Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957) keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde-Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde-Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:
In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden. Tengevolge van deze wijziging moet het aanvullend verkeerreglement voor de districten Wilrijk en Hoboken wel aangepast worden. Deze aanpassingen hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeenkomt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zone sluitend.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt ook voor om deze zone te herbenoemen naar 'zone Valaar' waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Om te voorkomen dat zware vrachtwagens parkeren in de woonstraten van de wijk Valaar, wordt de zone max 3,50 ton behouden. Op die manier kunnen lichte vrachten nog steeds correct in de straten parkeren. Dit aangezien er bewoners zijn met lichte vrachten die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zou een zwaardere beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen zorgen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een bestelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken uitvoeren. Zware vrachten worden echter wel uit de wijk geweerd.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.Gunstig advies mits ook een verbod op het parkeren van lichte vrachten zodat dus enkel personenwagens kunnen parkeren (verkeersbord E9b). Aanvullend adviseert de districtsraad om ook in de Sportstraat, Tennisstraat, Golfstraat en Polostraat een verbod op het parkeren van lichte vrachtwagens in te voeren (met verkeersbord E9b).
Het parkeerbeleid zowel binnen als buiten de Singel is zodanig dat alle voertuigcategorieën met een maximale toegelaten massa van 3,5ton mogen parkeren. Er zijn nu eenmaal bewoners met een lichte vracht die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zorgt een beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een bestelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken moeten uitvoeren. Om die reden werd er beslist om overal parkeren tot max 3,5ton toe te laten.
Er worden hier geen uitzonderingen op voorzien aangezien er anders een onevenwicht ontstaat in het parkeren van lichte vrachten. Zo zullen er dan in de zijstraten van de E9b-straten (enkel personenwagens) disproportioneel meer lichte vrachten parkeren waardoor dit een overlast voor die bewoners kan zorgen.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 'Valaar' in de districten Wilrijk en Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1957).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.