Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08263 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08263 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_08263 - Districten Wilrijk en Hoboken. Zone Valaar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957) keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde-Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde-Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:

  • zone Tir uitbreiden naar het Kiel met betalend parkeren;
  • zone Kiel-Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe-Olympiadelaan wordt een blauwe zone.

In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden. Tengevolge van deze wijziging moet het aanvullend verkeerreglement voor de districten Wilrijk en Hoboken wel aangepast worden. Deze aanpassingen hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeenkomt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zone sluitend.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt ook voor om deze zone te herbenoemen naar 'zone Valaar' waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Argumentatie

Om te voorkomen dat zware vrachtwagens parkeren in de woonstraten van de wijk Valaar, wordt de zone max 3,50 ton behouden. Op die manier kunnen lichte vrachten nog steeds correct in de straten parkeren. Dit aangezien er bewoners zijn met lichte vrachten die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zou een zwaardere beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen zorgen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een bestelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken uitvoeren. Zware vrachten worden echter wel uit de wijk geweerd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Hoboken, advies van 12 september 2022 (jaarnummer 66) Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 1 september 2022 (jaarnummer 66) Gunstig onder voorwaarden

Gunstig advies mits ook een verbod op het parkeren van lichte vrachten zodat dus enkel personenwagens kunnen parkeren (verkeersbord E9b). Aanvullend adviseert de districtsraad om ook in de Sportstraat, Tennisstraat, Golfstraat en Polostraat een verbod op het parkeren van lichte vrachtwagens in te voeren (met verkeersbord E9b).

Het parkeerbeleid zowel binnen als buiten de Singel is zodanig dat alle voertuigcategorieën met een maximale toegelaten massa van 3,5ton mogen parkeren. Er zijn nu eenmaal bewoners met een lichte vracht die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zorgt een beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een bestelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken moeten uitvoeren. Om die reden werd er beslist om overal parkeren tot max 3,5ton toe te laten. 

Er worden hier geen uitzonderingen op voorzien aangezien er anders een onevenwicht ontstaat in het parkeren van lichte vrachten. Zo zullen er dan in de zijstraten van de E9b-straten (enkel personenwagens) disproportioneel meer lichte vrachten parkeren waardoor dit een overlast voor die bewoners kan zorgen. 

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 'Valaar' in de districten Wilrijk en Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1957).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen