De Fodderiestraat in het district Hoboken:
De straat werd ook gedeeltelijk heraangelegd. Het schuin parkeren aan één zijde van de straat werd vervangen door langsparkeren aan beide zijden, met uitzondering van het deel tegenover de sorteerstraat, daar is het te smal om aan beide zijden te kunnen parkeren. Op het einde van de straat werd een keerlus in de vorm van een rond punt aangelegd, zodat vrachtwagens voor de sorteerstraat veilig kunnen draaien. Het behouden van de sorteerstraat komt er vooral op vraag van het Zorgbedrijf Antwerpen ten behoeve van de bewoners van de assistentiewoningen aan de overzijde.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is negatief, er zijn zeven plaatsen minder na de heraanleg. Het Zorgbedrijf Antwerpen gaat ermee akkoord dat indien nodig de verloren plaatsen op het openbaar domein gecompenseerd worden met plaatsen in de ondergrondse parking van het Zorgbedrijf Antwerpen die via MPA-Buurtparkeren aangeboden kunnen worden.
Infrabel is absoluut voorstander van het verhogen van de doorstroming en veiligheid van fietsers op de fietsostrade, maar vraagt aandacht voor de conflictsituaties die zulke beslissingen teweegbrengen aan overwegen. Er dient te allen tijde vermeden te worden dat voertuigen stil komen te staan op een overweg.
Bovenstaande beslissing heeft een nadelige invloed op de spoorwegovergangen OW9 t.h.v. de Fodderiestraat en OW10 t.h.v. de Kapelstraat op lijn 52. Met de verdere uitbouw van het fiesostradenetwerk, toenemende congestie van het wegennet en stijgende populariteit van elektrische fietsen, moeten we rekening houden met een toename van fietsers op de fietsostrade. De stilstandtijd op de overweg zal toenemen waardoor het risico op een aanrijding tussen trein- en wegverkeer verhoogt door de nieuwe voorrangsregeling ten voordeel van het fietsverkeer.
In de huidige situatie is de opstelruimte tussen overweg en fietspad onvoldoende om te voorkomen dat bussen, vrachtwagens, auto's met aanhangwagen stil komen te staan op de overweg om voorrang te verlenen.
Infrabel vraagt de niet bestendiging van de proefopstelling of één van volgende aanpassingen aan desbetreffende overwegen met positief gevolg voor de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer:
Antwoord bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit):
Uiteraard heeft de afdeling Mobiliteit in overweging genomen dat dit een kruispunt vlak na een spoorwegovergang is en dat dat bijzondere aandacht vergt. De proef werd opgestart omdat te onderzoeken of deze voorrangsregeling de veiligheid van de fietsers niet sterk kan doen toenemen, zonder op andere vlakken de veiligheid te doen verslechteren.
In overweging genomen dat de situatie niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van de situatie die daarvoor gold, heeft het college de beslissing genomen dit voor 6 maanden te mogen uittesten. Met alle bevindingen kan dan rekening gehouden worden bij de heraanleg die er voor het kruispunt Fodderiestraat aankomt.
Voor de proef moesten de auto´s die van over de spoorweg kwamen voorrang geven aan fietsers en auto´s die van rechts kwamen. In de testsituatie geven we de fietsers die van links komen ook voorrang op dit kruispunt. Dit gaan geen honderden fietsers zijn die ervoor gaan zorgen dat er langer gewacht moet worden. Bovendien kan er nog altijd een voertuig voorbij de overgang wachten, daarvoor is voldoende ruimte. De andere voertuigen moeten, net als wanneer er nu een wagen voorrang geeft aan verkeer van rechts, wachten met het oprijden van de overweg tot er voldoende plaats is achter de sporen om op te kunnen stellen.
Bij de aanleg van de fietsostrade werd rekening gehouden met deze opmerking om maximale ruimte te voorzien tussen de spoorweg en de fietsostrade.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fodderiestraat in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8171).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.