Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08162 - Oekraïnefonds - Versneld aanwenden Vlaamse subsidies in kader van opvang tijdelijk ontheemden uit Oekraïne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08162 - Oekraïnefonds - Versneld aanwenden Vlaamse subsidies in kader van opvang tijdelijk ontheemden uit Oekraïne - Goedkeuring 2022_CBS_08162 - Oekraïnefonds - Versneld aanwenden Vlaamse subsidies in kader van opvang tijdelijk ontheemden uit Oekraïne - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Toekenningen op het Oekraïnefonds:

Op 25 maart 2022 (jaarnummer 02490) keurde het college de oprichting van het Oekraïnefonds goed voor de financiering van de collectieve opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen en de daaraan verbonden kosten. Het Oekraïnefonds bedraagt 15.000.000,00 euro, waarvan 7.500.000,00 euro op exploitatie en 7.500.000,00 euro op investeringen. Deze middelen werden voorzien op doelstelling 2SBS040108.

Op 22 april 2022 (jaarnummer 3184) keurde het college een eerste reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 06 mei 2022 (jaarnummer 3597) keurde het college een tweede reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 20 mei 2022 (jaarnummer 4077) keurde het college een derde reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4878) keurde het college een vierde reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 17 juni 2022 (jaarnummer 5001) keurde het college een vijfde reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 24 juni 2022 (jaarnummer 5340) keurde het college een zesde reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 20 juli 2022 (jaarnummer 6161) keurde het college een zevende reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 26 augustus 2022 (jaarnummer 7031) keurde het college een achtste reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 9 september 2022 (jaarnummer 7396) keurde het college een negende reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Op 23 september 2022 (jaarnummer 7803) keurde het college een tiende reeks van voorstellen tot toewijzing op het Oekraïnefonds goed.

Versneld aanwenden van Vlaamse subsidies:

Op 24 juni 2022 (jaarnummer 5342) keurde het college een versnelde aanwending goed van Vlaamse subsidies voor een bedrag van 5.200.000 euro.

Rekening houdend met bovenstaande beslissingen bedraagt het Oekraïnefonds op exploitatie momenteel 1.296.633,85 euro.

Ondertussen wordt alvast een factuur verwacht van 2.060.078,80 euro voor de verdere uitbouw van fase 2 van het nooddorp en zijn er ook nog andere voorstellen in het kader van de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen.

De resterende middelen in het Oekraïnefonds op exploitatie zijn dus onvoldoende om deze voorstellen toe te wijzen.

Vlaamse subsidies in functie van de opvang van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne:

Op 8 april 2022 keurde de Vlaamse Regering "Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne" goed.

Stad Antwerpen komt in aanmerking voor subsidies voor het nooddorp op Linkeroever en specifieke slaapplekken (De Tol). 

Op basis van de modaliteiten vermeld in het aangepast besluit van de Vlaamse regering van 29 juni 2022, ondertussen effectief gemaakte kosten voor het nooddorp en een inschatting van resterende kosten voor het nooddorp wordt een bijkomende Vlaamse subsidiëring ingeschat van 3.800.000 euro.

Argumentatie

In het kader van de verdere opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen is het van belang dat deze Vlaamse subsidies (als exploitatie-ontvangsten) snel en efficiënt kunnen worden ingezet. In de beleids- en beheerscyclus die van toepassing was in vorige legislatuur (2013-2018), bestond de mogelijkheid om een interne kredietaanpassing toe te passen (artikel 28 BVR 25 juni 2010). Hierbij konden ontvangsten en uitgaven budgettair verhoogd worden, zonder een budgetwijziging uit te voeren. Op die manier konden middelen snel worden ingezet. In de huidige beleids- en beheerscyclus (BVR 26 juni 2018) is deze mogelijkheid niet meer expliciet vermeld. Bij de decretale grenzen voor kredietbewaking wordt er gekeken naar de totale geraamde exploitatie-uitgaven of investeringsuitgaven als uiterste grens voor de som van de aanrekeningen op exploitatie of investeringen. De diepere inhoudelijke onderverdeling (zoals doelstelling, budgetpositie,...) werkt niet beperkend, in tegenstelling tot de beperking die er vroeger was op niveau van het beleidsdomein. Hierdoor wordt het mogelijk om een bijkomend uitgavenkrediet in het meerjarenplan op exploitatie of investeringen op te nemen en onmiddellijk te besteden.

Voor de uitgaven verbonden aan de onvoorziene ontvangsten opgesomd onder 'aanleiding en context' wordt voorgesteld om, in afwijking van het organisatiebeheersingssysteem, uitzonderlijk de voorgestelde methode aan te wenden in afwachting van de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. Aangezien er in dit geval ontvangsten toegekend zijn en deze nog kunnen worden verwerkt bij de zesde aanpassing van het meerjarenplan, is er geen risico op een blijvende impact op de financiële evenwichten.

Financiën/meerjarenplan zal erop toezien dat de totale aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel geraamd bedrag van de exploitatie-uitgaven na de vijfde aanpassing van het meerjarenplan, niet overschrijden. Er zal in afwachting van de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 een negatieve exploitatieuitgave worden opgenomen in 2022 voor het totaal van de toegevoegde bedragen.

Deze uitgaven zullen in het meerjarenplan worden verwerkt zoals aangegeven in bijlage. Voor het besteden van deze middelen zijn de gewone bestelprocedures van kracht.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven worden in afwachting van de zesde aanpassing van het meerjarenplan in 2022 opgenomen zoals vermeld in bijlage. De ontvangsten zullen bij de zesde aanpassing van het meerjarenplan in 2022 worden ingeschreven als volgt:

Vanuit de Vlaamse overheid:

Doel
Bedrag
Budgetadres
Vlaamse subsidies in kader van opvang tijdelijke ontheemden uit Oekraïne
3.800.000 euro
5170100000/2SBS040108PA6616/74050300/SUB_NR


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de kredieten vermeld in bijlage in uitgaven op te nemen in het meerjarenplan in 2022, zonder dat het totaal van de aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel voorziene totaal op exploitatie na de vijfde aanpassing van het meerjarenplan mag overschrijden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
FI/meerjarenplante bewaken dat het totaal van de aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel voorziene totaal op exploitatie na de vijfde aanpassing van het meerjarenplan niet overschrijdt.
FI/meerjarenplande genoemde uitgaven te verwerken in het meerjarenplan in 2022 en SAP
FI/meerjarenplande genoemde effecten te verwerken in het meerjarenplan in 2022 bij de zesde aanpassing van het meerjarenplan