Terug
Gepubliceerd op 26/09/2022

2022_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090532. Dokter Van de Perrelei 91. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090532. Dokter Van de Perrelei 91. District Borgerhout - Goedkeuring 2022_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090532. Dokter Van de Perrelei 91. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022090532

Gegevens van de aanvrager:

de heer Gönenç Dikici met als adres Provinciestraat 109 te 2018 Antwerpen en mevrouw Laetitia Parmentier met als adres Provinciestraat 109 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Dokter Van de Perrelei 91 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nr. 1078M2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/04/1950: toelating (179#769) voor het bouwen van een eengezinswoning.

 

Vergunde en huidige toestand  

-          functie:

  • eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte van de woning op het gelijkvloers bedraagt circa 10,60 meter aan de kant van de rechterbuur en circa 17,25 meter aan de kant van de linkerbuur;
  • de bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt circa 10,60 meter;
  • de kroonlijsthoogte van de woning bedraagt circa 10 meter;
  • de hoogte van de achterbouw bedraagt circa 3,50 meter;
  • naast de uitbouw is een terras voorzien;
  • achter de woning is een tuin van circa 135 m² met groenbeplanting.

-          gevelafwerking:

  • de gevels zijn opgetrokken in roodbruine parement en afgewerkt met een plint van natuursteen;
  • tussen de ramen op de verdieping is de gevel bekleed met natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in hout, bruin geschilderd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte van de woning op het gelijkvloers bedraagt circa 16,95 meter aan de kant van de rechterbuur en circa 19,70 meter aan de kant van de linkerbuur;
  • de bouwdiepte op de eerste verdieping bedraagt circa 12,85 meter aan de kant van de rechterbuur en circa 17,25 meter aan de kant van de linkerbuur;
  • de bouwdiepte op de tweede verdieping blijft onveranderd op circa 10,60 meter;
  • de kroonlijsthoogte van de woning bedraagt circa 10 meter;
  • de hoogte van de achterbouw bedraagt circa 6,40 meter;
  • op het dak van de uitbouw wordt een dakterras voorzien;
  • achter de woning is een tuin van circa 127 m² met groenbeplanting.

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is opgetrokken in roodbruine parement en afgewerkt met een plint van natuursteen;
  • tussen de ramen op de verdieping is de gevel bekleed met natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in hout, bruin geschilderd;
  • de achtergevel is opgetrokken in roodbruine parament;
  • de uitbouw is uitgevoerd in zichtbeton grijs en het buitenschrijnwerk in aluminium natuurkleurig.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande achterbouw

-          vernieuwen en uitbreiden van de achterbouw.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De voorgestelde bouwdiepte op het gelijkvloers is kenmerkend, niet onaanvaardbaar storend en aldus aanvaardbaar.  Het pand beschikt in nieuwe toestand nog steeds over een ruime tuin. De uitbreiding op de 1ste verdieping en het terras op de 2de verdieping beperken zich binnen de contouren van de hoger opgaande scheidsmuren van de buurpanden. De geplande uitbreiding is niet onaanvaardbaar storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik van de achtergevel, beton met natuurkleur aluminium buitenschrijnwerk, past zich in in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft een uitbreiding op de begane grond en 1ste verdieping om de woonkwaliteit van de woning te verbeteren. Op de 1ste verdieping wordt een vide voorzien waardoor de midden zone van de gelijkvloers verdieping over voldoende gebruikersgenot kan beschikken. Het terras op de 2de verdieping wordt ontworpen zodat hinder voor de omliggende panden beperkt wordt.

De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet onaanvaardbaar storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

3 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 oktober 2022

Verslag GOA

12 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ontvangen handelend over:

 

  1. Privacyhinder door de voorziene deur van het bureau achteraan op de eerste verdieping en privacyhinder door het groendak op de eerste verdieping te voorzien als terras.

Evaluatie: Het klopt dat het groendak op de eerste verdieping voorzien als terras de privacy onaanvaardbaar zou schenden. Deze zone wordt echter voorzien als groendak en niet als terras. De opening voor de deur om dit groendak te bereiken voor onderhoud is niet van een grootte orde dat het de privacy in deze stedelijke omgeving onaanvaardbaar schendt.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Privacyhinder door het terras op de tweede verdieping.

Evaluatie: Het klopt dat het terras op de eerste verdieping inkijk zal genereren. Deze is echter niet van zulke grootteorde dat deze de privacy onaanvaardbaar schendt.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Lichtverlies door deze wijziging in constructie.

Evaluatie: Het klopt dat er een impact zal zijn op de lichttoetreding en lichtinval. Deze is echter niet van zulke grootteorde dat deze de bewoonbaarheid in het gedrang brengt.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Zichtverlies door deze wijziging in constructie.

Evaluatie: Het klopt dat er een impact zal zijn op het zicht van de aanpalenden. Deze is echter niet van zulke aard dat deze de bewoonbaarheid in het gedrang brengt.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.