Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08117 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104648. Koornbloemplein 29. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08117 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104648. Koornbloemplein 29. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_08117 - Omgevingsvergunning - OMV_2022104648. Koornbloemplein 29. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022104648

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Salma Elballouti met als adres Helmstraat 164 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Koornbloemplein 29 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 397X3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1995: toelating (222#13899) voor verbouwingswerken.

 

Geacht vergunde en bestaande toestand

-          functie/bouwvolume:

  • besloten eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak;
  • de bouwdiepte bedraagt 11,00 m met op de gelijkvloerse verdieping en 7,90 meter op de eerste verdieping;
  • de nokhoogte bedraagt 7,60 m.

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is afgewerkt in een roodbruine gevelsteen;
  • de achtergevel is afgewerkt met een kempense steen;
  • de dakbedekking bestaat uit rode vlaamse pannen.

-          inrichting:

  • op circa 2 m van de achtergevel bevindt zich een bergplaats op de rechter perceelgrens met een bouwdiepte van 4,6m en een gevelbreedte van 2,55 m bestaande uit 1 bouwlaag onder hellend dak met een nokhoogte van circa 4 m en een kroonlijsthoogte van circa 2 m.

 

Nieuwe toestand

-          functie ongewijzigd ten opzichte van de geacht vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • de aanbouw wordt vernieuwd onder plat dak met kroonlijst van 3,7 m en wordt in diepte uitgebreid waardoor de maximale bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping 17 m bedraagt.

-          gevelafwerking:

  • het buitenschrijnwerk wordt vervangen door wit PVC;
  • de nieuwe achterbouw wordt afgewerkt met een crepi in gebroken wit met een plint in blauwe steen en met buitenschrijnwerk in wit PVC;
  • het dak wordt geïsoleerd en de muren worden aan de binnenzijde voorzien van isolatie.

-          inrichting:

  • er wordt een regenwaterput van 5.000 l, een septische put van 3.500 l voorzien en een gescheiden riolering tot aan de perceelgrens;
  • het nieuwe plat dak van de aanbouw wordt voorzien van een groen dak;
  • er wordt een terras van 20 m² voorzien;
  • de blijft een tuin van 90 m² gevrijwaard van verharding en/of bebouwing.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van de aanbouw op de gelijkvloerse verdieping;

-          wijzigen van het materiaal van het buitenschrijnwerk; 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 augustus 2022

16 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    putten en reservoirs mogen het groene karakter van de voortuin niet aantasten. Er wordt een septische put in de voortuin voorzien.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. De geplande uitbreidingswerken op het gelijkvloers zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Op het gelijkvloers wordt de achtergevel verplaatst om zo achteraan een keuken te voorzien. De leefruimte blijft zich aan de straatzijde bevinden. Centraal in de woning wordt een badkamer en berging voorzien waardoor er een doorgang wordt gecreëerd tussen de voorste en de achterste ruimte. Bij een bouwdiepte van 17 meter is dit geen kwalitatieve indeling. De centrale ruimte ontvangt onvoldoende daglicht en kan onvoldoende geventileerd worden. De doorgang van 1,82 meter dient minstens verbreed te worden met de breedte van de berging. Bijkomend dient er extra daglichttoetreding voorzien. In voorwaarde zal daarom de berging uitgesloten worden en een dakkoepel van minstens 3 m² opgelegd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in wit pvc. De bestaande voorgevel uit rood gevelmetselwerk en de schuine dakvorm met rode dakpannen blijven behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gelet op de ligging van het pand in het hart van de tuinwijk is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg: De tuinwijk is weerhouden voor verder onderzoek in het kader van de opname op de inventaris bouwkundig erfgoed. De erfgoedwaarde wordt voornamelijk gedefinieerd door het uniform uitzicht van de wijk. Dit blijft bewaard aangezien de isolatiewerken aan voorgevel en bedaking aan de binnenzijde gebeuren. De grootste wijzigingen bevinden zich achteraan waar een nieuwe gelijkvloerse uitbouw wordt voorzien. Deze heeft geen impact op de beeldwaarde van de tuinwijk. De oorspronkelijke tuinbergingen werden in dit deel van het Koornbloemplein grotendeels verwijderd.’

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Voorliggende aanvraag voorziet een nieuwe septische put in de voortuin. Hierdoor wordt het groene karakter van de voortuin aangetast. De voortuin is een bouwvrije zone waar verhardingen en constructies niet wenselijk zijn omwille van de beeldkwaliteit en de infiltratie van regenwater. In voorwaarde zal dan ook opgenomen worden om de septische put achteraan de woning te voorzien of onder de verharding in de voortuin.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De septische put achteraan de woning te voorzien of onder de verharding in de voortuin.

3. Een dakkoepel van minstens 3 m² te voorzien in het nieuwe dak van de gelijkvloerse uitbreiding.

4. De doorgang tussen de leefruimte en de keuken minstens 3,41 meter breed te voorzien.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

17 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 oktober 2022

Verslag GOA

26 september 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De septische put achteraan de woning te voorzien of onder de verharding in de voortuin.

3. Een dakkoepel van minstens 3 m² te voorzien in het nieuwe dak van de gelijkvloerse uitbreiding.

4. De doorgang tussen de leefruimte en de keuken minstens 3,41 meter breed te voorzien.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.