Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022068427 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen met als adres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen en de heer Wouter De Ploey met als contactadres Leopoldstraat 26 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | ZiekenhuisNetwerk Antwerpen, |
Kadastrale percelen: | afdeling 41 sectie B nr. 182Z |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van een dialysecentrum en bouwen van een nieuwe aanbouw bij een ziekenhuis |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/08/2022: aktename (OMV_2018072790) voor de exploitatie van een klinische studie-unit (CPU/labo) van Janssen Pharmaceutica in het Jan Palfijnziekenhuis;
- 07/06/2018: milieuvergunning (2017763) voor verandering door uitbreiding van een ziekenhuis;
- 09/07/2012: milieuvergunning (1254#16064) voor ioniserende stralingen klasse 2 - verschillende toestellen;
- 08/07/2011: vergunning (3508#8191) voor heraanleg inkomzone en aanleg parking met 72 standplaatsen;
- 27/08/2010: vergunning (3473#11191) voor nieuwbouw afdeling radiotherapie;
- 1/10/2009: vergunning (3275#2022) voor de uitbreiding dienst hemodialyse;
- 11/09/2008: vergunning (3185#334) voor het bouwen van dienst spoedgevallen en verpleegeenheid.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- circa 35 x 28 m;
- uitspringend gebogen volume vooraan met garagepoort;
- gevelafwerking:
- grijze betonpanelen;
- grijze leien aan zijkant;
- inrichting:
Bestaande toestand
- conform vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie:
- dialyse (nefrologie);
- zorgtrajectplanning (ZTP);
- radiologie;
- rustruimtes ambulanciers;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een gelijkvloerse aanbouw tegen de voorgevel van een ziekenhuis;
- bouwen van een nieuwe gelijkvloerse aanbouw;
- verbreden rijweg ter hoogte van het nieuwe gebouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 28 juni 2022 | 22 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 28 juni 2022 | 12 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 28 juni 2022 | 19 juli 2022 | Gunstig |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 28 juni 2022 | 29 juni 2022 | Geen advies |
Water-link | 28 juni 2022 | 22 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 28 juni 2022 | 30 juni 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 juni 2022 | 27 juli 2022 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 28 juni 2022 | 15 juli 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een hernieuwbouw van het bestaande ziekenhuisfunctie waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Aansluitend op de hoofdinkom voorziet de aanvraag ter vervanging van een bestaand gebouw een rechthoekige gelijkvloerse nieuwbouw van 39,82 m op 24,32 m. Ten opzichte van het bestaand volume is dit iets breder maar minder diep. Ook de kroonlijst zakt van 4,50 m naar 4,15 m.
De bestaande ondergrondse infrastructuur zoals fundering en riolering zullen maximaal behouden blijven en 2 patio’s voorzien de gebruikers van het nodigde daglicht en zicht op groen.
De aanvraag voorziet ook de afbraak van de gebogen inkompartij waardoor de oprit nu over de volle breedte benut kan worden.
Het project kadert in een masterplan dat nog in opmaak is.
De schaalgrootte van de te realiseren constructie stemt overeen met het te slopen bestaande volume en de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing binnen de te onderscheiden zones. Het advies voor het aspect schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid is gunstig.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De nieuwe functioneel geoptimaliseerde lay-out vertaalt zich in de nieuwe gevels die opgetrokken worden in een lichte gordijngevel.
Een afwisselend spel van witgelakte panelen, glas en verticale lamellen geven de gevel een speelsheid en diepte; en beschermen de ramen op strategische plaatsen tegen inkijk en overmatige bezonning.
Ondanks de andere materialisatie sluiten de nieuwe gevels visueel aan bij het strenge betonnen lijnenspel van de bestaande ziekenhuisgevels maar voegen een lichter element toe aan het geheel.
Een semi-transparant scherm opgebouwd uit U-vormige witgelakte metalen lamellen markeert de technische zone voor de luchtgroepen op het dak en zorgt zowel voor een akoestische als visuele afscherming. De rest van het plat dak wordt aangelegd als groendak.
Door het beperken van het aantal nieuwe gevelmaterialen en een consequente toepassing ervan passen voorgestelde materialen in de stedelijke context en zijn omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst stadsontwikkeling / vergunningen / milieuvergunningen. Hun advies leest als volgt en de aangehaalde aandachtspunten worden mee in voorwaarden opgenomen:
“Indien er – zoals in het dossier gesteld – inderdaad geen wijzigingen zijn aan de reeds vergunde ingedeelde inrichtingen op de site, is er vanuit milieutechnisch oogpunt geen bezwaar de vergunning te verlenen. De exploitant wordt wel aangeraden dit na realisatie van de werken te herbekijken en indien nodig de milieuvergunning aan te passen.”
De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid, maar gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. In toepassing van artikel 4.2.19. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zullen deze aanpassingen als voorwaarde in de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.
Er wordt opgemerkt dat volgens artikel 29/2 er bij elk sanitair blok er een toegankelijk toilet voorzien moet worden. Dit is niet het geval bij het sanitair blok tussen housekeeping en data. In dezelfde gang aan de consultatieruimtes is er echter wel een rolstoeltoegankelijk of aangepast toilet voorzien waardoor hiervoor een afwijking voorzien kan worden.
De positie van de luchtgroepen op het plat dak van het gelijkvloerse volume is strijdig met artikel 16 uit de bouwcode wat stelt dat technische installaties op het hoogte dak voorzien moeten worden.
Het verplaatsen van de luchtgroepen naar een hoogte van 25,50 m is wegens de te overbruggen afstand technisch niet haalbaar. Bovendien wordt er voldoende aandacht besteed om deze zoveel mogelijk akoestische als visuele af te schermen. Bijgevolg kan hiervoor uitzonderlijk een afwijking bekomen worden.
Conform artikel 24 uit de bouwcode dient elk verblijfslokaal uitgerust te zijn van te openen dagdelen voor verse lucht en zicht naar buiten om zo van minimale lichtinval en minimale luchttoevoer voorzien te worden.
Omdat het ontspanlokaal hier niet aan voldoet wordt in voorwaarden opgenomen een koepel te voorzien met afmetingen conform artikel 24 in matte uitvoering om de privacy van de gebruikers te garanderen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de nieuwbouw aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het ontspanlokaal dient voorzien te worden van een matte dakkoepel die voldoet aan de eisen gesteld in art. 24 uit de bouwcode.
3. De bijgevoegde voorwaarden van dienst Stadsontwikkleing / Vergunningen / Milieuwvergunningen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De bijgevoegde voorwaarden van Water- link in samenwerking met Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De bijgevoegde voorwaarden van ASTRID veiligheidscommissie zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 juni 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 28 juni 2022 |
Start openbaar onderzoek | 7 juli 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 5 augustus 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 oktober 2022 |
Verslag GOA | 16 september 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
7 juli 2022 | 5 augustus 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het ontspanlokaal dient voorzien te worden van een matte dakkoepel die voldoet aan de eisen gesteld in art. 24 uit de bouwcode.
3. De bijgevoegde voorwaarden van dienst Stadsontwikkleing / Vergunningen / Milieuwvergunningen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De bijgevoegde voorwaarden van Water- link in samenwerking met Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De bijgevoegde voorwaarden van ASTRID veiligheidscommissie zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.