Terug
Gepubliceerd op 26/09/2022

2022_CBS_07669 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095147. Tweelingenstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/09/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_07669 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095147. Tweelingenstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_07669 - Omgevingsvergunning - OMV_2022095147. Tweelingenstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022095147

Gegevens van de aanvrager:

Martine  en Luc Van Assche - Van den Dorpel met als adres Tweelingenstraat 2 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Tweelingenstraat 2 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1285T3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/99499;

-          13/11/2018: proces-verbaal (11002_2018_7945_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder vergunning;

-          10/12/1897: toelating (1897#1812) voor het bouwen van vier huizen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing;
  • hoofdbouw van 2 bouwlagen onder schuin dak met aanbouw van 1 bouwlaag onder schuin dak;

-          voorgevelafwerking:

  • sierpleister in witte kleur met plint in blauwe hardsteen.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          voorgevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in grijs/blauw kleurig pvc;
  • voordeur in grijs/blauw kleurig hout.

 

Nieuwe toestand

-          bouwvolume:

  • bestaande hoofdbouw zonder aanbouw;

-          voorgevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in grijs/blauw kleurig pvc;
  • voordeur in grijs/blauw kleurig hout;

-          inrichting:

  • tuin met terras.


Inhoud van de aanvraag

-          renoveren van eengezinswoning:

  • slopen achterbouw en creëren van open ruimte (tuin met terras);
  • wijzigen scheimuren;
  • wijzigen schrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

3 augustus 2022

24 augustus 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

o Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
In CHE-gebied, voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en/of voor gebouwen in beschermde landschappen wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Het nieuwe schrijnwerk in pvc en de houten voordeur zoals voorzien in de aanvraag zijn qua uitzicht en profilering niet te verantwoorden in een erfgoedcontext.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

Naast interne werkzaamheden, die een betere ruimtegebruik beogen, wordt ook de bestaande gebogen uitbouw achteraan tot tegen de achtergevel van het hoofdvolume volledig afgebroken. Hierdoor ontstaat er ca. 13,5 m² bijkomende buitenruimte en kan de scheimuur met het aanpalend pand in de Dolfijnstraat 36 van 3,20 m naar 2,44 m verlaagd worden. De bestaande koer in betontegels wordt onthard.

Het creëren van meer groen en meer buitenruimte in het dens stedelijk weefsel wordt gewaardeerd en wordt bijgevolg gunstig geadviseerd.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde en het pand bovendien is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“Men wenst de bestaande uitbouw af te breken in functie van een grotere buitenruimte. Ook intern gebeuren een aantal wijzigingen.

De achtergevel wordt geïsoleerd en afwerkt met witte crepi. De voorgevel inclusief het pvc schrijnwerk en de houten voordeur die atypisch werd vormgegeven, blijven behouden. De vrijstaande zijgevel werd geïsoleerd en afgewerkt met roodbruine leien, voordien bestond de zijgevel uit rood metselwerk.

De voorgestelde werken zijn aanvaardbaar gelet op de beperkte erfgoedwaarde van het interieur. De afwerking van de zijgevel is niet ideaal maar ook niet in die mate storend om niet te regulariseren.

Het buitenschrijnwerk in pvc en de houten voordeur dienen echter wel uitgesloten te worden uit de vergunning, pvc is immers geen kenmerkend materiaal en is qua uitzicht en profilering niet te verantwoorden in een erfgoedcontext.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst monumentenzorg integraal bijgetreden en opgenomen als voorwaarden bij de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De achtergevel wordt ontdaan van de houten gevelbekleding om vervolgens na-geïsoleerd en in witte crepi afgewerkt te worden.

Bijkomende raamopeningen met grijsgroen aluminium buitenschrijnwerk vertalen de nieuwe achterliggende functies en zorgen bovendien voor meer daglichttoetreding en een beter contact met de herwonnen tuin.

De aanpassingen aan de achtergevel volgen uit de functionele herinrichting van het pand en het beoogde materiaalgebruik voor de is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het buitenschrijnwerk van de voorgevel worden van de vergunning uitgesloten.


Standpunt college

Het college sluit zicht deels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Op basis van het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt geadviseerd om alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het buitenschrijnwerk van de voorgevel van vergunning uit te sluiten.

Het originele schrijnwerk is verdwenen. Het college is van oordeel dat het bestaande pvc-schrijnwerk geen afbreuk doet aan de beeldkwaliteit van de voorgevel en de omgeving. Het geplaatste schrijnwerk is niet dermate storend dat het niet voor regularisatie in aanmerking genomen kan worden. Het college sluit zich daarom niet aan bij het advies om het schrijnwerk van vergunning uit te sluiten. Bij een eerstvolgende vervanging is het wel aangewezen om voorafgaand overleg te plegen met de dienst monumentenzorg om er voor te zorgen dat nieuw gekozen schrijnwerk voldoende afgestemd blijft op het erfgoedkarakter en de beeldkwaliteit van het pand.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

3 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 oktober 2022

Verslag GOA

15 september 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend:

 

1. Foutieve weergave huisnummers: het bezwaar meldt de foutieve huisnummering van de buurpanden.

Beoordeling:

Het klopt dat de huisnummering van de buurpanden foutief werd aangeven op de plannen. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard en de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.