en mevrouw Sophie Moerbeek met als adres Grijsdijk 53 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Grijsdijk 53 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 83W4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Renovatie van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/10/1990: vergunning (1974#104) voor het verbouwen van een woonhuis;

-          14/07/1958: toelating (103#6330) voor het bouwen van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt 13,10 meter en op de verdieping 9 meter;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt circa 6,55 meter en de hoogte van de achterbouw bedraagt circa 2,95 meter;
  • de woning is voorzien van een inpandige garage;

-          gevelafwerking:

  • de gevels zijn opgetrokken in rode parementsteen en afgewerkt met breuksteen rond de inkomdeur;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in wit gemoffeld aluminium;

-          inrichting:

  • onduidelijkheid over voortuinverharding.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • achter de woning is een veranda aangebouwd;
  • de bouwdiepte is circa 2,55 meter zodat de totale bouwdiepte op 15,40 meter komt;
  • de bouwhoogte is 2,57 meter en loopt af naar 2,41 meter;
  • achteraan de tuin staat een tuinhuis in betonplaten. Dit wordt afgebroken;
  • de oppervlakte van de tuin met tuinhuis is circa 54 m²;

-          gevelafwerking:

  • de veranda is uitgevoerd in witte PVC;
  • de gevels zijn opgetrokken in rode parementsteen en afgewerkt met breuksteen rond de inkomdeur;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in wit PVC en de voordeur in grijs metaal;
  • de voorgevel heeft op de eerste verdieping witte opbouwrolluiken;

-          inrichting:

  • voortuin bijna volledig verhard;
  • tuinhuis tegen de achterste perceelgrens.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 2  bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte bedraagt 15,50 meter en op de verdieping blijft de 9 meter behouden;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 6,55 meter en de hoogte van de achterbouw bedraagt 3,39 meter en loopt af naar circa 2,28 meter;

-          gevelafwerking:

  • de vernieuwde veranda is uitgevoerd in witte PVC.
  • de gevels zijn opgetrokken in rode parementsteen en afgewerkt met breuksteen rond de inkomdeur;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in wit PVC en de voordeur in grijs metaal;
  • de voorgevel heeft op de eerste verdieping witte opbouwrolluiken;

-          inrichting:

  • voortuin bijna volledig verhard.


Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een veranda;

-          opbouw rolluiken voorzien in de voorgevel;

-          aanpassen van het buitenschrijnwerk;

-          wijzigen van het raam op de eerste verdieping in de voorgevel;

-          interne verbouwingswerken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte: enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten in de voortuin (een toegangspad met een maximumbreedte van 1,50 meter en een oprit naar de garage met een maximumbreedte van 3 meter). In het voorstel is heel de voortuin verhard.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Grijsdijk.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit twee bouwlagen en een plat dak. Op de gelijkvloerse verdieping wordt een beperkte uitbreiding voorzien tot een bouwdiepte van 15,50 meter. Het perceel laat dergelijke bouwdiepte toe. Er blijft nog een kwaliteitsvolle tuindiepte van 9,39 meter over. De gelijkvloerse uitbreiding wordt gunstig beoordeeld.

 

De overige werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Mits het naleven van de gestelde voorwaarden wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in wit pvc en het voorzien van witte opbouwrolluiken ter hoogte van het buitenschrijnwerk op de eerste verdieping. De bestaande voorgevel uit rode parementsteen, breuksteen rondom de inkomdeur en de metalen inkomdeur worden behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

De voorgestelde materialisatie voor de achtergevel in rode parementsteen en wit pvc schrijnwerk is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de gelijkvloerse verdieping te vergroten, wordt er meer ruimte gecreëerd voor de keuken en de leefruimte. De grote gelijkvloerse beglazing in de achtergevel vergroot het contact tussen de gelijkvloerse verblijfsruimtes en de tuinzone met een positieve impact op de woonkwaliteit.

 

Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Dit artikel legt op dat enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten in de voortuin (een toegangspad met een maximumbreedte van 1,50 meter en een oprit naar de garage met een maximumbreedte van 3 meter). In het voorstel is de voortuin verhard over een breedte van 5,30 meter. Een groene tuin heeft echter verschillende voordelen. Enerzijds zorgt een groene voortuin voor een aangenamer uitzicht in de straat of binnen een bouwblok en bevordert hiermee de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Anderzijds zorgt een onverharde grond voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met waterhuishouding vermindert. In voorwaarden bij de vergunning wordt bijgevolg opgelegd om de verharding in de voortuin te beperken tot de toegelaten verhardingen volgens de bouwcode. Zie ook de rode aanduidingen op het plan.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding in de voortuin dient men te beperken conform de maximaal toelaatbare verhardingen van artikel 27 van de bouwcode. Een voorstel voor aan te leggen groenzones werd in het rood aangeduid op de plannen.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

4 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 oktober 2022

Verslag GOA

12 september 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding in de voortuin dient men te beperken conform de maximaal toelaatbare verhardingen van artikel 27 van de bouwcode. Een voorstel voor aan te leggen groenzones werd in het rood aangeduid op de plannen.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.