Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022072368 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Pollux Holding met als adres Terloonststraat 22 te 1910 Kampenhout |
Ligging van het project: | Belgiëlei 183-185 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1388A5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een tuinpaviljoen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/09/2021: vergunning (OMV-2021107122) voor het verbouwen van een meergezinswoning;
- 26/05/2021: aktename (OMV-2021039896) voor het doorvoeren van interne constructieve werken en wijzigingen aan raamopeningen in de achtergevel;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: “Résidence Sans Souci”
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/215225.
Vergunde toestand
- functie: meergezinsgebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: tuin voorzien van terrassen (in hout en klinkers), resterende oppervlakte groen.
Bestaande toestand
- werken in uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie, volume en gevel ongewijzigd;
- inrichting tuin:
- oppervlakte: 39,5m²;
- tegen rechter perceelsgrens, op circa 4,25m van achterste perceelsgrens;
- hoogte 2,5m;
- voorzien van groendak.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een tuinpaviljoen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 3 augustus 2022 | 9 augustus 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de ruimte van het paviljoen wordt gebruikt als verblijfsruimte maar heeft geen minimale binnen hoogte van 2,6m. De vrije hoogte in het paviljoen varieert van 2,12 m tot 2,40 m.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het bouwen van een tuinpaviljoen dat ingericht zal worden als een ruimte voor bezinning en meditatie en dat deel uitmaakt van de woning op het gelijkvloers. Deze activiteit, op de voorgestelde locatie, wordt beschouwd als een kortstondige activiteit die verwacht wordt of denkbaar is in een dergelijk tuinpaviljoen. Het is met andere woorden een hobbyruimte die gelijkaardig is aan andere hobby’s (knutselen, klussen, poolhouse, …) die kunnen plaatsvinden in een tuinkamer. Geenszins mag deze ruimte ingericht en gebruikt worden als een primaire woonruimte (leefkamer, slaapkamer, kamerwoning, studio). Dergelijke functies behoren immers te gebeuren in het hoofdgebouw, niet in het binnengebied.
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Terwijl in de uiterste hoek van het perceel het rechthoekige paviljoenvolume zich enerzijds discreet tegen de zijscheimuur met het buurpand nestelt, houdt het volume ook enige afstand ten opzicht van de achterscheimuur waardoor een intieme binnentuin ontstaat. Zowel volume als binnentuin worden door een bakstenen wand omarmt die zo de zone voor bezinning en meditatie markeert.
Verborgen achter de wand en gedeeltelijk verzonken blijft de hoogte van het paviljoen bewust beperkt. Deze hoogte komt overeen met de hoogte van de aansluitende scheimuur waardoor de constructie geen negatieve gevolgen heeft voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.
Er blijft bovendien voldoende open ruimte op het perceel aanwezig waardoor de constructie binnen de aanwezige context aanvaardbaar is.
Visueel-vormelijke elementen
Door het gebruik van rode baksteen, presenteert het paviljoen zich vanuit de tuin eerder als tuinmuur dan als een volume waardoor het zich ondergeschikt opstelt.
Twee deuren, als toegang tot het paviljoen en tot de binnentuin, doorbreken de wand. Een groot raam biedt zicht op de binnentuin. Het licht hellende dak wordt aangelegd als groendak. De gebruikte materialen refereren naar de aanwezige materialen in de tuin of tuinconstructies en zijn bijgevolg inpasbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien het pand opgenomen is op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen en wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt integraal bijgetreden:
“De aangevraagde werken beperken zich tot de bouw van een losstaand paviljoen in de tuin van het gelijkvloerse appartement. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar, aangezien deze ingreep geen onaanvaardbare impact heeft op de erfgoedwaarde van het inventarispand.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De nederigheid waarmee de constructie op het perceel wordt vormgegeven, wordt gewaardeerd. Dit vertaalt zich echter ook in het volume waardoor de vrije hoogte in het paviljoen varieert van 2,12 m tot 2,40 m. Dit is lager dan de minimale hoogte van 2,60 m die de bouwcode oplegt voor verblijfruimtes.
Gezien het hier een hobbyruimte betreft waar tijdens beperkt bezoek juist een andere beleving dan in de woning gezocht wordt, kan de lage hoogte gunstig geadviseerd worden. Met een gemiddelde vrije hoogte net boven 2,20 m is de functie als berging/tuinhuis eveneens inpasbaar.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 3 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 oktober 2022 |
Verslag GOA | 14 september 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.