Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021165634 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Victoria Tanret met als adres Leopold Nantierlaan 62 te 1933 Zaventem |
Ligging van het project: | Boekenberglei 61 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nr. 538S6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning en vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/07/1965: vergunning (627#31855) voor het bouwen van een woning.
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume: overeenkomstig met vergunde toestand;
- gevelafwerking: overeenkomstig met vergunde toestand, met uitzondering van:
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting perceel: inpandig terras aan de voorzijde op de derde verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;
- uitbreiden van het volume met een bijkomende bouwlaag;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 9 augustus 2022 | 2 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 9 augustus 2022 | 19 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 augustus 2022 | 1 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 augustus 2022 | 22 augustus 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De fietsenberging voldoet niet aan de inrichtingsprincipes in dit artikel.
Het dak van de bijkomende bouwlaag dient te worden aangelegd als een groendak, zoals dit verplicht is voor nieuwe daken van vergunningsplichtige constructies.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met twee woongelegenheden. Het aantal woongelegenheden wordt gewijzigd van twee naar drie zelfstandige woningen. De bestaande woonfunctie blijft behouden en is in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De vergunde toestand omvat een meergezinswoning van drie bouwlagen onder een plat dak. Inzake volumetrie betreffen de wijzigingen het voorzien van een vierde bouwlaag binnen de maximale bouwdiepte van het hoofdgebouw. De bijkomende laag wordt ingericht als een één-slaapkamerappartement.
De omgeving wordt gekenmerkt door woningen van drie tot vijf bouwlagen onder een plat dak. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De bijkomende bouwlaag wordt tegen de hoger opgaande scheidingsmuur van de linkerbuur geplaatst. De schaal van het gebouw is overeenstemmend met deze van de omgeving. Het perceel is tevens gelegen aan de Boekenberglei, een brede straat met tweerichtingsverkeer en een middenberm.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe bouwlaag wordt aan de straatzijde afgewerkt met rood gevelmetselwerk. Vooraan wordt een inpandig terras voorzien met gemoffeld staal antracietkleurig balustrade. De zichtbare scheidingsmuur en achtergevel van de nieuwe laag worden afgewerkt met lichtgrijze vezelcementplaten. Er wordt aluminium antraciet buitenschrijnwerk geplaatst.
De voorgestelde gevelafwerking is in overeenstemming met de stedelijke context en vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bestaande bouwdiepte blijft behouden, de bijkomende laag sluit aan deze bouwdiepte en die van de aanpalende woningen waardoor er geen hinder veroorzaakt wordt.
In de vergunde toestand zijn de gelijkvloerse ruimtes in functie van de bovenliggende appartementen. De garage, bergingen en doorgang naar de gemeenschappelijke tuin blijven in de aanvraag behouden. Er wordt op het gelijkvloers een derde berging voor de nieuwe woongelegenheid voorzien en een fietsenberging.
Om hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de schaal van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds. Het voorliggende project vormt een aanvaardbare mix.
Om het wooncomfort van iedere zelfstandige woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leef- en buitenruimte per bewoner. In het voorliggende project wordt hier voor de nieuwe wooneenheid voldoende rekening mee gehouden, waardoor een aangename woonbeleving gegarandeerd is.
De aanvraag is strijdig met artikel 38 van de bouwcode. Het nieuw plat dak dient te worden aangelegd als een groendak. Dit wordt in voorwaarde opgenomen.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er komt 1 woonentiteit bij met parkeernorm 1.
|
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Er is reeds een autostalplaats voorzien. Deze blijft in voorliggende aanvraag behouden. Gezien de perceelbreedte kan er geen bijkomende nuttige autostalplaats gecreëerd worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Voor dit project dienen er twee overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen te worden voorzien. Op het gelijkvloers is een fietsenberging voorzien waar 6 fietsen zijn ingetekend. De maatvoering hiervoor is echter onvoldoende. De fietsenberging is wel groot genoeg voor twee fietsen.
Verder dient de toegang tot de fietsenberging minstens 1 m breed te zijn. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het nieuw plat dak is als groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode.
2. De toegang tot de fietsenberging is minstens 1 m breed te voorzien.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 juni 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 oktober 2022 |
Verslag GOA | 19 september 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 1 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van de bevraging aanpalende werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:
Scheidingsmuur: Op de plannen is te zien dat er op de gemene muur gebouwd wordt en deze ook overschreden wordt (incl. scheiding). Dit is voor ons niet aanvaardbaar, de regelgeving m.b.t. de gemene muur moet gerespecteerd worden.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De rechtse scheidingsmuur van de nieuwe bouwlaag wordt aan de buitenzijde geïsoleerd. De bezorgdheden van de bezwaarindiener zijn een uitvoeringstechnische en burgerrechtelijke aangelegenheid die los staan van de beoordeling van voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning. Dit betekent niet dat de bouwheer/aannemer zich kan ontzien van burgerrechtelijke plichten. De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Tevens moet het akkoord van de buren verkregen worden voor het isoleren van de scheidingsmuur.
Lichtinval: De bouw van een extra verdieping/ unit zal een negatieve invloed hebben op de lichtinval in onze woning, daar onze lichtstraat zich vlak tegen de gemene muur bevindt.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De aanvraag veroorzaakt weinig nadelige gevolgen voor de licht- en zoninval naar de woning van de bezwaarindiener. Gezien de oriëntatie van de woningen, is de te verwachten hinder die hier zal ontstaan niet een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale burenhinder zal overschrijden.
Mobiliteit: Tevens worden er geen extra parkeergelegenheden gecreëerd wat de parkeerproblematiek zal verergeren in de omgeving.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet volledig gerealiseerd worden. Er is reeds een autostalplaats voorzien in het bestaand gebouw. Deze blijft in voorliggende aanvraag behouden. Gezien de perceelbreedte kan er geen bijkomende nuttige autostalplaats gecreëerd worden. Wel wordt overeenkomstig de bouwcode voor de bijkomende ontbrekende parkeerplaats een compensatoire vergoeding geïnd. Het is tevens zo dat met de bijkomende woongelegenheid, de draagkracht van het perceel niet overschreden wordt en de druk op de omgeving niet drastisch wijzigt.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.